Populært lige nu

Den Jyske Opera drømmer om mere opera til flere

Interview med Anne Barslev

Open call – Kristján Ingimarsson Company & The Hangar People

Ansøgningsfrist: 15. december 2024
Annonce

★★★☆☆☆ Tre suveræne Sanne-sangere kan ikke redde en rodet musical

Sanne – the Musical banker årtiers hit på plads med fed musik og sangstærke performere, som ligner Sanne suverænt. Men hvem Sanne Salomonsen er forbliver uforløst i en fortælling, der roder og får udskammet en del nulevende personer.

Annonce

Historien savner fokus

Sanne Salomonsen som hestepige, hundelsker og ramt af en blodprop. Jeg behøver næppe nævne efternavnet Salomonsen, før alle ved der er tale om hele Danmarks Rock-Mama. Hun har i årtier beriget os med en sangstærk stemme og imponerende star-quality – men hvad skal hun fortælle os fra scenen?

Ikke så meget kunne man fristes til at sige. For musicalen om hende liv mangler de valg, som kan begrunde, hvad vi skal have med derfra. Vi ser Sanne på turne og til fest, langt fra familien og tæt på sig selv, i pagt med musikken og ramt af en blodprop – uden vi bliver synderligt klogere på personen bag.

Sanne salomonsen
Sanne – The Musical. Foto: Miklos Szabo

Tre gange Sanne Salomonsen

Fortællingen spindes over flere årtier, fortalt med tre forskellige Sanne’r i front.

Vi møder unge-Sanne med smittende karisma i skikkelse af den gudsbenådet dygtige sanger Andrea Heick Gadeberg. Mellem-Sanne (Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen) med mod på livet og stemmekraft til at trykke den max af, og den ældre-Sanne, som bliver syg og går til genoptræning i Gry Trampedachs imponerende look-a-like fortolkning med ditto stemme-volumen. De tre Sanne’r er uden sammenligning nogle af det mest vellignende Sanner og suverænt godt syngende performere i dansk musical pt. Men uagtet det høje stemmeniveau og bandet der fænger af vellyd, så flakser forestililing. Her er 50’er karikerede familieoptrin, 80’pastel, fjollede staccato-koreografier, gigantstore dukke-dyr med vrinskende heste og halsende hunde, groteske parykker og pinlige parodier på nulevende personer.  

Annonce
Sanne salomonsen
Sanne the Musical. Foto: Miklos Szabo

Nutidige personer som karikaturer

Det må fx være noget af en mavepuster for Morten Kærså at se sig selv som junk-desperat kæreste, der vil pande Sanne i gulvet med en ildrager. Eller hvad med den fordrukne eksmand, Mats Ronander, der banker Sanne, så blodet flyder, sønnen Victor, der ikke vil gå i gymnasiet, eller frisør-vennen Dennis Knudsen, der flagrer omkring med (parodi)løse håndled og imbecile forslag om en hår-kur, som opfrisker efter blodproppen. Selvfølgelig skal folk fra virkeligheden portrætteres i en biografimusical, men udover at udskamme nulevende personer, så er spørgsmålet, hvad det siger om Sanne Salomonsen? Er hun en stakkel, som får tæsk af skidt-valgte fyre? Stærk, fordi hun tør forlade dem? Eller en helgen der, umiddelbart upåvirket, svæver videre i lyset fra sin egen sangkarriere? Forestillinger kommer ikke med svar, og persongalleriet bliver aldrig stærkt nok til at give en forklaring. Hvem de er fortælles med ord, men aldrig forløst, så vi mærker følelser og personerne bag. Sanne er centrum og synger ufortrødent videre, mens hun klapper et lille føl til Sui Sui og vågner op efter blodproppen med Jeg i live. Der er kæmpet en del for at presse sangene ind i fortællingens logik, men det er langt fra hver gang at handling og sange understøtter hinanden, og flere optrin bliver ufrivilligt komiske.

Ærgerligt det ikke lykkes

Det er pokkers ærgerligt, at holdet ikke kommer i hus med en helstøbt forestilling, når de nu står med så meget fed musik og et så suverænt hold af musikere og sang-performere.  

LÆS OGSÅ: Klummen om Sanne – The Musical

Seneste

To scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...

Nye bestyrelsesmedlemmer hos Performing Arts Platform

Efter et Open Call med ansøgninger fra 30 kvalificerede...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

To scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...

Nye bestyrelsesmedlemmer hos Performing Arts Platform

Efter et Open Call med ansøgninger fra 30 kvalificerede...

The Julekalender rykker østpå

De Nattergales The Julekalender, der i disse dage spiller...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

To scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det to-årige kunstneriske karriereprogram Den Unge Kunstneriske Elite. De udvalgte kunstnere er alle handlekraftige, aktivistiske og...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede dramaserie Borgen til en ny musical, når egnsteatret markerer DR’s 100-års jubilæum på Slagelse Teater efteråret...

Nye bestyrelsesmedlemmer hos Performing Arts Platform

Efter et Open Call med ansøgninger fra 30 kvalificerede kandidater, har bestyrelsen for Performing Arts Platform i Aarhus udvalgt tre profiler, der hver især...