Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ The Robot Project – kunstig intelligens mellem scene og laboratorium

Aalborg Teater byder atter på digitalt drama. Denne gang i en co-produktion med kompagniet Flyvende Grise om en aften med kunstneriske og neurofilosofiske vinkler på begrebet AI – kunstig intelligens. The Robot Project er momentvist rørende, mestendels oplysende, men kombinationsformatet er uklart kommunikeret.

Danny og lillebror Leo har en kunstnermor og en far med interesse for neurologiske emner og teser, han gerne tester på sin  yngste søn. Han har nemlig en ”bug” i hjernen, mener den noget uempatiske farmand. 

Kunst og videnskab er også konceptet for hele aftenen, hvor vi inviteres med i et interaktivt forskningsprojekt før og efter Flyvende Grises forestilling The Robot Project. Faktisk præsenteres konceptet som interaktivt før, under og efter, hvilket skabte lettere frustration i forestillingens første 15-20 minutter, hvor jeg rastløst klikkede frem og tilbage til fuld skærm i håbet om, at der dukkede spørgsmål op. Det gjorde der ikke, så jeg gav op og viede koncentrationen til Ernesto Piga Carbone, der ene mand varetog historiens karakterer i samspil med chatbots og robotelementer. 

LÆS OGSÅ: Aalborg Teater rykker på livestreaming

Længslen efter de døde

Om Leos selvmord skyldes hans selvopfyldte og fraværende mor, hans fars pseudovidenskabelige excesser, eller om han faktisk havde en bug i hjernen, ved vi ikke, men vi føler med Danny, der i dyb sorg forsøger at genskabe sin bror som kunstig intelligens. Computeren KUBE er hans hjælper, og langsomt folder de gennem minder Leos personlighed ud. Først er han kun sorg og livslede, fordi KUBE tager afsæt i hans dødsattest, men lag for lag afdækker de følelser af forelskelse, latter og triumf, men også af frygt og panikangst. 

The Robot Project Aalborg Teater
The Robot Project, AAT Stream / Aalborg Teater. Foto: Catrine Zorn

En enkelt gang sletter Danny et minde igen. Det er mindet om lille Leo, der vil sove hos storebror, fordi forældrene skændes igen. Det er ikke en unik fortælling, men Ernesto Piga Carbone skaber fine, poetiske øjeblikke med de to brødre og den kolde verden omkring dem, og løfter sammen med robotelementet historien ud af det banale. 

For hvad sker der, når vi dør? Og er det virkelig muligt – i dag eller i en nær fremtid – at genskabe elskede afdøde ved hjælp af data? 

Forskeren på banen

Forestillingen efterlader os med spørgsmålene. Dannys ihærdige robotprojekt er vel blot en variant af en sorgproces. Hvor vi tidligere genskabte eller mindedes de afdøde i poesien eller musikken,  kan vi måske i fremtiden gøre dem til hologrammer eller blot stemmer i hovedet? 

The Robot Project Aalborg Teater
The Robot Project, AAT Stream / Aalborg Teater. Foto: Catrine Zorn

LÆS OGSÅ: Jeg har skudt mig selv for sidste gang rammer bundniveau for digitalt teater

Efter kunsten tager videnskaben over, da vi i dialog med den pædagogiske forskningsleder Kristian Martiny fra Enactlab diskuterer muligheder og farer ved brugen af kunstig intelligens. Før forestillingen blev vi efter fødselsår inddelt i to grupper, og gruppe 1 svarede på en række spørgsmål, vi alle nu konfronteres med i let omskreven form. Umiddelbart er den samlede gruppe lidt mere åben for brug af kunstig intelligens end gruppe 1 var før forestillingen, hvilket jo i sig selv er et ganske interessant output af en aften i teatret. 

Det var en god og relativ velfungerende kombination, men jeg blev forstyrret af den uklare formidling af konceptet, som skabte splittet opmærksomhed og lod forestillingen lidt i stikken til trods for Martinys klare faglige formidling.

Læs mere her.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...