Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Grænseløst – velfortalt og vedkommende ungdomsteater om at overskride grænser

MÆRKVÆRKs ungdomsforestilling Grænseløst er en velkomponeret og rørende fortælling om at mærke sig selv og respektere egne og andres grænser.   

MÆRKVÆRK har specialiseret sig i didaktisk ungdomsteater med aktuelle og vedkommende tematikker. Tidligere har de haft fokus på sorg, savn, krop, identitet, alkohol, aktivisme og klima. I Grænseløst er det de unges grænsesætning eller manglen på samme, der er i fokus. 

Grænseløst er det de unges grænsesætning eller manglen på samme, der er i fokus

Ikke plads til alle slags forskellighed

Alice (Anne Gry Henningsen) skal løbe om kap med Pelle. Hvis Alice vinder, skal Pelle forlade klassen. Hvis Pelle vinder, må han blive.

”Vi går i en go’ klasse, og der skal være plads til forskellighed,” lyder det fra Alice. Hun går i 4. klasse, og Pelle er et problem. Han bryder graden af accepteret forskellighed, så han skal ud. Alice vinder løbet. Pelle forsvinder og fortællingen springer til 9. klasse. 

Alice og hendes ven Elias (Morten Klode) hænger ud. Fjoller, fester, flirter og får overskredet egne grænser, mens de overskrider andres. Alice begynder at tænke over, hvad der egentlig skete dengang, de fik Pelle presset ud af klassen.

Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen

Levende dramatik 

Lin Melkane og Josephine Eusebius har skrevet et debatdrama, der indlevende og underholdende fortæller om de mange forskellige former for grænsesætninger eller manglen på samme. Ordene flyder let og levende og skifter mellem dialog, fortælling og indre tanker hos Alice og Elias. 

”Jeg kan kun høre mit hjerteslag,” siger fra Alice, da hun løber i slowmotion. Elias slår hjerterytmen med knoerne mod en sort flightcase, og vi hører hvordan han får klassen til at heppe. Teksten lader fint scenen gentages siden hen og set i teenageralderens bagklogskab tager handlingerne sig ganske anderledes ud.  

Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen

Stærke portrætter 

Anne Gry Henningsen og Morten Klode står alene på scenen og skaber fortællingens mange karakterer. Alice og Elias fortolkes med en snert af psykologisk realisme, så vi kan genkende følelserne og indleve os i situationerne, når de med og mod deres vilje får overtrådt egne og andres grænser.

Alice og Elias fortolkes med en snert af psykologisk realisme

”Den, der bunder først, skal snave med fyren fra efterskolen”. Det er Elias, som giver udfordringen, og Alice er vild med fyren. Elias griber flasken og drikker – men er han hjælper eller manipulator? Spørgsmålet forbliver åbent og scenen er en af mange, som fint skildrer kompleksiteten i, hvornår grænser overskrides, og viser, at handlingens alvor kan være til debat og vurderes ud fra øjnene, der ser. 

Minimalistisk univers 

Scenograf Siggi Óli Pálmason har skabt et minimalistisk rum ryddet for inventar. Det er fortællingens tematik, der er i centrum og får plads. Udover de to flightcases, som skaber lidt scenisk dynamik, når personerne træder op på dem, så afgrænser et par sorte, flytbare tæppeløbere gulvet og gør det ud for dansegulv og løbebane.

Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen
Grænseløst, MÆRKVÆRK. Foto: Per Morten Abrahamsen

Lysdesigner Flora Brandt samler rummet med fire lamper og lysstofrør, som sætter stemningen med skiftende farver i simpel symbolik. Rød for kærlighed og vrede, og hvidt når følelserne fryser til. Komponist og lyddesigner Thomas Dinesen fortætter rummet med stemningsmættede lydflader og up-tempo beats, som understreger stemninger og dramaturgi. Sammen får de mange delelementer skabt et levende scenerum, som i den grad faciliterer fortællingen. 

Rammer rent

Der er mange fortællespor og personer at holde i ave, så vi ikke falder fra i fortællingen, og det fungerer godt. Et enkelt sted blev jeg dog lidt i tvivl om, hvem Elias betror sig til. Efter en ydmygelse fra en gruppe ældre elever vælger Elias at betro sig til en voksen – men hvem er den voksne? Er det hans mor, en lærer? Hverken personer eller deres reaktioner stod helt klart. Men der er også fart på fortællingen, og instruktør Mikkel Løvenholt Reenberg får samlet fortællingens tråde fint og skabt et levende og aktuelt univers. 

Rammer rent ind i tidens tematikker om at overskride grænser

Grænseløst rammer rent ind i tidens tematikker om at overskride grænser. Forestillingen tør sætte ord på de mange følelser og udfordringer, der er forbundet med at definere, hvornår nogen er gået over grænsen og de bevæggrunde, der ligger bag. En velskrevet, velspillet og vedkommende forestilling med vægtigt stof til en videre debat.  

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...