Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Mellemrum Thy: Når kunsten går på opdagelse i landskabets årstider

Limfjordsteatrets Mellemrum Thy – Vinter byder på en vandring ved Agger Tange i Nationalpark Thy, hvor “sindet og sanserne stimuleres og en følelse af at miste orienteringen vil snige sig ind”. Det er i hvert fald ét af ønskerne hos de to kuratorer, moderne danser og koreograf, Stisa Søgaard, der er initiativtager til projektet, og koreograf Kitt Johnson, der udover at byde ind med selve Mellemrum-konceptet også er instruktør på forestillingen.

Siden 2008 har Kitt Johnson X-act skabt urbane vandreforestillinger i serien Mellemrum i byer i både ind- og udland. I efteråret 2022 havde den første af i alt fire versioner af Mellemrum i Nationalpark Thy premiere. De fire årstidsrelaterede forestillinger i Mellemrum Thy, hvor Efterår spillede i oktober og Vinter får premiere på fredag, er de første i Mellemrum-serien, der er rykket fra det urbane rum og ud i naturen, hvor vind, vejr og vækster spiller en aktiv rolle i iscenesættelserne.

“Udfordringen med Mellemrum Thy er bl.a. de fire årstider – altså fire forskellige vandringer og kunstnerkonstellationer, der tilsammen udgør et hele. Det er en langt større dramaturgisk bue, der her skal spændes. De respektive landskabstyper skal ikke kun fungere til den individuelle begivenhed, men også i forhold til helheden,” siger danser og koreograf Kitt Johnson, da jeg fanger hende på telefonen, kun et par dage før hun igen vender næsen mod Thy for at gøre de sidste forberedelser inden premieren på Vinter den 27. januar 2023.

mellemrum thy
Stisa Søgaard under en researchtur i Nationalpark Thy i 2021. Foto: Kitt Johnson

En tilbagevenden til naturen

Mellemrum Thy beskrives på hjemmesiden som “Fire steds- og årstidsspecifikke vandringer, der tager dig med på rejse gennem Nationalpark Thys kendte og ukendte, gemte og glemte steder. På din vej møder du scenekunstnere fra nær og fjern. I mødet med landskabet, naturen og vejrliget, har de alle skabt værker, der forholder sig helt specifikt til stedet”.

Ideen til denne type oplevelse i Nationalpark Thy opstod hos moderne danser og koreograf Stisa Søgaard, der selv kommer fra området.

“Jeg havde sådan en drøm om at skabe stedsspecifikke, kunstneriske værker i samspil med naturen. Jeg havde Nationalpark Thy i tankerne, fordi jeg selv kommer heroppe fra. Dengang boede jeg i København, så jeg havde fornemmelsen af at være kommet utroligt langt væk fra naturen og alt det, jeg var opvokset i. Jeg blev nysgerrig efter at udforske naturen på ny med en sanselig og æstetisk vinkel. Nysgerrig efter at skabe scenekunst på naturens præmisser og stedsspecifikt, så værket ville udforme sig i samspil med omgivelserne,” fortæller Stisa Søgaard, der har initieret den nye vandreforestilling i Nationalpark Thy. “Kitt har lavet nogle spændende, stedsspecifikke værker og har mange års erfaring inden for feltet. Jeg var nysgerrig på hendes arbejde, og derfor kontaktede jeg hende. I starten var det ikke tænkt som et Mellemrum, det blev først en tanke under vores første møde”. 

Landskabet til Mellemrum Thy - Vinter. Foto: Kitt Johnson
Landskabet til Mellemrum Thy – Vinter. Foto: Kitt Johnson

I samarbejde med Kitt Johnson har Stisa Søgaard stået for kurateringen, og er som den eneste kunstner også medvirkende i alle fire værker. Siden de første spæde ideer til projektet er hun desuden flyttet med sin familie fra København og tilbage til Thy.

Stedet skaber rammerne

“Nogle af kriterierne for kurateringen er de samme som ved tidligere Mellemrum, mens andre er helt anderledes. Kurateringer starter – i byen såvel som i naturen – med kurateringen af stedet. Jeg kigger efter høj diversitet på et meget lille område, så vi kan tilbyde publikum en vandring, der byder på mange forskelligartede kvaliteter, der taler til sanserne såvel som til intellektet. I naturen er det høj diversitet af landskabstyper: Er der en sø, en fordybning, en bakke, et krat, en udsigt? Hvordan er jordbunden, vegetationen, dyrelivet og så videre,” fortæller Kitt Johnson om sit og Stisa Søgaards arbejde forud for Mellemrum Thy, der som nævnt er den første i rækken af Mellemrum-oplevelser, som ikke tager udgangspunkt i det urbane rum. 

