Under Bornholms Kulturuge fra den 13. – 22. september kan publikum opleve danseforestillingen The Declutter Show af kompagniet The Nordic Beasts. ISCENE har talt med koreograf og kunstnerisk leder Noora Hannula om at skabe en danseforestilling af Bornholmernes ophobede tøj og ting uden at købe nyt.
Det er blevet et fænomen i tiden at rydde op i sit rod med serier på både på Netflix og DR om at få mere overskud i hverdagen med færre ting omkring sig. YouTube viser utallige videoer om at leve den simple, minimalistiske livsstil i form af ”vanlife” og ”tiny homes”. Oprydningseksperten Marie Kondo taler om, at tingene skal ”vække glæde”, hvis de skal forblive i vores hjem.
The Declutter Show udstiller vores materielle behov, der bliver til rod i vores liv og nærer en gigantisk overproduktion, som verden er ved at kvæles i. Med stor humor vil værket vise, at rodet bare flytter et nyt sted hen. Men hvis det er muligt at skabe en hel forestilling med lokalsamfundets donationer, hvad kan cirkulerende rod så ikke befrugte internt i samfundet?
Iscenesættelse af en tendens
Noora Hannula beskriver Nordic Beasts som et dansekompagni, der arbejder med temaer, som taler til den yngre generation. The Youtuber fra 2022 dykkede ned i sociale medier, og hvordan vi ser på os selv og andre. The Declutter Show går i en anden retning, men ideen kom netop fra de sociale mediers store fokus på minimalisme og simpel livsstil:
”Jeg kunne se, at mange mennesker ønsker at minimere deres livsstil. Det at være minimalist er blevet en stor ting. Der er mange videoer af især unge mennesker, der vil leve med det mest nødvendige. Så hvorfor ikke lave en forestilling, hvor vi kun bruger ting, vi har fra andre forestillinger, og ting, der er doneret?” fortæller Noora Hannula.
Implicit er også ønsket om en relation til lokalbefolkningen, som kan se deres ting indgå i en kunstnerisk sammenhæng. Dermed bliver det lokale liv vævet ind i forestillingen, siger hun:
”Det bliver en god forestilling, der visuelt er meget smuk og overraskende. Vi har fået nogle sjove donationer som lyskæder og rigtig meget tøj. Det gik hurtigt med donationerne, og vi er forbløffede over, hvor meget tøj, folk har. Overforbruget i tøjindustrien er en kæmpe ting”.
Generøs dans
Forestillingen har især modtaget mange jeans, så i en scene prøver danserne at få cowboybukser på uden at bruge armene: ”Det bliver lidt sjovt, for det ligner en omvendt modereklame,” siger koreografen, der også må leve med, at noget af koreografien skal ændres, når de starter sceneprøverne, og når de tager på turné, hvor de fire dansere skal danse med nyt, lokalt genbrug:
”Vi har en koreografi, hvor de skal have en masse tøj på og bliver en form for store krigere, og vi har en dans med tøj i et sorteringssystem, der nok ændrer sig undervejs, fordi det afhænger af donationerne. Det er en dejlig gave at få noget nyt, der giver en lille ny udfordring hvert sted.”
Nordic Beasts er kendt for høj energi i deres bevægelsessprog og er ikke bange for at underholde: ”Vi vil gerne være generøse og give noget tilbage. Vi ofrer os gerne med sved og blå mærker for at vise noget sjovt og interessant,” siger Noora Hannula. Hun har også et koncept om at samarbejde med yngre dansere, der ofte har vanskeligt ved at komme ind i dansemiljøet.
”De unge giver friske input til forestillingen, og det er en dejlig måde at arbejde på, for jeg bliver ældre og har brug for nye syn på tingene. Nogle gange er jeg lidt nervøs, når produktionen starter, fordi der altid er nye mennesker. Det er en tillidsøvelse at springe ud i det med en ny gruppe.”
Genbrugsmusik løfter koreografien
Nordic Beasts har også faste samarbejdspartnere på det kunstneriske hold. Komponist Ida Duelund har været med alle årene. Hendes brede profil som komponist til både danseteater og film og en klassisk uddannelse til bassist er et trygt grundlag for koreografierne.
