Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Sabotage – rammende, men lidt for ordrig fortælling om mistrivsel

Sjællands Teater – Fair Play har inviteret et ungt hold ombord på Sabotage, der handler om den allestedsnærværende mistrivsel, som aktuelt rammer mange unge. Det er blevet en lidt lang forestilling, der dog rammer i hjertekulen med sin konkretisering af den ætsende stemme indeni, der fortæller os, at vi ikke er gode nok.

Vi kender det allesammen. Den lille, irriterende stemme indeni, der stiller spørgsmål ved hvad, vi gør, og fortæller os, at vi ikke er gode nok. Det talende mindreværd. Sabotøren kalder Gry stemmen, der æder sig ind på hende, indtil den til sidst bliver en kakofoni af nedgørelse og tvivl.

Annonce
Sabotage
Fie Dam Mygind og Maria la Cour i Sabotage på Sjællands Teater. Foto Karoline Lieberkind.

Sådan en, der skal hjælpes

Teatret Fair Play, der er en del af Sjællands Teater, har stemmen fået krop som et spejl af 15-årige Gry, der ikke har helt så let ved lektierne og de præcise fremtidsplaner som barndomsveninden Nanna og tredjehjulet Isa. Da Isa og Nanna bliver kærester lige op til eksamensperioden i 9. klasse, tager stemmen til og driver Gry længere og længere ud.

Maria la Cour spiller Gry med en fin sans for spændingsbuen i den stigende usikkerhed

Maria la Cour spiller Gry med en fin sans for spændingsbuen i den stigende usikkerhed, der får hende til at mistolke andres intentioner, mens beskeder popper op på mobilen, forældrene altid er på vej ud af døren og læreren med det skønne øgenavn T-shirt Troels skubber til læsset ved at tale ind i Grys selvfortælling om at være “sådan en, der skal hjælpes”.

Sabotage
Fie Dam Mygind og Maria la Cour i Sabotage på Sjællands Teater. Foto Karoline Lieberkind.

Samfundets krav

Fie Dam Mygind er stemmen, Gry spejler sig i. Som en irriterende tvilling puster hun hele tiden til følelsen af mindreværd ved at skabe forstyrrelse og forvirring. Det starter i det små med en uddannelsesblues, for Gry føler som så mange andre, at gymnasiet er det eneste valg, selvom hun slet ikke føler sig klar. Derfra trapper det op med tvivl om Nannas venskab, jalousi overfor Isa og en læseferie fra helvede, hvor Gry taber overblikket helt og overgiver sig til tankemylderet i hovedet.

Som en irriterende tvilling puster hun hele tiden til følelsen af mindreværd ved at skabe forstyrrelse og forvirring

Hun udstiller og skader sig selv, og afviser omgivelsernes forsøg på hjælp næsten til det sidste. Vi kan mærke, hvor svært det er at tage imod den hjælp, når man egentlig bare vil være en del af gruppen og er så blændet af angsten for ikke at passe ind i samfundets krav og normer, at man mister blikket for sine egne skønne sider.

Sabotage
Fie Dam Mygind over Maria la Cour i Sabotage på Sjællands Teater. Foto Karoline Lieberkind.

Tvivlen indeni

Sabotage er en fortælling om mistrivsel. Tvivlen inden i har altid eksisteret, ikke mindst i teenagetidens mange valg, og buldrer i disse år frem. Forestillingen visualiserer tilstanden præcist og ganske håndfast med den kropsliggjorte stemme og det halvmørke rum, hvor ikke engang himmelsengens trygge dynebunker er et sikkert helle for den ætsende knævren.

Den ensomme seng i midten af rummet er en god medspiller som skiftevis tryg barndomshule og trist selvisolation. Pigerne kan balancere i selfiepositurer eller ligge og slikke sol på rammen, danse i dynerne og til sidst skrælle rummet tomt.

Den ensomme seng i midten af rummet er en god medspiller som skiftevis tryg barndomshule og trist selvisolation.

Forestillingen rammer således visuelt og i det tætte samspil mistrivselstemaet, så vi kan spejle os i det og mærke knuden i maven selv. Den er dog lige lovlig ordrig til at fastholde interessen hele vejen. Det er selvfølgelig en pointe i sig selv, at Gry drukner i ordenes tyranni, men der kunne godt være skåret en luns af af opbygningen uden at tabe i intensitet.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce