Skal Ibsens Hedda Gabler begå selvmord eller ej? Det kan publikum måske være med til at bestemme når Aalborg Teater lancerer deres nye digitale scenekunstplatform AAT Stream.
Her fortæller chefdramaturg på Aalborg Teater Jens Christian Lauenstein Led om projektet, og hvad publikum kan se frem til at opleve i stuerne, når platformen åbner midt i marts.
Digitalt teater i nyt format
Aalborg Teater havde premiere på deres første online forestillinger, da de i de to forgangne weekender livestreamede først Herman Bang-adaptionen Tine og derefter Peter Handkes De skønne dage i Aranjuez.
Forestillingerne var ikke oprindelig tænkt som en del af teatrets nye digitale platform AAT Stream, men landet er lukket, så skulle værkerne møde et publikum, var det online. Og det betyder at AAT Stream nu officielt er skudt i gang. ISCENE spurgte derfor chefdramaturg på Aalborg Teater, Jens Christian Lauenstein Led, hvad det er den digitale platform skal indeholde, og hvad publikum kan opleve fremadrettet.
Forhistorien til Aalborg Teaters livestreaming på den digitale platform AAT Stream ligger i forlængelse af de tiltag, som opstod i kølvandet på forårets COVID-19 nedlukning, da store dele af scenekunsten kastede sig ud i online produktionen og nye digitale formater. Dengang bød Aalborg Teater også ind med en enkelt digital produktion, og kimen til en blivende digital platform blev lagt ”ikke som en nødløsning, men noget ekstra,” forklarer teatrets chefdramaturg Jens Christian Led.
Forlængelse af teatrets faste repertoire
Dette “ekstra” bliver nu realiseret med den digitale platform AAT Stream, hvor de første nye formater får premiere 3. marts. ”Vi skaber fem nye online produktioner i foråret”, fortæller Jens Christian Led. ”De fire af produktionerne skal streames i det nye studie, som vi i gang med at bygge. Her vil der udover faste kameraer også komme en green screen skærm, så vi let kan skabe en baggrund og et univers. Den femte endnu er uvis og rykker måske udendørs.”
Sammen med teatrets husdramatiker Julie Maj Jakobsen og instruktør Jacob Schokking er Jens Christian Led med til at udvikle de første værker.
”Det vi skal i gang med nu, er en afsøgning, der afdækker, hvordan indhold og formater fungerer online. Ambitionen er at etablere den digitale scene som en fast del af Aalborg Teaters tilbud, så vi skal finde ud af, hvad der fungerer. Det digitale program er et supplement til vores faste forestillinger, men skal spille sammen med det igangværende repertoire – i første omgang bl.a. forestillinger som Ibsens Hedda Gabler, Goethes Den unge Werthers lidelser og Herman Bangs Tine, der forhåbentligt får mulighed for at spille på vores faste scener til foråret.”
LÆS OGSÅ: Ny rapport giver indsigt i publikums oplevelse af digital scenekunst
Klassiske karakterer i nye digitale rammer
Indholdet udvikles specifikt til det digitale medie men med afsæt i teatrets verden, som Jens Christian Led forklarer: ”Konceptet har afsæt i teatrets univers, og tænkt som et møde mellem en litterær tekst, dens karakterer og et tema udspillet i nye rammer. Vi har snakket meget om, hvordan det digitale medie kan være en pendant til den teatrale situation. Her kan de mange stærke karakterer, som forsvinder det øjeblik, spilleperioden er forbi, bl.a. være en mulighed. Så vi lader dem få et ny liv i samspil med hinanden, så Ibsens kvindelige hovedsperson Hedda Gabler fx møder Herman Bangs tjenestepige Tine og Goethes unge Werther”.
“Lige nu arbejder vi med en rammefortælling, hvor Hedda lader frustrationerne få frit løb. Hun er vred, dels over at være skrevet af en mandlig dramatiker, dels over at skulle begå selvmord hver aften. Det kan både Tine og Werther godt genkende, og så opstår debatten om kærlighed, køn, konsekvenser og hvem, der må forfatte hvad, når vi lader dem mødes i en ny kontekst. Skuespillerne kender jo karaktererne ret indgående, fordi de har arbejdet med dem længe og kan agere ud fra deres handlemønstre. Samtidig skriver Julie Maj Jakobsen et manuskript og Jakob Schokking instruerer, så det bliver ikke improviseret, men ret fastlagt, hvad der sker,” fortæller Jens Christian Led.
“Det bliver små formater af ca. en halv times varighed og med kort forberedelsestid. Skuespillerne får teksten en uges tid før optagelse, der bliver én prøvegang og så er der mulighed for at læse replikkerne på en teleprompter, når der spilles live. Vi ved jo ikke, hvordan det fungerer, men håber, at forestillingen får præg af noget improvisatorisk, frisk og levende.”
Livestreaming med interaktive formater
Den digitale platform er tænkt som et sted, hvor publikum kan være med og opleve teatret på nye måder, som Jens Christian Led uddyber:
”Vi vil undersøge, hvordan det er, at publikum kan være med og interagere med forestillingen. Derfor er der en chatfunktion med et A og et B valg, hvor publikum undervejs kan vælge, hvad der skal ske – fx om Hedda skal begå selvmord eller ej. Det betyder så også, at dramatiker Julie Maj Jakobsen skal skrive flere scener til samme stykke, og skuespillerne skal handle hurtigt i nuet. Vi vil også afprøve muligheden for at give publikum et nyt blik ind i fortællingen ved at placere et kamera på hovedpersonen – fx Tine – så publikum kan se opleve fortællingen fra hendes point of view, se forestillingen på en helt anden måde end det klassiske teaterrum tilbyder og komme ultra tæt på de andre karakterer”.
LÆS OGSÅ: Få overblikket: Digital scenekunst – hvad skete der og hvad nu?
Hvor skal de digitale produktioner føre hen?
På de afsluttende spørgsmål om, hvad projektet skal pege hen imod, fortæller Jens Christian Led: ”Vi vil undersøge hvilke muligheder, der findes i det digitale livestreamede teater. Kan der udvikles nye formater? Og er publikum interesserede? Kan vi udvikle en ny historie eller bliver det bare noget, vi har set før? Hvilke elementer fungerer og er vigtige at tage med videre?”
“Jeg tror ikke, det digitale teater får den samme opmærksomhed, som det har nu, så vi må undersøge, hvad der fungerer, så publikum vil se med fremadrettet, når landet åbner igen. Fordi projektet er udviklet til at undersøge muligheder, så holder vi produktioner åbne længst muligt. Det betyder, at Julie Maj kun skriver den første tekst og så ser på den feedback, vi får fra publikum og skuespillere, så det kan integreres, udvikles og efterprøves i de følgende værker,” afslutter Jens Christian Led, der skal videre på Zoom til et møde med holdet om det kommende digitale teater.