Populært lige nu

ISCENE anbefaler teateroplevelser for børn i vinterferien

Teateroplevelser for børn i vinterferien

Nye tider på ISCENE – reorganisering skal styrke formidlingen af dansk scenekunst

Nichemediet ISCENE har i syv år dækket den danske scenekunst journalistisk gennem skrevne formater. Nye samarbejder og den moderne medievirkelighed kræver en kontinuerlig udvikling,...
Annonce

★★★★☆☆ Grænseløst – velfortalt og vedkommende ungdomsteater om at overskride grænser

MÆRKVÆRKs ungdomsforestilling Grænseløst er en velkomponeret og rørende fortælling om at mærke sig selv og respektere egne og andres grænser.   

Annonce

MÆRKVÆRK har specialiseret sig i didaktisk ungdomsteater med aktuelle og vedkommende tematikker. Tidligere har de haft fokus på sorg, savn, krop, identitet, alkohol, aktivisme og klima. I Grænseløst er det de unges grænsesætning eller manglen på samme, der er i fokus. 

Grænseløst er det de unges grænsesætning eller manglen på samme, der er i fokus

Ikke plads til alle slags forskellighed

Alice (Anne Gry Henningsen) skal løbe om kap med Pelle. Hvis Alice vinder, skal Pelle forlade klassen. Hvis Pelle vinder, må han blive.

”Vi går i en go’ klasse, og der skal være plads til forskellighed,” lyder det fra Alice. Hun går i 4. klasse, og Pelle er et problem. Han bryder graden af accepteret forskellighed, så han skal ud. Alice vinder løbet. Pelle forsvinder og fortællingen springer til 9. klasse. 

Alice og hendes ven Elias (Morten Klode) hænger ud. Fjoller, fester, flirter og får overskredet egne grænser, mens de overskrider andres. Alice begynder at tænke over, hvad der egentlig skete dengang, de fik Pelle presset ud af klassen.

Annonce
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen

Levende dramatik 

Lin Melkane og Josephine Eusebius har skrevet et debatdrama, der indlevende og underholdende fortæller om de mange forskellige former for grænsesætninger eller manglen på samme. Ordene flyder let og levende og skifter mellem dialog, fortælling og indre tanker hos Alice og Elias. 

”Jeg kan kun høre mit hjerteslag,” siger fra Alice, da hun løber i slowmotion. Elias slår hjerterytmen med knoerne mod en sort flightcase, og vi hører hvordan han får klassen til at heppe. Teksten lader fint scenen gentages siden hen og set i teenageralderens bagklogskab tager handlingerne sig ganske anderledes ud.  

Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen

Stærke portrætter 

Anne Gry Henningsen og Morten Klode står alene på scenen og skaber fortællingens mange karakterer. Alice og Elias fortolkes med en snert af psykologisk realisme, så vi kan genkende følelserne og indleve os i situationerne, når de med og mod deres vilje får overtrådt egne og andres grænser.

Alice og Elias fortolkes med en snert af psykologisk realisme

”Den, der bunder først, skal snave med fyren fra efterskolen”. Det er Elias, som giver udfordringen, og Alice er vild med fyren. Elias griber flasken og drikker – men er han hjælper eller manipulator? Spørgsmålet forbliver åbent og scenen er en af mange, som fint skildrer kompleksiteten i, hvornår grænser overskrides, og viser, at handlingens alvor kan være til debat og vurderes ud fra øjnene, der ser. 

Minimalistisk univers 

Scenograf Siggi Óli Pálmason har skabt et minimalistisk rum ryddet for inventar. Det er fortællingens tematik, der er i centrum og får plads. Udover de to flightcases, som skaber lidt scenisk dynamik, når personerne træder op på dem, så afgrænser et par sorte, flytbare tæppeløbere gulvet og gør det ud for dansegulv og løbebane.

Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen

Lysdesigner Flora Brandt samler rummet med fire lamper og lysstofrør, som sætter stemningen med skiftende farver i simpel symbolik. Rød for kærlighed og vrede, og hvidt når følelserne fryser til. Komponist og lyddesigner Thomas Dinesen fortætter rummet med stemningsmættede lydflader og up-tempo beats, som understreger stemninger og dramaturgi. Sammen får de mange delelementer skabt et levende scenerum, som i den grad faciliterer fortællingen. 

Rammer rent

Der er mange fortællespor og personer at holde i ave, så vi ikke falder fra i fortællingen, og det fungerer godt. Et enkelt sted blev jeg dog lidt i tvivl om, hvem Elias betror sig til. Efter en ydmygelse fra en gruppe ældre elever vælger Elias at betro sig til en voksen – men hvem er den voksne? Er det hans mor, en lærer? Hverken personer eller deres reaktioner stod helt klart. Men der er også fart på fortællingen, og instruktør Mikkel Løvenholt Reenberg får samlet fortællingens tråde fint og skabt et levende og aktuelt univers. 

Rammer rent ind i tidens tematikker om at overskride grænser

Grænseløst rammer rent ind i tidens tematikker om at overskride grænser. Forestillingen tør sætte ord på de mange følelser og udfordringer, der er forbundet med at definere, hvornår nogen er gået over grænsen og de bevæggrunde, der ligger bag. En velskrevet, velspillet og vedkommende forestilling med vægtigt stof til en videre debat.  

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør for udvikling og ISCENE Live. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er juryformand for Årets Reumert.
Annonce