Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Hvad blev der af ligestilling og diversitet?

ISCENEs chefredaktør Rie Hammer dykker i denne kommentar ned i den forgangne uges debat og fokus på ligestilling og diversitet.

Ekstra Bladet annoncerede i den forgangne uge, at de med et nyt anmelderkors vil styrke Ekstra Bladets kulturdækning. Umiddelbart et super fedt tiltag, da en styrket kulturdækning kan være med til at italesætte kunsten på ny og måske inspirere endnu flere til opsøge kunsten live. 

Annonce

Spørgsmålet er bare hvilken stemme, der sætter samtalen, når det nye hold er ”Rene Fredensborg og Mads Kastrup som anmeldere, og Søren Baastrup som klummeskribent, mens avisen er på jagt efter en litteraturanmelder, der skal være deres nye Dan Turéll eller Poul Borum.” 

Altså tre midaldrende hvide mænd, på jagt efter en fjerde mand til holdet – hvad blev der af ligestilling og diversitet?

Fire hvide, midaldrende mænd udgjorde også panelet hos Den Danske Scenekunstskole, da de annoncerede deres debat om ”Censur i kunsten”, der bl.a. skulle debattere, om ”skuespillere vælges efter seksuel overbevisning, køn og hudfarve”. 

Der har allerede været en krads kritik af den manglende diversitet i panelet og Scenekunstskolen har undskyldt og arbejdet med at finde nye paneldeltagere er stadig i gang.

Men hvordan pokker kan det nå så langt? – altså det enstrengede valg af køn. Hvordan kan der i kølvandet på #metoo stadig være en så etnisk og kønsstrukturel blindhed, at der både i et landsdækkende medie og på landets scenekunstskole ikke føjes blot en enkelt forklarende kommentar til valget – eller nærmere fravalget –  af andet end midaldrende mænd til at varetage en så vægtig samtale og debat? 

DDSKS beklager på Facebook den 16. november, “at det ikke er lykkedes at inkludere flere forskellige stemmer i en debat med dette tema”. Men som direktør på Teatret Møllen, Nikolaj Mineka, også påpeger i en kommentar på sin Facebook-profil den 17. november, så bør ”Repræsentation i en paneldebat ikke hænge sammen med tema, men bør være et allestedsværende parameter”. 

Heldigvis griber scenekunsten lidt mere reflekteret om emnet og viser, at der kan og SKAL være plads til alle stemmer –  også den hvide, midaldrende mands. Det burde jo give sig selv. Som direktør for Limfjordsteatret Gitta Malling siger i et interview med ISCENE i forbindelse med forestillingen Noget om Antihelte, hvor tre mænd står på scenen og præsenterer publikum for flere nuancerede facetter af debatten:

”…#MeToo har også efterladt manderollen i frit fald. Derfor ønskede vi at diskutere manderoller for at skabe et rum, hvor vi kan debattere udviklingen af kønnenes ligeværd. Det kræver, at vi også har et blik på manderoller i 2020’erne.” 

Som så ofte før er det scenekunsten, der viser vej og nuancerer debatten og samtalerne i form af de eksisterende værker, som det ses lige nu i fx Limfjordsteatrets Noget om antihelte, Teater V’s Til ungdommen og Sydhavn Teaters Feministen , der på meget forskellig vis griber fat om køns- og diversitetstematikken.  

Herfra er bare et håb om, at disse ringe om inklusion og kønsstrukturel rimelighed kan spredes til hele spektret, også kulturdækning og debat.  

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...