Landskabet til Mellemrum Thy - Vinter. Foto: Kitt Johnson
Landskabet til Mellemrum Thy – Vinter. Foto: Kitt Johnson

Arbejdet med at vælge de helt rigtige steder har stået på siden 2020, hvor Kitt Johnson besøgte Stisa Søgaard i Thy for første gang.

“Jeg havde undersøgt forskellige områder af Nationalparken, og havde udvalgt forskellige steder, som vi besøgte de første gange, hvor Kitt kom til Thy i efteråret 2020. Allerede her fik vi ideer til de fire forskellige lokationer til hver sin respektive årstid. I løbet af 2021 besøgte vi de udvalgte lokationer på alle årstider for at foretage den endelige udvælgelse. I denne periode gik vi samtidig mange snørklede veje langs åløb, forbi vindfælder og over rensdyrlav, der som gemte skatte pludselig kan dukke op i en åbning i en tæt bevokset nåleskov. Vi er faret vild mange gange undervejs. På den måde er de særegne vandringer blevet til. Som stier, hvor publikum føres over knækkede grene, op ad små stejle bakker, under grene, sådan at sindet og sanserne stimuleres og denne følelse af at miste orienteringen vil snige sig ind. I 2022 havde vi for første gang performerne med til deres research,” siger Stisa Søgaard.

mellemrum thy - vinter
Holdet til Mellemrum Thy – Vinter på research med biolog Søren Krag i 2022. Foto: Thalia Pigier

Fokus på kropslighed og nærvær i naturen

“Når det kommer til kunstnerne, er jeg ligeglad med genrer, men jeg er ikke ligeglad med hvordan de arbejder med eksistensen af kroppen i et givent rum. De medvirkende kunstnere skal have lyst til at lave en dyb research i det valgte område og indgå i en dialog med de andre kunstnere. Selvom folk er forskellige, er deres værker filtret ind i hinanden – de er del af en kæde. Der er forskel på at være det første, det midterste eller det sidste værk på en tur; og forskel på om værket er klippet i flere stykker eller bevæger sig gennem et større område. Ligger værket først på vandringen, så åbner det hele fortællingen og bliver toneangivende. Ligger det sidst, får det en konkluderende rolle for hele oplevelsen. Kunstneren skal kunne se sit værk som en del af en større helhed,” forklarer Kitt Johnson om sit arbejde med at udvælge kunstnere til hver tur.

“Jeg forsøger også at vælge kunstnere, som jeg formoder, er interessante for hinanden. Det bygger selvfølgelig på intuition. For vi skal jo skabe et hold, der kan lide hinanden og inspirere hinanden. I det urbane har vind og vejr ikke haft den indflydelse, som det har her. Vinterturen foregår på Agger Tange. Der er man altid påvirket af vind og vejr. Det skal derfor være kunstnere, der ikke er vind- og vejr-forskrækkede”.

Thalia Pigier og Villads Bugge Bang. Foto: Stijn Van Bosstraeten
Thalia Pigier og Villads Bugge Bang, der sammen medvirker i Mellemrum Thy – Vinter. Foto: Stijn Van Bosstraeten

Inddragelse af de lokale

“Når jeg skaber et Mellemrum i samarbejde med en lokal kunstner eller arrangør, bliver denne altid inddraget i kurateringen. Det styrker projektets forankring i det lokale. Projektet skal jo helst give mening for de lokale. Ellers kan vi lige så godt blive hjemme. I Rudkøbing fandt jeg fx hurtigt ud af, at alle de forfaldne huse, jeg var interesseret i, var de lokale slet ikke interesserede i. Der fandtes en hel anden og anderledes positiv fortælling om Langeland, som de gerne ville dele, og jeg gerne ville støtte,” siger Kitt Johnson, der i kurateringen af Mellemrum Thy har indgået i et tæt samarbejde med både Stisa Søgaard og Limfjordsteatret.

“I kurateringen af kunstnerne kigger jeg også på diversitet i genre, stil og format. Er det solo, duo eller ensemble-arbejde? Hvilken grad af community work og publikumsinddragelse passer til dette projekt? Helst vil jeg have både en lokal, en national og en international kunstner med – kombinationen af det helt lokale blik og de fremmede øjne er altid givende. Det er godt, når der kommer nogen, der kan stille nogle mærkelige spørgsmål. Jeg tænker selvfølgelig også i alder ift. repræsentation, i etnicitet og i køn. Jeg kan dog aldrig sætte kryds ved alle parametre, selvom jeg gerne ville. Men sandheden er, at når vi rækker efter det umulige, strækkes grænserne for det mulige,” siger Kitt Johnson.

