Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Man skulle nok have været der – sitrende skøn og smertefuld adaption

Thomas Korsgaard har gennem et længere forløb på Det Kongelige Teater dramatiseret tredje del af sin Tue-trilogi Man skulle nok have været der. Den forløses i et elegant dobbeltgreb med Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter i en fælles stjernepræstation som Tue og Thomas.

At komme fra en gård udenfor Skive er tragisk i sig selv. Det mener i hvert fald arkitekten Merete og hendes datter Victoria, der i en periode lader Tue bo i deres herskabslejlighed. Udtalelsen falder en passant i det elegante dobbeltgreb, der strukturerer dramatiseringen af tredje del af Thomas Korsgaards Tue-trilogi, Man skulle nok have været derDet Kongelige Teater.

Annonce
Man skulle nok have været der
Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter i Man skulle nok have været der på Det Kongelige Teater. Foto Emilia Therese.

Det er jo bare pasta

Tue og Thomas deler fortællerrollen. Thomas med tilbageblikkets korrigerende erfaring og med indsigten i alle de koder, Tue ramler ind i midt i sin tidslinje. Tue er hjemløs. Konkret, men også socialt. Han har forladt sin dysfunktionelle familie i Skive, men optræder af og til stadig som forælder for sin mor. Han lever fra hånden til munden som avissælger på gaden og er dybt afhængig af andre menneskers nåde.

Forstår først sent, at han har overdrevet gæstfriheden til det ekstreme

Først den slibrige Michael Ejlertsen, der lejer et “gayfriendly” værelse ud med forventning om modydelser. Siden hos Merete og Victoria, hvor man kalder pasta rigatoni, og har et hav af uskrevne regler, som Tue dejser bardus ind i. Han ejer intet og navigerer fra øjeblik til øjeblik, og forstår først sent, at han har overdrevet gæstfriheden til det ekstreme. Merete på sin side forstår på intet tidspunkt, at Tue ikke kan afkode hendes høflige signaler om at rykke videre.

Man skulle nok have været der
Patrick Baurichter og Kasper Dalsgaard i Man skulle nok have været der på Det Kongelige Teater. Foto Emilia Therese.

Som regel ved man godt, hvor man bor

På den måde skaber Tue uro i de fine saloner med sin for den besiddende klasse uforståelige ageren, mens de samtidig nonchalant nedgør ham med deres distancerede, passivt-aggressive fordomme forklædt som medfølelse med dette besøg i deres verden af white trash, som de ikke er sene til at kategorisere Tue som.

Rummer det væld af nuancer, der opstår i sammenstødet mellem de to verdener

Thomas Korsgaards tekst, som han selv har dramatiseret, er mundret og rummer samtidig det væld af nuancer, der opstår i sammenstødet mellem de to verdener. “Som regel ved man godt, hvor man bor,” lyder sidste replik. Tue bryder den sociale arv, men er stadig hjemløs til slut. Nøglen passer simpelthen ikke.

Man skulle nok have været der
Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter i Man skulle nok have været der på Det Kongelige Teater. Foto Emilia Therese.

Elefanten i glasbutikken

Vi ser alt fra Tues perspektiv med Thomas som korrektiv. Fra hylden med det karrygule bagtæppe bevæger de sig ned i Jonas Flys spejlblanke, neonlysende scenografi. Et køligt landskab, der mimer Tues møde med storbyen. Det eneste varme gule lys kommer fra lampen, som Tues næsten-kæreste Lauritz køber til ham, men som naturligvis ikke kan hænge i det smagfulde arkitekthjem, hvor Arne Jacobsens stol Ægget er standard.

Malplacerede historier og mangel på borgerlig dannelse

Lauritz tager afstand fra Tue efter en nytårsfest, der går amok. Tue lyver af og til, men forsøger også at rydde op efter sig. Alligevel ender han som elefanten i glasbutikken med sine malplacerede historier og mangel på borgerlig dannelse. Henrik Grimbäcks letflydende iscenesættelse balancerer dobbeltgrebet, hvor Tues på overfladen morsomme faux de pas rummer en dyb ensomhed, der skærer i hjertet.

En fælles stjernepræstation

Kasper Dalsgaard er Tue. Helt ned til hullet i sokken. Med sit åbne ansigt forsøger han på trods at navigere i den ukendte verden. Rejser sig som en tumling og klør på igen og igen, for han kan ikke andet. Blid i mødet med Lauritz, fortabt i de riges pool, forkrampet vred på mor og hikstende opløst, da Victoria rasende smider ham ud.

Man skulle nok have været der
Patrick Baurichter og Kasper Dalsgaard i Man skulle nok have været der på Det Kongelige Teater. Foto Emilia Therese.

Patrick Baurichter er Thomas, der taler ind i Tues ord i en dobbeltfortælling fra hver sin tid. Han er også alle de karakterer, der igennem Tues blik bliver karikaturer, der dog stadig rummer en sandhed om det menneskelige. Alle lidt nervøse fra udlejerens gnæggende grin til Meretes flagrende foragt og omgangskredsens affærdigelse. Kun Lauritz står ren forelsket, til Tues bedrag også skaber uro, vrede og afstand i ham.

Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter er begge vanvittigt gode skuespillere

Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter er begge vanvittigt gode skuespillere og her er de vidunderlige sammen i en iscenesættelse, der rammer romanforlæggets tone rent, og transformerer den til scenekunst ved at lade kroppene tale med i det visuelle spejlkabinet. De er akavede, elskelige, rå og modbydelige på skift i en tæt sammenspillet fælles stjernepræstation. Man skulle nok have været der er en uhyre vellykket adaption, der i sin egen æstetiske ret er en sitrende skøn og uafviselig smertefuld historie om, hvad velfærdssamfundet også er.

Dramatiker: Thomas Korsgaard. Iscenesættelse: Henrik Grimbäck. Scenografi og kostumedesign: Jonas Fly. Lysdesign: Balder Nørskov. Lyddesign: Janus Jensen.

Medvirkende: Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter.

Man skulle nok have været der spiller 21. september – 1. november 2023 i Skuespilhuset, derefter turné i hele landet 7. november – 4. december 2023.

Seneste

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en...

Tre musikalske performances, du kan opleve på SPOR festival 2024

SPOR festival i Aarhus starter om to uger. Festivalen...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en smagsprøve på et helt nyt teaterunivers på Refshaleøen, når projektet med titlen Embracing the Root...