I det følgende svarer Gitta Malling, udvalgsleder for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, og Sine Tofte Hannibal, udvalgsleder for Statens Kunstfonds Musikdramatiske Udvalg, på kommentaren af Louise Beck den 10. september: ”Hvem har ansvaret for at holde operaens kunstart i live?”.
Vi har læst Louise Becks kommentar i ISCENE ”Hvem har ansvaret for at holde operaens kunstart i live?” fra den 10. september 2024.
I kommentaren efterspørger Louise Beck, at vi i Statens Kunstfond tager et større ansvar for at skabe bedre og mere bæredygtige forhold for fremtidens opera. Hun rejser blandt andet en kritik af, at der i den aktuelle uddeling fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst, Fokus på bæredygtige arbejdsforhold for scenekunstnere, ikke er givet støtte til udvikling af nye operaformater.
Vi erklærer os enige med Louise Beck, når hun peger på vigtigheden af at skabe de bedst mulige rammer for udvikling af operagenren – og vi anerkender de udfordrende vilkår, som særligt kunstnere og producenter inden for det frie felt arbejder under, når det gælder opera.
Dog er det vigtig at få præciseret, at det er Statens Kunstfonds Musikdramatiske Udvalg, der primært forvalter støtte til operagenren. Kunstfonden har valgt at prioritere musikdramatik som et område, der skal afsættes midler til – og har af netop den årsag oprettet det tværgående udvalg. Et udvalg, der støtter musikdramatikken med 12,6 mio. kr. årligt. De bruges på at støtte musikdramatiske projekter, herunder udvikling og produktion af nyskrevne operaer.
Ved sin seneste uddeling valgte Musikdramatisk Udvalg fx at støtte produktion af operaforestillingerne PRISM af Kind of Opera, Tommelise af Operakollektivet Venteværelset og Mit hus af Musikteatret Figaros. Herudover støtter udvalget, som del af en mere langsigtet satsning på at understøtte og opbygge feltet, Sort/Hvid som musikdramatisk scene, hvor der i de seneste år både er blevet produceret og præsenteret flere nye operaværker. Hertil er det også Sort/Hvids opgave som musikdramatisk scene at understøtte et samlet felt og udvikle kunstformen såvel som publikummet hertil. Udvalget har desuden initieret et pilotprojekt, hvor et netværk af musikdramatiske scener, herunder bl.a. Den Fynske Opera, har fået midler til at stille produktionsfaciliteter samt faglig ekspertise til rådighed for uafhængige musikdramatiske kompagnier og kunstnere.
Derudover støtter Projektstøtteudvalget for Scenekunst og Projektstøtteudvalget for Musik også forskellige musikdramatiske projekter og initiativer – ligesom komponister, der skriver musik til musikdramatik, kan modtage støtte i form af værkbestillinger fra Legatudvalget for Musik.
Vi er klar over, at de midler ikke dækker behovet for operaens genreudvikling alene. Og derfor hilser vi Louise Becks opråb på genrens vegne velkomment. I Statens Kunstfond er vi opmærksomme på samtidsoperaen og arbejder løbende med, hvordan vi kan skabe bedre vilkår for denne. Men vi er altid nysgerrige og åbne for dialog omkring, hvordan dette kan gøres på den mest relevante og bæredygtige måde til gavn for feltet – og naturligvis til glæde for de mange operabegejstrede publikummer i Danmark.
Denne kommentar er udtryk for skribenternes egen holdning.