Del

Den kuraterede gæstespilsscene TOASTER, der drives af Husets Teater og Den Frie Udstillingsbygning, er nu klar med sit andet sæsonprogram, som indeholder ni forskellige værker, hvoraf det første kan opleves allerede i disse dage.

Når Toaster går i luften med deres nye program, kan publikum ved selvsyn opleve scenekunst, som er udviklet i nye samarbejder. Som en del af det nye inviteres billedkunstnere ind i processen som iscenesættere af værkerne. Her kan publikum bl..a. opleve kunstnerduoen Astrup & Bordoffs fortolkning af den erotiske kultroman O’s historie, som Husets Teaterchef, Liv Helm, forklarer passer perfekt ind i teatret historie:

”Husets Teater er den perfekte ramme om en kontrastfyldt fortælling om sex og begær. Tag bare vores scenerum på teatrets førstesal. Et smukt lokale med oprindeligt træloft og mørkerøde vægge, som tidligere husede en restaurant, hvor grossererne spiste, efter de havde slagtet deres kvæg i Kødbyen, og inden de skulle på bordel i Istedgade.” (Toastercph.dk)

Et kollegialt tilhørssted

En af ambitionerne bag TOASTER, er også at der kurateres i et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie Udstillingsbygning, for at skabe et kollegialt tilhørssted for scenekunstnere, samt kan løfte niveauet for selvproducerende grupper, som direktør i Den Frie Udstillingsbygning, Dina Vester Feilberg tidligere har udtalt:

“Vi ser meget frem til at bistå med rammer såvel som kuratorisk sparring, der kan løfte feltet yderligere”

En af disse grupper er DANSEatelier, som blandt andet præsenterer værket Triptykon #2 Udflugt, hvor publikum inviteres på en picnic ind i dansen, som den udfolder sig i de seks tomme udstillingsrum.

Sæsonen byder på ni forskellige værker, som kan læse mere om i det følgende:

Messias i Nat – music performance

Programmet på TOASTER i foråret 2022 åbnes med en genopsætning af Böcher & Helms Messias i Nat, der er et nyskrevet oratorium frit efter Händels klassiske mesterværk Messias (1741).

I denne nutidige, fortolkning går fire klassiske sangere i dialog med Händels Messias og dets messende budskab om frelsens komme. Messias i Nat havde urpremiere på Husets Teater i december 2018 og blev nomineret til Årets Særpris ved Reumertuddelingen 2019.

Messias i Nat spiller på Husets Teater, Rød Sal 22. – 30. januar 2022. Læs mere her.

Gøglerne – performance installation

Med Gøglerne præsenterer Kunstteater ved Mathias Dyhr en udstilling og episodisk forestillingsrække i Den Frie Udstillingsbygnings underjordiske udstillingsrum og på gaden i det offentlige rum.

Gøglerne er fortællingen om en gruppe gøglere, hvis fælles projekt er at standse tiden. I form af en gruppe skuespillere og skulpturer møder vi gøglerne for første gang til krisemøde i deres skalkeskjul – en restaurant, der ikke serverer mad. Deres højtelskede leder, Tvilling, er uventet afgået ved døden, hvilket har efterladt dem i dyb sorg og stiller dem over for et uønsket tronskifte. Herfra tager krisen fart og gennem fire performative episoder, følger vi gøglernes interne stridigheder og kamp for overlevelse mens udfordringerne udefra kun bliver større. Hvem skal træde i Tvillings sted som gruppens nye leder og lykkes det gøglerne at standse tiden før det er for sent?

Gøglerne kan opleves på Den Frie, Minus 2 25. februar – 22. maj 2022. Læs mere her.

LÆS OGSÅ: TOASTER – ny kurateret gæstespilsscene i København

Triptykon #2 – Udflugt – danse performance

DANSEateliers Triptykon #2 – Udflugt hvor publikum inviteres på en picnic ind i dansen som den udfolder sig i de seks tomme udstillingsrum. En gruppe af dansere tager på tur ind i hinandens bevægelser; lader sig føre af fælles og egne strømme, rejser og slår sig ned, danser og hviler i en alternativ site specific oplevelsesøkonomi.

Triptykon #2 – Udflugt kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning, Salene 11. – 12. marts 2022. Læs mere her.

O’s historie – den erotiske kultroman på scenen – music performance

Forestillingen O’s historie er kunstnerduoen Kirsten Astrup og Maria Bordorffs debut inden for scenekunsten. Med baggrund i en billedkunstnerisk praksis, som bl.a. tæller en række tragikomiske og samfundsrevsende filmkabareter, bliver iscenesættelsen af O’s historie en krydsning mellem performance, film og teater – med nyskrevet musik.

