Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Sisterhood – hyldest til kvindefællesskaber i et energisk blomstrende utopia

Med premieren på Sisterhood inviterer Aaben Dans for anden gang i sæsonen til en forestilling med kvindeliv i fokus. Mens den forrige premiere Damekrop – on tour handlede om kvinders efterår, overgangsalderen, har Julie Rasmussen og Kaja Haven fået forårsfornemmelser med en blomstrende ung hyldest til søsterlige fællesskaber. De glade 60’ere genopstår med moderne blomstermagt og girl power i frie stemmer og kroppe.

Thjerza Balaj ligger på alle fire og fløjter undersøgende ned i en mikrofon med sit helt naturlige nærvær, der suger opmærksomhed. Der høres loops af fløjten i rummet, og søstrene lokkes til med hver deres vatterede blomst på maven. Alle fløjter glade og stamper rytmisk i gulvet og markerer festligt deres søsterskab i indforståede omgangsformer. En kvindelig urkraft vækkes til live med armene svingende og overkroppe, der kastes rytmisk forover. 

Annonce
Sisterhood, Aaben Dans. Foto: Morten Arnfred
Sisterhood, Aaben Dans. Foto: Morten Arnfred

Julie Rasmussen har skabt en livsbekræftende koreografi af naturlige bevægelser med assistance fra Thomas Eisenhardt, mens Kaja Haven står for både de naive, glædesfyldte kompositioner og det smukke, men enkle, karikerede univers i samarbejde med Weirdware. Dansevinylen buer opad i den ene ende, så der dannes en væg med en stor, sort cirkel, der indeholder en røgmaskine. Fire lysspots på høje stativer fra hjørnerne oplyser scenen på en iscenesat måde, der minder om et Truman-show.

Leg med krop og stemme

En energisk fodboldsang på de kendte strofer ”olé – olé olé olé” og ”lå lå lå lå” sender det blomstrende utopia lige lukt ind i et mandehørmende fællesskab med reference til de hvide fodboldshorts og lange strømper, de alle har på. Det karikerede maskuline og feminine smelter sammen gennem bodypercussion, stomp, nynnende melodier, hvisken og klap i energifyldte udladninger, der oser af samhørighed. 

Blomsterbørnene danser skiftevis med en sylfides blødhed og en flamencodansers præcision, og de brede smil og polstrede blomster på dansernes maver er lutter glæde og sorgløshed. Danserne synger selv mange af kompositionerne kraftfuldt og klart med stedvise harmoniseringer til kroppenes rytmiske pulseringer, der kun afbrydes af små momenters stilstand og vejrtrækninger. 

Det er skarpt, rytmisk og sprudlende leveret med overskud og kontakt til publikum. Ella Östlund har sans for humoristisk timing og rasper den sidste version af en melodi ud med en hæs hvisken, mens søstrene puster ud. De lægger sig i bunkekram, så alle kan holde om alle, og de fire hoveder er samlet som en lille blomsterbuket. I højtalerne høres en jazzet nynnemelodi fuld af tilbagelænet velvære.

Sisterhood, Aaben Dans. Foto: Morten Arnfred
Sisterhood, Aaben Dans. Foto: Morten Arnfred

Farlige forårsfornemmelser

Foråret vælter ud af højtalerne med fuglekvidder og naive melodier på ”la-la-la”. Nanna Stigsdatter Mathiasen angriber veloplagt et rødt æble med smaskelyde, der skaber en lydkollage af saftigt, frodigt forår i paradisets have. Er det forbuden frugt? De andre står som duvende (æble)træer, indtil æblet kastes og lander til lyden af glas, der splintres og varsler ”cat-fight”, og kattene hvæser endnu efter blackout. 

Selvom effekterne er sparsomme, er de klogt brugt. Det er effektfuldt, når røgen presses ud af den sorte cirkel og et kortvarigt stroboskoplys varsler konflikter i søsterskabet med pulserende, jazzede slag på bækken. Søstrene står adskilte hver for sig og råber lydløst i en fascinerende slowmotion med hænderne for ansigterne, mens de filtrerer verden gennem deres fingre.

Godt nok bliver Katrien van der Velden forladt af søstrene, men så er der jo altid publikum. En call-response af klap og sang af stigende sværhedsgrad holder humøret oppe. Velden fortsætter selv med sin klare sopran i ekvilibristiske, melodiske loops, så englene synger og bønnerne bliver hørt. 

Sisterhood, Aaben Dans. Foto: Morten Arnfred
Sisterhood, Aaben Dans. Foto: Morten Arnfred

Et magisk univers

Sisterhood hylder fællesskabet og dets modsætninger. Styrke og energi går hånd i hånd med det yndefulde, æstetiske og hvinende sukkersøde. Det maskuline flettes sømløst sammen med det feminine gennem karikerende kroppe, der viser, hvad stærke relationer er gjort af, både mellem mennesker og mellem ikke-menneskelige fænomener i omgivelserne.

Madeleine Lind Hoppes lysdesign er et afgørende bidrag, der forstørrer rumligheden og danner billeder, der får scenografien til at vokse i dimensioner. Lys og scenografi forenes med koreografien i et utopisk ”la-la-land”. Søsterskab er mange ting, ikke kun blodets bånd, ikke kun menneskelige bånd, men alle slags møder, man kan udfolde sig i med ungdommens nysgerrige kraft.

De unge dansere udstråler et naturligt og glædesmittende nærvær og komplementerer hinanden som gruppe i både det bløde og det energiske. Som ungdomsforestilling er det lykkedes at give et varmt, danset kram af lethed og håb om, at det hele nok skal gå, så længe vi er forbundne kar.

LÆS OGSÅ: Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Koreograf: Julie Rasmussen. Scenograf og komponist: Kaja Haven. Kostumer: Kaja Haven og Weirdware. Koreografkonsulent og dramaturg: Thomas Eisenhardt. Prøveleder og stand in: Antoinette Helbing. Lysdesign: Madeleine Lind Hoppe. Teknisk afvikling: Elke Lalaman. Produceret af Aaben Dans.

Medvirkende: Katrien van der Velden, Nanna Stigsdatter Mathiasen, Thjerza Balaj og Ella Östlund.

Spiller på Aaben Dans 4. -18. februar 2023.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...