Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med en generel bekymring over, at kulturen ikke får mere plads i medierne. Der bringes ikke længere klassiske anmeldelser, interviews og artikler om scenekunst, musik og museer. Der er ikke nok læsere til kulturstoffet, lyder den gentagne parole fra de store medier, mens et modsvar fra kulturinstitutioner lyder, at medierne har forsømt at udvikle kulturjournalistiskområdet. 

Der er der nok en vis sandhed i på begge sider, men hvorfor rykkes der så ikke på det fra mediernes side?

Annonce

Henrik Harnov, der er direktør for Museum Odense, tog i denne uge i Kulturen på P1 debatten som repræsentant for de fynske kulturinstitutioner. Her pegede Harnov på en afgørende årsag, som handler om, at kulturjournalistikken og de eksisterende formater er blevet forsømt i udviklingen, og der mangler viden, nysgerrighed og en større mission for dækningen af kulturstof. 

“Men er I (kulturinstitutionerne red.) gode nok til at have de vinkler, der kan pirre og sætte gang i de debatter, som journalister leder efter, når de arbejder?” spurgte værten Chris Pedersen. 

Nu er det vel næppe kulturinstitutionerne, der skal opfinde journalisternes vinkler, og spørgsmålet er også hvilke historier og vinkler, der arbejdes på. På onsdagens top fem liste over mest læste artikler på Fyens Stifstidende finder man bl.a. ”Usædvanligt fund fra Odense Zoo går viralt”. Her kunne læseren se en kort video og læse lidt tekst om rengøring af et tigerbur i Zoo. En anden top-fem artikel havde overskriften ”Peter købte et dødsbo til 90.000 kroner: Så afslørede tv-program husets særlige historie”. Denne artikel handlede om et hus, som omtalte Peter købte i 2022, og nu er omdrejningspunkt i et afsnit af DR-serien “De forsvundne arvinger”. 

Jeg ved ikke, om det er historier og vinkler, som kan sætte gang i debat – der var ingen kulturrelaterede artikler på top fem. Og det kan vel egentlig undre, når fx Odense Teater er på trapperne med en dramatisering baseret på Hella Joofs bestseller Papmaché-reglen, der er 150 års jubilæumsfejring af Johan Strauss’ Flagermusen på Den Fynske Opera og Jokum Rohdes nyskrevne, psykologiske thriller Gådekataloget kommer forbi Teater Momentum som gæstespil. Tre scenekunstværker, som vel alle kan pirre og skabe debat!? 

Spørgsmålet er, om kulturjournalistikken er blevet for doven på de store medier, og hvorfor der ikke strammes op?

På ISCENE fortsætter vi debatten om ”Fremtidens kritik” og kommer også omkring mediernes kulturdækning, når vi med ISCENE LIVE har debat på Lille Scene på Scenekunstens Årsmøde den 3. juni.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce