Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Hvor der er fugle – tragikomisk slægtsfortælling i svimlende fart 

Teater Nordkrafts iscenesættelse af Maren Uthaugs slægtsroman Hvor der er fugle er en hæsblæsende rejse på tværs af tid, perspektiver og blodsbånd. Og man går derfra med både krumme tæer, ømme lattermuskler og en stor klump i maven. 

Johan står foran publikum og mellem to kvinder. På den ene side den udfarende, spændende Hannah, som han har sin seksuelle debut med i bådhuset. Og på den anden side den ivrige præstedatter Marie, som kysser uden tunge. Hannah står fortabt og hiver i ham. Og Marie står i brudeslør og trækker ham væk fra det store eventyr. Hvis bare han havde fulgt sit hjerte… havde det så egentlig været anderledes?

Annonce
Hvor der er fugle, Teater Nordkraft. Foto: Martin Høyer Poulsen
Hvor der er fugle, Teater Nordkraft. Foto: Martin Høyer Poulsen

Lige lukt ned i mørket

Vi er i starten af 1900-tallet på Norges vindblæste vestkyst i den lille flække Uthaug, hvor drømmenes vinger stækkes af virkelighedens stormende nådesløshed. Da fyrpasseren hænger sig sammen med sin hund, ser den unge Johan sit snit til at overtage posten. Men der er lige et problem. Han skal have en hustru. Og hans store kærlighed Hannah er gravid med en anden mand. Og i hvert fald ikke noget for mor. Så han gifter sig med den mere end villige Marie, hvis kådhed og resignerede optimisme portrætteres hylende morsomt af Laura Kold. 

Ned ad bakke med en fascinerende nådesløshed

Men herfra går det stort set kun ned ad bakke med en fascinerende nådesløshed. Med Johan som fortæller bevæger vi os gennem årene, der angives med en tidslinje på scenens bagvæg. Parret får datteren Darling, som ingen kan lide, og sønnen Valdemar, der er udviklingshæmmet og tror, at han er en ko. Alt imens de undertrykte lyster og umulige forhåbninger spøger i kulissen. 

Som at være vidne til et biluheld

Jakob Hannibal giver den vattede, bitre Johan både charme og menneskelighed, så man ikke kan lade være med at fatte sympati for ham. Men den sympati udfordres mildt sagt kraftigt, efterhånden som historien dykker lige lukt ned i tragediens mørke vande.

Hvor der er fugle, Teater Nordkraft. Foto: Martin Høyer Poulsen
Jakob Hannibal i Hvor der er fugle, Teater Nordkraft. Foto: Martin Høyer Poulsen

Efter pausen spoles tiden tilbage og historien fortælles igen fra først Darlings og dernæst Maries perspektiv. Og man skal holde tungen lige i munden for at følge med. Slægtshistorien slår absurde knuder og stamtræerne vokser vildt i alle retninger. Det ville være synd, at afsløre for meget her, men jeg oplevede det, som at være vidne til et biluheld. Hvor man på én gang har lyst til at se alle de grufulde detaljer og at skærme sit blik for katastrofen. 

Forviklingens former

Scenograf Katrine Krohn har skabt et på én gang nøgternt og symbolskt univers med et stort, firkantet soppebassin i midten. Vandet er et dynamisk og velfungerende billede på alt det, som karaktererne er fedtet ind i og ikke kan gøre sig fri af. Hver gang de tager et nyt, tørt sæt tøj på, ender de med igen at gennemblødes i livets storm.

Vandet er et dynamisk og velfungerende billede

Også på instruktionssiden er Camilla Sieling Langdal lykkedes med at transformere romansidernes ord til rammende bevægelser. Følelsernes forviklinger udtrykkes i små, fine koreografier, hvor karaktererne på voldsom og elegant vis hvirvles ind og ud af hinanden. Tilskuerens kropslige ubehag forstærkes og spejles også af en effektfuld brug af kogte kartofler, som karaktererne modvilligt spiser, blot for at kaste dem op igen. Som et ulækkert konkret bevis på tragediens kvalmende dybder. 

Hvor der er fugle, Teater Nordkraft. Foto: Martin Høyer Poulsen
Lærke Schjærff Engelbrecht i Hvor der er fugle, Teater Nordkraft. Foto: Martin Høyer Poulsen

Den svære balance mellem gru og latter

Det er ikke let at iscenesætte Maren Uthaugs på én gang humoristiske og skånselsløse tone. Men Hvor der er fugle lykkes langt hen ad vejen med at skabe plads til både befriende latter og sælsomt dragende gru. 

Det havde dog enkelte steder klædt iscenesættelsen at dvæle mere. Især i anden del foregår afsløringerne i et rasende tempo. Et tempo, hvis kaos af mad, vand og blodskam på den ene side understreger den groteske absurditet i tingenes tilstand. Men som på den anden side taber noget af det snigende, tåkrummende ubehag, som fungerer så godt i den første del. 

En fascinerende, velspillet rejse ind i den menneskelige natur

Men selvom humoren enkelte steder fjerner fokus fra, frem for at understøtte, den tragiske nerve, er forestillingen som helhed en fascinerende, velspillet rejse ind i den menneskelige natur. Og hvor spørgsmålet om, hvorvidt kærligheden kan eller bør udholde alt dirrer rammende i luften. 

Instruktør: Camilla Sieling Langdal. Manuskript: Minna Johannesson, baseret på Maren Uthaugs roman. Scenograf: Katrine Krohn. Lysdesign: Mads Eckert. Lyddesign: Jonas Hvid.

Medvirkende: Jakob Hannibal, Lærke Schjærff Engelbrecht, Laura Kold og Thomas Nielsen.

Hvor der er fugle spiller på Teater Nordkraft 6. oktober – 17. november 2023. 

Seneste

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en...

Tre musikalske performances, du kan opleve på SPOR festival 2024

SPOR festival i Aarhus starter om to uger. Festivalen...
Annonce
Josefine Brink Siem
Josefine Brink Siem
Ph.d. i Dramaturgi og anmeldelsesredaktør på Peripeti. Hendes interesseområde er især de affektive dimensioner af teater, TV-serier og film og hun beskæftiger sig bredt med forskning, undervisning og formidling inden for scenekunstområdet.
Annonce

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for Blaagaard Teater den 1. januar 2025. Det skriver Blaagaard Teater i en pressemeddelelse. Alexander Mayah Larsen...