Udover Stisa Søgaard medvirker også Gitta Malling, der til daglig er leder af Limfjordsteatret, som lokalt forankret kunstner i Mellemrum Thy – Vinter.

gitta malling mellemrum thy
Gitta Malling. Foto: Anne-Mette Riis

Forskellige værker samlet til en helhed

Men hvordan griber man en sådan vandring an? Og hvordan får man skabt fire forskellige oplevelser fordelt på de fire årstider med nye kunstnere tilknyttet hver gang?

“Vi har haft en biolog ude for at fortælle om området, og vi har haft en vejleder fra Museum Thy til at fortælle om kulturen. Efter den faktuelle viden åbner jeg for de sanselige indtryk, min lokation giver mig. Hvilke genstande, planter osv. befinder sig eller vokser her? Hvordan dufter her? Hvilke smagsoplevelser kan man få? Hvilke lyde er der? Og hvordan er underlaget at gå på? Temperaturen, vinden mod min hud osv. På den måde arbejder jeg med naturen som afsæt og præmis for formningen af mit værk. Herefter vender jeg tilbage til den faktuelle viden, finder ud af, hvordan begge baggrundsinformationer supplerer hinanden. Derfra begynder jeg at skabe det endelige værk,” fortæller Stisa Søgaard om tilblivelsen af sine egne fire værker til Mellemrum Thy.

Landskabet til Mellemrum Thy - Vinter. Foto: Kitt Johnson
Landskabet til Mellemrum Thy – Vinter. Foto: Kitt Johnson

“I skabelsesprocessen følger Kitt de forskellige værkers udvikling, sådan at de både byder på forskelligheder og samtidig kan skabe samhørighed og komplementere hinanden, både i forhold til udtryk og kostumer,” tilføjer Stisa Søgaard.

Mellemrum Thy lader publikum opleve naturen på ny

“Ruten er nøje designet. Den bevæger sig med værkerne gennem naturen, både on- og off road. Den tilbyder en divers, kinæstetisk oplevelse for det vandrende publikum,” siger Kitt Johnson.

“Selv de, der har gået turen i det område før, vil kunne opleve det som spændende. Der var én af publikummerne fra sidste gang, der fortalte, at de havde gået i skoven så mange gange før, men de fik alligevel oplevelsen af at fare vild og opdage helt nye steder, som de aldrig havde set før,” fortæller Stisa Søgaard.

Stisa Søgaard under Mellemrum Thy - Efterår. Foto: Lars Horn
Stisa Søgaard under Mellemrum Thy – Efterår. Foto: Lars Horn

“I Mellemrum Thy – Efterår sad jeg under et grantræ, der var vokset så højt og tyndt, at det ikke kunne holde sig oprejst længere, men bøjede sig som en regnbue. Jeg havde placeret mig under buen og denne iscenesættelse fik publikum til at opdage dette særlige træ. Jeg havde fokus på stilheden og gav naturen plads, så når der kom en uventet – men meget velkommen lyd, som da en råge fløj over mig og kaldte – så opstår der et magisk øjeblik. Gennem min tilstedeværelse og iscenesættelse kan jeg fremhæve æstetikker, som man måske ellers ville have overset. Det er meget vigtigt for mig, at det er naturen, der sætter præmissen og rammen for mit værk, og at min fysikalitet i værket opstår i et samspil med naturen. Netop derfor er mine bevægelser helt særlige for lige netop det specifikke sted i den specifikke årstid, hvor jeg arbejder med værket,” afslutter Stisa Søgaard.

Mellemrum Thy – Vinter spiller ved Agger Tange 27. januar – 5. februar 2023. Læs mere her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Limfjordsteatret med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

De fire kunstnere i Mellemrum Thy – Vinter:
Villads Bugge Bang, contemporær klovn og performer, uddannet fra AFUK/AMOC. 
Thalia Pigier, columbiansk-fransk koreograf og performer.
Stisa Søgaard, moderne danser og koreograf.
Gitta Malling fra Limfjordsteatret i samarbejde med en gruppe unge elever fra Højskolen Mors og Pierangelo Pompa, der er lærer på Højskolen, men oprindeligt kommer fra Odin Teatret. 

Mellemrum Thy – Forår spiller 29. april – 7. maj 2023.
Mellemrum Thy – Sommer spiller 5.-13. august 2023.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...