Mungo Park opsatte i foråret Hamlet som rock’n roll-musikteater på Betty Nansen. Her imponerede Christina A. Børge i rollen som Hamlet med et sorgfuldt, fortvivlet og råt bud på karakteren.
”At være eller ikke at være”, synger Hamlet i skikkelse af Christine A. Børge med et uh-uh backing kor bag sig.
I instruktør Martin Lyngbos Hamlet på Betty Nansen Teatret bliver den tvivlende og handlingslammede unge kongesøn Hamlet spillet af en kvinde, og den forkortede udgave af den klassiske Shakespeare tragedie bliver ledsaget af musik komponeret af Jonas Munck Hansen. Så det er Hamlet som kvinde og musikteater, man kan opleve på Betty Nansen Teatret.
Historien er skåret ind til benet og er selvfølgelig stadig fortællingen om Prins Hamlet, hvis far som genfærd fortæller, at han er blevet myrdet af sin bror, der nu ikke kun har overtaget tronen, men også har giftet sig med dronningen.
Omdrejningspunktet og den mest centrale scene for Mungo Parks Hamlet bliver, da en skuespillertrup kommer til hoffet, og Hamlet selvsikkert instruerer skuespillerne i at genskabe kongemordet, fordi han vil se sin farbror, kongens reaktion på skuespillet. Han håber på kongen afslører sig.
Herefter følger så de tragiske hændelser. Hamlet slår Polonius ihjel, Ofelia, Polonius datter drukner sig af sorg og til sidst duellerer Laertes, Ofelias bror med Hamlet for at hævne sig.
Mungo Parks Hamlet bliver desværre en lidt enstrenget opsætning, der ikke formår at beskrive de voldsomme eksistentielle problematikker tragedien Hamlet indeholder. Musikken er ensformig og det rock’n roll’ede udtryk også i scenografi og kostumer bliver aldrig rigtig rebelsk og farligt. Men at lade Christine A. Børge, som er en del af Mungo Parks ensemble, spille Hamle, er oplagt. Hun er sorgfuld, fortvivlet og rå. Og har tidligere fx spillet den transseksuelle hovedkarakter i dramatiseringen af filmen Boys don’t cry. Det er selvfølgelig et kønspolitisk statement og valg. Hamlet, tænkeren, kan naturligvis også være en kvinde. Sarah Bernhardt og Asta Nielsen har fx faktisk allerede gjort det før.
Anmeldelsen er tidligere udgivet på Teater1.dk