Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ta’ mig som jeg er – gennemmusikalsk portræt af et dansk ikon

Man får i den grad lyst til både at danse og at slentre gennem regnen med Trine Pallesen og Mathias Grove Madsens sekstet, når de vækker Grethe Ingmanns brogede historie til live i den charmerende turnéforestilling Ta’ mig som jeg er til premieren på Sjællands Teater.

Vi starter på toppen. ”Det er lige her i mødet med publikum, jeg lever,” siger Grethe efter sejren med Dansevise til Melodi Grand Prix i London. Et udsagn, der både er hendes styrke og hendes akilleshæl, som vi får at se i den lille, men charmerende velfortalte og ikke mindst velspillede forestilling om sangerindens liv.

Ta' mig som jeg er
Ta’ mig som jeg er, Sjællands Teater og Jangmarks Agentur. Foto: Mie Neel.

Ikke fra et hjem med klaver

Vupti er vi nemlig tilbage ved starten. ”Hun er 16 år i dag,” synger Trine Pallesen med al ungdommens boblende forventning om uendeligt liv og lykke, for så at indtage morens rolle og give teksten en helt anden, melankolsk klang. Grethe er ikke fra et hjem med klaver, men hun siger lærepladsen som syerske op og kaster sig ud i et liv som kunstner. Først i kæresten Egons band, siden som jazzsangerinde i Jørn Graungaards orkester.

Mødet med Jørgen Ingmann definerer begges liv. “Hans lyse guitar passer til min mørke stemme,” siger forelskede Grethe og en fælles karriere indledes sideløbende med et småborgerligt liv i parcelhuset. Jørgen er dog bedst i studiet, hvor Grethe keder sig. Dansevise bringer dem tilbage på scenerne, men nu kommer der også børn til og Jørgen Ingmanns sceneskræk tager til. Grethe går solo og soler sig i tabloidpressens blitz. Utroskab fører til skilsmisse, kort efter lukker Dansktoppen. Publikum forsvinder, pressen er hård ved Grethe og til sidst er ordene borte.

Ta' mig som jeg er
Ta’ mig som jeg er, Sjællands Teater og Jangmarks Agentur. Foto: Mie Neel.

Man får lyst til at danse

Grethe Ingmanns fortælling er den klassiske kunstner-deroute. Samtidig er den selvfølgelig helt hendes egen. Vi hører hende måske ikke så meget længere, men de fleste kender Dansevise, og er man over 50, kan man nynne med på det meste af hendes imponerende bagkatalog. Ikke alt var lige godt, men stemmen og dens fortolkninger har stadig magt. Også i Trine Palles versioner, der ikke forsøger at efterligne, men skaber sin egen lyd. Fra det ungdommelige overskud over melankolien og dansktopfernis til den modne stemmes jazzede eftertanke.

Musikken er det centrale. I Grethes liv og i forestillingen om hende. Mathias Grove Madsens sekstet er en luksus, der smyger sig om Trine Pallesens glødende centrum. De swinger, så man konstant har lyst til at danse, og træder også gerne end med en replik eller to. Sangteksterne er tænkt elegant ind i Anne Panduros enkle manuskript, der bringer os gennem et liv, der både var eventyrligt og svært. Tabet af et barn formidles blidt, og den alkoholisme, der rammer både Jørgen og Grethe italesættes ikke, men vises blot i al sin snigende grumhed.

Ta' mig som jeg er, Sjællands Teater og Jangmarks Agentur. Foto: Mie Neel.
Ta’ mig som jeg er, Sjællands Teater og Jangmarks Agentur. Foto: Mie Neel.

Det største drug var publikum

Trine Pallesen spillede Grethe Ingmann allerede for 12 år siden i Et solstrejf i en vandpyt i Tivoli, og man forstår, hvorfor hun har haft lyst til at dykke ned i både sangskat og liv en gang til. Det er nostalgi, men det er også fortællingen om en kvinde, der med egne ord var “et fund”. En unik stemme, og et livstykke af et menneske. Hendes nedtur spejler tidens andre kunstnere, for sjusserne kom på parade i 60-70’ernes underholdningsverden. Grethes største drug var dog publikum. Dem tålte hun ikke at miste.

Det er på flere måder en forudsigelig og trist historie, men Sofie Pallesens fine instruktion vægter det lyse, det sprængfyldt-energiske i Grethes person, som Trine Pallesen får gjort til sit eget i flot samspil med det forrygende orkester.

Fakta

Dramatiker: Anna Panduro. Instruktør: Sofie Pallesen. Scenografi og kostume: Line Bech. Lyddesign og teknisk produktion: Mikkel Larsen. Lysdesign: Thorbjørn Bach. Forestillingen er produceret af Sjællands Teater og Jangmarks Agentur i samarbejde med Trine Pallesen.

Medvirkende: Trine Pallesen og orkester: Kapelmester og Klaver: Mathias Grove. Guitar: Regin Fuhlendorf. Bas: Andreas Hatholt. Trommer: Kristian Karottki. Trompet: Lars Vissing. Saxofon: Claus Waidtløw.

turné 6. oktober 2022 – 25. januar 2023.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...