Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Som brødre – suverænt samspil i rørende fortælling med høj puls

Teater GROB genåbner med en charmerende og hjertegribende forestilling om to brødre med dansk-iransk baggrund. Alexander Mayah Larsen og Kasper Dalsgaard leverer samspil fra øverste skuffe, og accentueres fremragende af musiker Rasmus Junckers piskende toner.

Trommepulsen dunker, mens vi tager plads i sæderne. To unge fyre i trænings-hoodies flytter tjept kasser og tæpperuller. Måske flytter de ind, måske flytter de ud. I en kasse finder den ene et stangtennis og et slag udkæmpes med bokser-attitude. Storebror og lillebror med hver sin definerede plads og drillerutiner, hvor blot en kvart sætning er nok til at udløse rituelle bebrejdelser og moddrilleri.  

De bryder drilleriet af og fortæller familiehistorien. Den starter med en dansk kvinde og en iransk mand, der mødes under en paraply i regnvejr, gifter sig og flytter i rækkehus i forstaden. To sønner kommer til. En lys, en anden mørk udenpå. Den ene er til hiphop, den anden er en popdreng. Brødrekærligheden er der ikke tvivl om.

Brødre Teater GROB
Som brødre, Teater GROB. Foto: Zuhal Kocan.

Autodrama

Som brødre er baseret på Alexander Mayah Larsens digte, der er inspireret af hans egen opvækst i Værløse. Forestillingen må vel derfor siges at være en form for autodrama i slægt med tidens autofiktion, men dens poetiske anslag og rytmiske form løfter den langt ud af det private og ind i et fællesmenneskeligt rum. De fleste af os kender had-kærlighedsforholdet mellem søskende, der både ligner os for meget og for lidt.

De fleste af os kender til gengæld ikke splittelsen i et hjem udsprunget af to kulturer på egen krop. Som brødre rammer os lige i maven med den uendelige afmagt, drengenes far, Baba, må have følt over ikke at blive accepteret i samfundet. Morens tilsvarende afmagt over for en mand, der ændrer sig fundamentalt og erklærer stort set alt for haram.

Forældrene er ikke gode sammen, og brødrene slår krølle på sig selv for at finde en plads, der gør de voksne glade og måske også giver dem selv lidt luft. Storebror vælger den kriminelle vej, lillebror den akademiske og mod slut er mødet mellem dem svært. Vi efterlader dem i mørket, og forestillingens fortvivlende, men åbne slutning ætser sig fast.

Som Brødre Teater GROB
Som brødre, Teater GROB. Foto: Zuhal Kocan.

Overvældende smukt spillet

Inden da har vi leet af og med brødrene, der spilles med formidabelt overskud af Alexander Mayah Larsen selv som lillebror, Kasper Dalsgaard som storebror og musiker Rasmus Juncker som medspiller helt fremme i lydbilledets meddigtende fornemmelse for varme, svigt og skrigende frustration. For der er varme mellem brødrene. Der er gode minder blandt de mange dårlige.

Samspillet mellem de tre pulserer med højt tempo og dyb intensitet. Alexander Mayah Larsens bedårende benovede blikke på storebror, der langsomt afløses af bekymring. Kasper Dalgaards beskyttende storebror, der taber orienteringen med så megen pumpende smerte, at håbet svinder. De danser, de brydes, de flirter og spiser virkelig stærk mad, hvis duft breder sig i rummet. De er som brødre er flest – blot er deres grundvilkår et andet. Som brødre er ikke bare en væsentlig historie om vores tid og samfund. Det er også en overvældende smukt spillet forestilling, hvor form og fortælling går i et og brager lige ind i vores hjerter.

Se forestillingstrailer her.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...