Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Cirkusrevyen 2021 – en knaldperlerevy, der fortjener at blive set

Cirkusrevyen 2021 går show-vejen tilsat super gode tekster og forrygende præstationer. En revy, der tager pulsen på tidsånden og fusen på publikum.

Det har taget et helt corona-år at nå ud til Cirkusrevyen i Klampenborg, men ventetiden har været det værd. Boblende og overskudsramt tager denne revy pulsen på tidsånden og fusen på publikum, for numrene er pokkers spidsfindige og nuancerede, og så er Cirkusrevyen 201 tvistet på en måde, der også peger i retning af ønsket om at nå en ny og yngre målgruppe.

Makrelmadder og opposition

Vi får nummeret, hvor årets Cirkusrevy-debutant, Merete Mærkedahl, i Adam Prices tekst, er den “Den nye Sherif i byen”, der går fra at være den lille ny usikre til at blive en brutal scene-mama, der dominerer det hele. 

Læg dertil en bidende ondskabsfuld og raffineret tekst om vores statsminister og hendes berømte makrelmad på Instagram. En Carl-Erik Sørensen-satire, hvor Mærkedahl elegant får sat tingene på plads. Det, der synes at være en ligegyldig makrelmad, er dét, som oppositionen i virkeligheden bliver spist af med, når de forhandler med statsministeren – nemlig det rene ingenting.

Cirkusrevyen er i år – til forskel fra de tidligere udgaver – bygget mere op som show med en flot scenografi af Niels Secher i 1920’er-stil, garneret med et opbud af veloplagte dansere i kostumer fra samme periode – altså fra dengang lige inden verden gik af lave. 

Cirkusrevyen 2021 anmeldelse
Cirkusrevyen 2021. Foto: Henrik Petit

Forrygende præstationer

Henrik Lykkegaard er forrygende – fra hans fabelagtige døve-oversætter af Lars Løkkes parti til en skøn udgave af oldsagen Joe Biden, der næsten stumt bliver kastet rundt i den politiske manege uden at være i stand til at manøvrere. Lykkegaard kan noget med mimik og timing, og kors hvor han kører med klatten igen i år. 

Samme høje standard går igen hos Niels Ellegaard. Ikke mindst i rollen som vores miljøminister, der i virkeligheden ikke ved sine levende råd i forhold til at få løst problemerne i tide, og hvor ministerens eneste håb er, at ingen opdager det, før han er gået. Igen en Carl-Erik Sørensen-tekst. I det hele taget er revyen skrevet næsten udelukkende erfarne, danske revyforfattere, selvom Vase og Fuglsang-teksten om den skvattede far, hundetræner og ægtemand bliver lidt lang i spyttet. 

Cirkusrevyen 2021 anmeldelse
Cirkusrevyen 2021. Foto: Henrik Petit

Flot exit fra Pilgaard

Det er meget tiltalende, at selvom 40 års jubilaren og den afgående revystjerne, Ulf Pilgaard, er et naturligt omdrejningspunkt, spiller ingen i revyen på de andres bekostning.  

Lisbeth Dahl står igen for den overskudsmættede og glimrende iscenesættelse, samtidig med at hun funkler på scenen. Ikke mindst i aftenens måske bedste nummer, Leif Maiboms indslag om vores usynlige kulturminister, som ingen kender, ved hvordan ser ud eller ved, hvad hun står for. En kærligt ondskabsfuld, men virkelig fyldestgørende tekst og fremførelse.

Ulf Pilgaards sortie er som håbet og ventet et indslag, hvor han giver den som H.M.S. Dronningen i Carl-Erik Sørensens tekst, der dog ikke når helt i mål på trods af den raffinerede vinkling og mange sproglige dobbelttydigheder. Til gengæld er Ulf Pilgaard i samtlige af de andre numre, han medvirker i, helt forrygende og flottere exit kan man næsten ikke få.

Cirkusrevyen 2021 er en knaldperlerevy af tiden og til tiden, og den fortjener i den grad at blive set. 

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Lars C. W. Wredström
Lars C. W. Wredström
er teateranmelder og kulturskribent ved Dagbladet Børsen
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...