Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ virkelighed, hvor de to unge elskendes plan ikke gik så grueligt galt. 

Når Københavns Shakespeare Kompagni den 15. maj har premiere på forestillingen Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere, kan publikum forvente en komedie på delvist dansk og engelsk, der som udgangspunkt antager, at den oprindelige plan i Shakespeares tragedie lykkedes, og Romeo og Julie overlevede. 

Annonce

Men hvordan er ideen til denne alternative fortsættelse til tragedien overhovedet opstået? Og hvad er det for en historie, Københavns Shakespeare Kompagni ønsker at fortælle? Det fortæller kompagniets kunstneriske leder, Sarah Dahl Hasselgren, i dette interview lidt mere om.

Hvad nu, hvis planen havde virket?

Det hele begyndte, da Københavns Shakespeare Kompagni arbejdede på at udvikle Shakespeare-undervisningsmateriale til gymnasieelever. Her forsøgte de, som en del af forberedelsen, at beskrive hver forestilling i én sætning.

Romeo og Julie: Mistakes Were Made blev nævnt. Det var en beskrivelse, der ikke kun fik os til at grine, men også satte gang i en længere snak om, hvad der mon var sket, hvis ikke alle disse fejl var blevet begået. Hvem kunne de være blevet til? Og hvad med præsten, der fandt på den oprindelige plan? Hvilken type person er han? Hvilke andre problemer roder han sig mon ud i? Hvad var der sket, hvis planen havde virket?” fortæller  Sarah Dahl Hasselgren om de tanker, der siden blev til den nye forestilling om Romeo og Julie. 

Hvad var der mon var sket, hvis ikke alle disse fejl var blevet begået?

I Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere lever de to unge elskende fra Shakespeares tragedie fortsat sammen. Der er gået tyve år, siden de gennemførte  deres flugtplan, og de har siden levet i eksil efter at have mistet deres aristokratiske livsstil, penge og støtte. Men nu kontaktes de af præsten, der i sin tid hjalp dem. Han er forfulgt af mafiaen på grund af massiv spillegæld og har derfor brug for, at de vender tilbage til Verona og hjælper ham. Han skal bare lige overtale dem først.  

Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere
Marcus Christensen som præsten i Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere, Københavns Shakespeare Kompagni. Pressefoto

Fra ungdommens forelskelse til den voksne kærlighed

“Det er en kærlighedshistorie, der også forholder sig til konsekvenser. Hvis man læser Romeo og Julie med mere realistiske briller, er det jo faktisk ikke en kærlighedshistorie, men i stedet en historie om to stormende forelskede teenagere – børn – der svigtes på katastrofal vis af de voksne omkring dem og dør som følge heraf,” siger Sarah Dahl Hasselgren om Shakespeares tragedie og fortsætter:

Hvis man læser Romeo og Julie med mere realistiske briller, er det jo faktisk ikke en kærlighedshistorie

“Helt så grelt er det ikke i vores moderne samfund, hvor det heldigvis er de færreste, der dør som følge af beslutninger, de tager som teenagere. Men vi skal alle leve med konsekvenserne af vores valg. Vi synes derfor, det var interessant at se på de voksne Romeo og Julie, der lever og har levet med konsekvenserne af deres valg og de voksnes svigt. De er gift, de lever – men er de lykkelige? Derudover var det vigtigt for os at vise forskellen på den stormende, altomsluttende teenageforelskelse og den voksne kærlighed, der kun kan opstå efter lang tid sammen. En kærlighed, der har overlevet tidens tand og det virkelige livs udfordringer og trivialiteter”.

Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere, Københavns Shakespeare Kompagni. Pressefoto
Sarah Dahl Hasselgren og Joseph Sherlock som Julie og Romeo i Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere, Københavns Shakespeare Kompagni. Pressefoto

For både nørder og novicer

Nogle vil måske synes, at det nærmest er blasfemisk at ændre på Shakespeares tragedie. Men hos Københavns Shakespeare Kompagni er de meget opmærksomme på, hvordan deres fortælling fører arven fra Shakespeare videre.

“Forhåbentlig vil forestillingen underholde publikum. Det er den vigtigste del af Shakespeares arv for os,” siger  Sarah Dahl Hasselgren. “Men derudover har vi også prøvet at skabe noget, der sprogligt følger Shakespeares ånd. Det må gerne være smukt, og det må gerne være poetisk. Der findes allerede så meget fantastisk teater med hyperrealistisk dialog, så vi vil i stedet skabe karakterer, som publikum kan genkende og spejle sig i, men som udtrykker sig på en måde, der både kan lyde smukt og være oprigtigt”.

Det må gerne være smukt, og det må gerne være poetisk

“Forestillingen er for alle, der holder af en god historie og stærke karakterer. Der er et par jokes, som den inkarnerede Shakespeare-fan sikkert vil fange hurtigere end resten af publikum, men ingen behøver være bekymret for ikke at kunne følge handlingen. Her kan alle være med hvad enten man er Shakespeare-nørd eller -novice,” afslutter hun.

Mistakes Were Made: Romeo og Julie 20 år senere spiller i The Deer and Rabbits i København 15. maj – 2. juni 2024.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...