Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ An Ode – overraskende god debut

ASAP.collectives An Ode Aveny-T er et forfriskende bud på en samtidsfortælling, der med sin helt egen stemme humoristisk, musikalsk og visuelt opfindsomt skaber et stærkt portræt af velfærdssamfundets institutionelle afmagt og individets søgen efter mening.

“Velkommen hjem,” siger kvinden, der længe har tørret stålkrus og kander af. Velkommen hjem, signalerer hunden/manden, når han kredser logrende om hende efter en lang arbejdsdag. “Velkommen hjem. Dit plejehjem,” synger de til sidst, for historien udspiller sig i en daglig trummerum mellem hjemmet og arbejdspladsen, plejehjemmet.

An Ode
Anna Bjørgulf og Sebastian Toft i ASAP.collectives An Ode på Aveny-T. Foto Simon Rune Knudsen.

Humoristisk, futuristisk univers

Det kunne jo være blevet en ganske kedsommelig affære med al den trummerum, men det debuterende ASAP.collective drysser med sikker hånd fantasien ind i dagligdagen og forvandler den til et humoristisk, futuristisk univers, der netop i sin fremmedhed bliver såre genkendelig.

An Ode er baseret på Anna Bjørgulfs digtsamling om at arbejde som omsorgsperson og den bearbejdede tekst fungerer fremragende på scenen i en vekselvirkning mellem kvindens repeterende monologer og hundemandens kontrapunktiske sange.

Som spraglede fugle står de to i starten som en visuel eksplosion i det kliniske rum

Det hele sat i institutionens sterile univers af gråt og stål, der flyder over i privatssfæren med rullebordene, der både illuderer cykel og seng. Som spraglede fugle står de to i starten som en visuel eksplosion i det kliniske rum, inden de gennem stadier af afklædthed tager uniformer på og udskifter de rosa støvler med grå crocs og overlader regnbuens farver til lyssætningen og ordenes prægnans.

An Ode
Anna Bjørgulf og Sebastian Toft i ASAP.collectives An Ode på Aveny-T. Foto Simon Rune Knudsen.

Pligtknald i doggy style

Der er ømhed i forholdet til 245, den dehumaniserede betegnelse for beboeren i værelset med det nummer. 245, der synes, at kvinden skal have det godt, ikke bare fint. 245, der nogle gange er der, men andre gange har et slør mellem sig og verden. 245, der en dag ikke er mere.

Der er sorgsprængt træthed, når omsorgen flytter med hjem. Når manden kræver opmærksomhed og skal kløs bag øret. Når den evindelige sin carne skal produceres og pligtknaldet skal tages i doggy style. Her kommer hundemetaforen, som kvinden kontrollerer sit verdensbillede med, virkelig til sin ret i en guddommeligt bøvet bollescene.

Der er kropsligt selvhad, når “jeg lander på mine store, fede lår, så det gør ikke ondt”. Der er angst for at opsuges i den grå masse, der bliver til opkast i kaskader og hyl mod månen.

An Ode
Anna Bjørgulf og Sebastian Toft i ASAP.collectives An Ode på Aveny-T. Foto Simon Rune Knudsen.

Har fundet sin særlige stemme

Anna Bjørgulf spiller selv kvinden med lige dele opgivenhed, styrke og smerte. Hun er ikke bange for at være grim og synge kikset og rammer derfor lige i nerven af den livsforvirring, vi alle kan støde på. “Nogle gange vil jeg ikke respekteres. Nogle gange vil jeg bare penetreres,” kan det også formuleres. Musiker Sebastian Toft supplerer hende perfekt med sit åbne galpende fjæs, sit sikre, snerrende beat og sin evne til at fylde og forsvinde.

Nogle gange vil jeg ikke respekteres. Nogle gange vil jeg bare penetreres

De blander hverdagens sprog med ironiens og poesiens til et stærkt portræt af velfærdssamfundets institutionelle afmagt og individets søgen efter mening. Det giver skrøbelige sprækker, men hele vejen båret af en humor og en egen sans for det absurde. An Ode hyler nok mod månen, men klynker ikke og er en overraskende god debut for et kompagni, der i første hug har fundet sin særlige stemme.

Koncept og idé: ASAP.collective. Tekst: Anna Bjørgulf. Iscenesættelse: Jonas Preben og ASAP.Collective. Dramaturg: Emilie Beske. Scenografi og kostumer: Astrid Sønderskov Andersen. Lyddesign og musik: Sebastian Toft/SanktDeLarge. Lysdesign: Morten Hembo. Koreografi: Anne Holmbo Albrechtsen. Scenografiassistent: Sille Nicoline Jørgensen.

Seneste

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritikredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven forestilling, der gentænker Shakespeares værk i en mere nutidig kontekst med referencer til danmarkhistoriske lokaliteter....

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende støtte som lille storbyteater i København. Teatrets to ledere, Pelle Nordhøj Kann og Christine Worre...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef for Den Jyske Opera, modtager H.C. Andersen Prisen 2024 for sit arbejde med H.C. Andersens...