”Ida er min faste klippe i de kunstneriske processer. Vi har en fælles historik, og hun er der til at gribe mig og få ideerne til at blomstre. Musikken har en særlig fornemmelse for koreografi, der kan opløfte det hele, og jeg tror, vi har arbejdet sammen så længe, fordi vi inspirerer hinanden. Vi er kunstnerisk vokset op sammen,” siger Noora Hannula.
The Declutter Show benytter sig af fraklippet musik fra tidligere forestillinger, der ikke blev brugt, fordi der var overskud: ”Vi har fundet tidligere musikstykker frem og har arbejdet videre med nogle af dem. Musikken er på den måde også genbrug,” forklarer Noora Hannula.
Kunst af vasketøj og julelys
Konceptet om genbrug er en stor udfordring for scenograf Tine Jespersen og kostumedesigner Pernille Vestergaard, der har været igennem alle de donationer, de har fået ind fra bornholmerne. De har vasket og sorteret alt for at se, hvad der kan bruges, fortæller Noora Hannula.
”Det er en øjenåbnende proces, for i hverdagen undersøger vi ikke, hvad der kan bruges, og hvad der skal repareres eller tænker over, om man kan købe ny sytråd, eller om den skal komme fra genbrug. Så der har været mange overvejelser fra deres side.”
Der er tilsvarende begrænsninger på lyset. Lysdesigner Viktor Holm Lauridsen har indtil videre kun set billeder af lyskæder, julelys og en isbjørnelampe doneret til forestillingen. Ting der ikke nødvendigvis er scenelys-agtigt, men som han vil få til at fungere, når sceneprøverne begynder.
”Der kan også være idéer, der ikke fungerer med det, vi har. Så må vi sige, okay så gør vi noget andet. På en måde er det ret sjovt med det dogme, at vi ikke kan få det hele. Som koreografer er vi vant til, at det er muligt at skaffe ting, der passer til vores idéer. Nu må vi begynde på en anden måde, og være mere kreative med, hvad vi har. Det føles godt.”
Turné gennem byers rod
Forestillingen skal til Island, når den har spillet i Rønne. Islændingene er blevet spurgt, om de vil donere, så der er otte store sorte sække islandsk tøj, der skal på scenen. Dermed forandrer forestillingen sig efter de lokales donationer af tøj, bamser og legetøj fra sted til sted.
På turneen medbringes ganske få ting. Nogle specifikke kostumer, som kostumedesigneren har lavet ud af de bornholmske donationer, særlige lyskæder og nogle få mobile scenelys og en lille røgmaskine fra tidligere forestillinger.
”Ellers bruger vi tøj og ting, der kommer ind på stedet, for det er ikke så bæredygtig at tage så meget med, når der er andre ting, der kan bruges, hvor vi skal hen. Jeg vil gerne lave en forestilling, vi hurtigt kan tage af sted med, og som kan spille næsten hvor som helst,” forklarer Noora Hannula.
Spejling af et samfund
Det kunstneriske hold finder det interessant, at forestillingen spejler lokalmiljøet og kan være med til at inspirere til, at folk rydder op og smider ud. The Declutter Show udstiller med al tydelighed, hvad det er, der ikke længere er brug for, og hvad de på et eller andet tidspunkt har købt og i hvilken farve og design.
Noora Hannula håber, publikum kan genkende nogle af deres donationer, og synes det er sjovt, at noget, de ikke længere har brug for, kan blive en smuk og visuel oplevelse, vi kan dele. Med stor humor udstiller bunkerne af clutter på scenen vores måder at håndtere rod og forbrug på.
”Vi bærer rodet fra et sted til et andet, men det forsvinder ikke, for det store produktionsapparat vinder over os. Men der er noget håbefuldt ved, at vi sammen har så meget, at vi kan skabe noget nyt, smukt og værdifuldt med hinandens clutter,” siger Noora Hannula.
The Declutter Show spiller på Rønne Theater 13. – 21. september 2024 under Bornholms Kulturuge.