Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Forbandet forfriskende kvinde-attitude i gennemmusikalsk performance om krop

Performancekollektivet Ruby Gamache åbner FÅR302’s sæson med et brillant brag af en montageforestilling om at være tyk. 

Teater FÅR302, hvor Karen Bue netop er tiltrådt som ny leder, åbner efter den lange nedlukning med en intim, gennemmusikalsk og råt-rørende forestilling af performancekollektivet Ruby Gamache.

”Jeg hugger sprog fra homoer, brune mennesker og folk med et handicap. Hvordan råber man, når man ikke har et sprog?”, spørger Julie Thaulund og giver jo svaret med TYK.

Thaulund har skrevet den skarpe, vittige, sprøde og svitsende tekst, og hun fremfører den selv i eksemplarisk dynamik med den übercool musiker Camilla Bang, der veksler tung bas med skrøbelige strenge og ekkosang i et æggende og medfortællende lydunivers. 

tyk får302 julie Thaulund anmeldelse iscene
Tyk, Teater Får302. Foto Anna Gammelgaard.

Fordommene får en finger

Først er vi i det pastelfarvede rum, hvor Thaulund tavst poserer, tager et par trin, snurrer som danserinden i smykkeskrinet. Tvinger vores blikke på hendes tykke krop. Der er en overlegen brug af pausen som virkemiddel i denne forestilling, der spiller sammen med Thaulunds fornemme minespil. Små bitte bevægelser i hendes smukke kæbelinje – der fremhæves af et særligt snit på uldtrøjen – en mild undren, sorg i blikket. Teksten er bygget op om leg med og udstilling af klicheer om tykke mennesker og positiv coaching, men formår at skabe det helt rette forhold mellem indlevelse og distance, så latteren ruller, mens vi rammes dumpt i hjertet. 

Der er nøgterne shopping-tips om de bedste materialer, når man skal gå i meget tøj om sommeren – for at skjule sin tykhed forstås. Der er sex-fantasier, våde drømme og modbydelige penetreringer. Der er fuck-finger til alle fordomme om tykhed og til alle de navngivne personer, der bevidst eller ubevidst har repeteret fordommene ved sårende bemærkninger, handlinger eller direkte mobning. Og der er gode og dårlige morgener. De indrammer teksten som et hurtigt setup i første replik, der får fuldt payoff i afslutningens vanvittigt morsomme og musikalske crescendo af muligheder for at begynde en dag. ”Grib dagen, Julie”, som Bang crooner i stadig mere ironisk intonation. 

tyk får302 julie Thaulund anmeldelse iscene
Tyk, Teater Får302. Foto Anna Gammelgaard.

TYK er en uhyre helstøbt forestilling, hvor alle elementer finder hinanden, og kaster nyt lys ud i nye hjørner uden at samle sig til en forudbestemt pegefinger. Holdet bag og på scenen giver punket sig selv lov at køre i mange retninger, men bevarer kontrolleret en markant og egen tone. TYK lægger tingene frem, vi må selv tage dem med os og det er umuligt at gå upåvirket fra en forestilling, der formår at formidle et sprængbart stof med så kraftig intensitet, elegance og forbandet forfriskende kvinde-attitude. 

Læs mere om forestillingen her.

Læs interview med Julie Thaulund på dr.dk.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...