O’s historie er fortællingen om modefotografen O, som, for at tilfredsstille sin elsker, lader sig bortføre til et palæ, der fungerer som en bizar blanding af fængsel og bordel. Her oplæres hun i at adlyde og underkaste sig – og i at finde nydelsen derved. Det er også fortællingen om en kvinde med smag for erobring, hvis begær retter sig mod flere køn, og om at føle sig lykkeligt fri for sig selv, når man er bundet på hænder og fødder. 

O’s historie spiller på Husets Teater, Sort Sal 30. april – 28. maj 2022. Læs mere her.

Kaboom – kunsten at ødelægge – performance

Hvornår må man ødelægge ting? Hvorfor kan det være nødvendigt? Kan man bygge nyt uden at rive noget gammelt ned først?

Kaboom – kunsten at ødelægge er en familieforestilling fra 6 år og op, der handler om forholdet mellem destruktion og skabelse. Sammen med publikum undersøger Live Art Danmark den forbudte glæde ved ødelæggelse igennem at smadre ting sammen med dem på scenen. Live Art Danmark fortæller om værker fra kunsthistorien, hvor destruktion er den skabende kraft. De knaser bolsjer, smadrer guitarer og fodrer en kødhakker med gamle bøger for at lave pølser af dem.

Kaboom – kunsten at ødelægge kan opleves på Den Frie, Minus 2 4. – 6. juni 2022. Læs mere her.

Song of 8 – danse performance

I Institute of Interconnected Realities’ (IIR) Song of 8 rummer sangen en særlig form for visdom; fuldt formet og alligevel uskabt. Den ankommer med et nyt udsyn og forlanger overgivelse, så den kan slippes løs. 

Song of 8 er resultatet af en undersøgelse, der afsøger kløften mellem det visionære og det erotiske og ser på, hvad der sker, når disse to områder sættes i kontakt med hinanden påny.

Song of 8 spiller på Husets Teater, Rød Sal 6. – 11. juni 2022. Læs mere her.

LÆS OGSÅ: Fem huskompagnier på TOASTER i længerevarende samarbejde

Triptykon #3 – danse performance

Med Triptykon #3 afsluttes DANSEateliers tredelte værk med koreografiske tableauer, hvor bevægelse, lyd og scenografi mødes på tværs af og henover hinanden.

Triptykon #3 undersøger grænsen mellem det ufærdige, det fuldendte, og det som allerede er forgået. Kroppe, lyde og usynlige strukturer støder sammen og krystalliseres i nye formationer; sammen skaber de et billede som kan ses fra alle sider, og som bevæger sig når du bevæger dig. 

Triptykon #3 kan opleves på Den Frie, Salene 7. – 12. juni 2022. Læs mere her.

Play Black – internationalt gæstespil

“See, it’s not about races / Just places / Faces / Where your blood comes from / Is where your space is / I’ve seen the bright get duller / I’m not gonna spend my life being a color”. Michael Jackson, Black or White.

Joana Tischkaus Playblack er en hyldestgestus til entertaineren og kopiens potentiale. Vi elsker Michael. Vi bliver til Michael. Men det er en ambivalent solidaritetserklæring.

Forestillingen undersøger vores muligheder for at blive en anden og skaber provokerende karikaturer af de identiteter, som andre pådutter os. Hvor går grænserne for, hvem vi kan være? Og hvem sætter dem?

Playblack kan opleves på Husets Teater, Sort Sal 10. – 11. juni 2022. Læs mere her.

Vanitas – performance installation

Blomster visner, frugter rådner, et glas går i stykker. Intet er for evigt. Titlen på Jules Fischers Vanitas refererer til barokke stillebenmalerier, hvor tingene omkring os er iscenesat for at symbolisere både forgængelighed og forfængelighed.

Forestillingen Vanitas vil tage dig ind i en mørk og drømmende verden af ​​queer kroppe og symboler styret af forandring. Her vil du møde usikkerheden i at finde intimitet og mening i et landskab dikteret af binære elementer. Vanitas fremføres af professionelle dansere, performere og sangere til en poetisk lydcollage af popmusik.

Vanitas spiller på Den Frie, Minus 2 17. – 26. juni 2022. Læs mere her.

Læs mere om TOASTER her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med TOASTER med fuld redaktionel frihed for ISCENE.