Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Tour de chambre – smertefuldt-sprudlende omsætning til scenen

Det Kongelige Teater har gennem de senere år af og til sat fortællinger fra intimsfæren på scenen. Adaptionen af Tine Høegs roman Tour de chambre er det foreløbig bedste bud med en højenergisk iscenesættelse af et perfekt cast i en dybt rørende og eksistentielt reflekterende forestilling.

Jeg har ikke læst Tine Høegs roman, og er derfor lykkeligt fri for at mangle noget eller på anden vis ærgre mig over omsætningen fra bog til scene. Det er der nu næppe heller grund til for dem, der har læst romanen, for Tine Høeg har selv omskrevet til scenen og debuterer overbevisende som dramatiker med en stramt skåret version af sin sursøde beretning om at finde sig til rette i livet.

Det er ikke en  voldsomt stor historie, men det, den kan, er at indfange ungdommens forståelser og misforståelser. Her sat på spidsen af et meningsløst dødsfald i vennekredsen. August, som var kæreste med Mai, men også havde en forbindelse til Asta, falder død om i det kollegiekøkken, der danner ramme for fortidsdelen af historien. I nutiden er Mai alenemor og Asta forfatter med skriveblokering. Hun får hul på bylden, da hun tager fat i hovedstolen og ad autofiktionens vej ruller venskabets bagtæppe op.

Tour de chambre
Tour de chambre på Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther.

At blive til i hinandens blikke

Sproget gnistrer og perler i fed dialog med Øyunns piskende trommer, der holder ungdommens grasserende rastløse puls i sig. For så at tone over i sølvklingrende vølvesang, når smerten og ensomheden gnaver sig ind. At Øyunn samtidig formår at spille indebrændt, stortskældende kollegiesambo on/off, siger lidt om iscenesættelsens overskud. Husdramatiker Sigrid Strøm Reibo har stor sans for det skæve visuelle, men er også af og til lidt nordisk tung i travet. Med Tour de chambre har hun skabt en sprudlende opsætning. Kraftfuld, men perlende flyvende. Bardus, men nølende akavet. Prætentiøs som Augusts henslængte sms: ”Vi tager den prima vista”. Sød som Astas blide bejler Niels Klittens (ja, det hedder han altså) insisteren på, at ”matematik faktisk er ret abstrakt”.

Vi kender jo typerne. Vi kender facaderne, vi slår os på. Vi kender de øjeblikke, hvor vi bliver til i hinandens blikke. August ser forfatteren i Asta, og så tør hun selv tro på det. Samtidig plages hun af illoyalitetens svøbe overfor Mai, der dog viser sig at besidde lidt mere livsvisdom i sidste ende: ”Så unik er du altså heller ikke, at ingen kan nå ind til dig”. Et sart, intenst øjeblik i en forestilling, der er fuld af sådanne ladede momenter, men også forstår at sætte diskokuglen løs og kaste op i fællessengen midt i titlens druktur på kollegiegangen.  

Tour de chambre
Tour de chambre på Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther.

Et perfekt cast

Tour de chambre er begavet med et perfekt cast, der mere end står distancen i de mange skift mellem overmod og mismod, glødende kys og diskrete tilnærmelser, kunstnerisk Sturm und Drang og dagligdags bekymringer. Anna Bruus Christensen giver sin Asta sødme og særhed i en fin nedtonet kombination, mens Fanny Louise Bernth for en sjælden gang skyld får lov at vise sit store komiske talent. Selvfølgelig accentueret af den smerte, også hendes karakter bærer. Mathias Skov Rahbæk er den attråede lægestuderende, der oser af tilbagelænet selvsikkerhed – undtagen når hans dominerende kunstnermor i Karen-Lise Mynsters spot on-karakter tager scenen og ilten. Mikkel Becker Hilgarts jonglerer sine to vidt forskellige karakterer, generte Niels og bralrende Hannibal med sportstasken med sit stærke nærvær og sin fine sans for detaljer.

Tour de chambre er en meget konkret, men eviggyldig historie om at være ung. Det er ikke alle, der bliver til gennem kunsten, men de fleste vil kunne genkende følelserne i spændet mellem ung og voksen. At det så samtidig er en både højenergisk, dybt rørende og eksistentielt reflekterende forestilling er næsten magisk. Det Kongelige Teater har gennem de senere år af og til sat fortællinger fra intimsfæren på scenen. Tour de chambre er uden diskussion det foreløbig bedste bud.

Se forestillingstrailer her.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...