Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der rører sig, og hvad publikum kan glæde sig til at opleve hos de nye teaterchefer. Nathalie Mellbye er godt i gang som teaterchef på Sort/Hvid. Hun fortæller her om sine visioner for teatret og nye møder med publikum. 

Hvad er din vision for teatret? 

“Teatret dykker videre ned i de eksistentielle tabuer. Vi skal vove at vise alt det trash, vi bærer rundt på, frem på scenen. Det gør vi i formeksperimenterende forestillinger, der både er poetisk smukke og nådesløst rå. Radikale formeksperimenter blandet med en dyb fascination af de beskidte og hengemte sider af samtidsmennesket”.  

En videreudvikling af teatret

“Jeg er mere interesseret i at videreudvikle Sort/Hvids kunstneriske profil end at lave den fuldkommen om. Jeg har nydt at komme som gæst på Sort/Hvid, længe inden jeg tiltrådte på teatret.

Det er et scenekunsthus, hvor alt kan ske, fordi der bliver skabt værker, som udfordrer idéen om, hvad en teateroplevelse kan være. Blandt andet ved at eksperimentere med, hvordan musik benyttes i teaterrummet. Tværæstetiske og musikdramatiske eksperimenter er en stor del af min egen kunstneriske praksis, og det ønsker jeg at videreudvikle.

Med baggrund som scenograf er jeg visuelt og rumligt orienteret, og jeg arbejder med at skabe omsluttende universer. Det drømmer jeg om at forstærke endnu mere. Og så drømmer jeg om at invitere stærke, nordiske og internationale kunstnere til Sort/Hvid og gøre teatret til en metropolsk scene for scenekunst på internationalt niveau”. 

LÆS OGSÅ: Vi skal være et væksthus for det folkelige teater – Mette Wolf er ny teaterchef på Folketeatret

Tilbagevendende samarbejder

Hvad tager du med videre fra tidligere?  

“Jeg har fulgt med i udviklingen af teatrets musikdramatiske scene og deler ambitionerne om at udvide forståelsen for det musikdramatiske udtryk og begreb. Hvad kan musik og teater sammen? De tværæstetiske møder er en stor prioritet for mig kunstnerisk. Jeg har i mine år som huskunstner på Aarhus Teaters Studio-scene udviklet projekter i samskabende processer, hvor undersøgelsen og det uvisse er en del af den skabende proces. Jeg vil efterstræbe at skabe trygge rammer for udvikling af kunsten, der kan fremme eksperimenter og kollektiv udviklingskraft”. 

Hvor sætter du ind med helt nye tiltag? 

“Jeg drømmer om at etablere tilbagevendende samarbejder med stærkt eksperimenterende scenekunstneriske grupper, som arbejder på at udvikle scenekunsten og dens formater. Det inkluderer i den grad også nordiske og internationale kunstnere. Jeg kunne godt tænke mig at danne en samhørighed mellem udvalgte “søsterscener” i Norden for at cementere teatrets internationale profil”. 

En fortsat mangfoldig scene

“Jeg har øje for, at inklusion er et ansvar, men også kan være en radikal kunstnerisk gave til scenekunsten. Sort/Hvid har altid været en mangfoldig scene, og det ønsker jeg at udbygge.  

Og så har jeg en vision om at åbne huset for kortere, eksperimenterende og udforskende formater. Det kunne være udviklingsvisninger, salonvirksomhed og performative aktioner. Jeg drømmer om et åbent eksperimentarium, hvor vi hurtigt kan nå fra idé til handling og tage chancer, prøve noget af. Jeg har nogle konkrete samarbejder og events i støbeskeen, men vi holder lige spændingen lidt”.   

Hvad kan publikum glæde sig til at opleve på teatret, som de ikke har oplevet før din tid som teaterchef? 

“Sammen med vores større forestillinger, drømmer jeg om at kunne skabe et levende og varieret eventprogram, et åbent eksperimentarium, som jeg kalder det. Det kunne inkludere eksperimenterende live-jam, salonformater med kunstnere fra andre felter end scenekunst eller tilbagevendende klubformater, der inviterer den progressive musik- og billedkunstscene ind i scenekunsten. Formater som er uperfekte og i udvikling, da jeg synes det er fedt at opleve scenekunst, der befinder sig i et stadig upoleret nu, hvor jeg synes det er meget på spil  

Jeg forestiller mig, at jeg kommer til at gøre Sort/Hvid mere råt. Min kærlighed for værker, der læner sig op ad performancekunstens upolerethed og tilstedeværelse i nuet. Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være”. 

LÆS OGSÅ: Jakob Tekla: “Der findes ikke en forestilling for alle, men der findes et repertoire for alle”

 Fremtidssikring i fokus

Hvad er de største udfordringer ved overtagelsen af teatret? 

“Den største udfordring er, for nu at være helt ærlig, at bevare en bæredygtig økonomi. Vi står et sted, hvor flere af de flerårige bevillinger er ved at ophøre, så derfor skal vi finde ud af, hvordan vi kan finansieres i fremtiden.

Sort/Hvid er et ret nybygget scenekunsthus i en gammel slagtehal i Kødbyen. Det er ikke gratis at holde ved lige og fylde med aktiviteter. Der ligger et stort og spændende arbejde foran os i at etablere nye samarbejder, visionære undersøgelser og sikre, at vi kan blive ved at være det eksperimenterende fyrtårn for scenekunsten”.  

 Et levende laboratorium for avantgarden

Hvad skal der stå, hvis du skal fuldende følgende sætninger for dine visioner:   

Jeg var den som… “endelig fik arrangeret et tværæstetisk, dionysisk raveparty af katharsis, hvor alt og alle gik i opløsning i et kæmpe orgie af ekstatisk beruselse!” 

Om 10 år er teatret… “etableret som den metropolske samtidskunstscene, hvor man kan opleve både dansk og international avantgardistisk scenekunst”. 

Det største aftryk, teatret fik sat, var… “at blive 20’ernes og 30’ernes levende laboratorium for avantgarden i det tværkunstneriske miljø”.   

Teatrets største succes var… “at blive ved at være nysgerrige, sultne og risikovillige, dedikerede til kunsten, og at vi vovede at fejle, fordi vi kun kan udvikle os og kunsten, hvis vi går ud på ukendt og uprøvet territorium”.

Det bedste, vi gjorde for publikum, var… “at blive ved at udfordre deres lyst til at opleve teater som noget mere end envejs-kommunikation fra scene til sal, at vi altid kunne tilbyde dem noget varieret, der udfordrer det at ”gå i teatret” som oplevelsesformat”.  

Se også Bikubens Artistic Practice-film om Nathalie Mellbye her.

Seneste

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven forestilling, der gentænker Shakespeares værk i en mere nutidig kontekst med referencer til danmarkhistoriske lokaliteter....

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende støtte som lille storbyteater i København. Teatrets to ledere, Pelle Nordhøj Kann og Christine Worre...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef for Den Jyske Opera, modtager H.C. Andersen Prisen 2024 for sit arbejde med H.C. Andersens...