Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og den slidsomme vej tilbage til en form for nomalitet. Sophie Zinkernagels smertende rå tekst forløses i en poetisk og kompromisløs iscenesættelse, der får depressionen ind under huden på os.

Annonce

I det hvide rum af fliser står den sammensunkne krop. Kønsløs og træt til døden. En diminutiv kopi af kroppen bæres ind og ligges blidt i modsatte side. Som et spejl bevæger de to kroppe sig synkront og illuderer den tilstand, hvor man ser sin krop udefra, men ikke selv oplever at være til stede. Et ikke-sted, hvor man ikke kan tale, men heller ikke være stille. Depressionens sted.

Allerdybest nede
Marie Louise Wille, Yulia Lystbæk, Jens Gotthelf og Lucia Vinde Dirchsen i Allerdybest nede på Bådteatret, Foto Miklos Szabo.

En grød af ord

Allerdybest nede vil synliggøre det usynlige og bruger dukker til at visualisere depressionen. Det elastiske skrig, som Yulia Lystbæk fejende forvredet trækker smertens pinsler ud med. Den tyngende, sorte masse, som Jens Gotthelf lader hvile tungt på Lucia Vinde Dirchsens allerede krummede ryg. De hvisker, de udskammer, de manipulerer hendes hjerne med deres ætsende negativitet.

De hvisker, de udskammer, de manipulerer hendes hjerne med deres ætsende negativitet.

Vi møder hende på Psykiatrisk Akut. Hun vil have sovepiller, men hun lider ikke af søvnløshed. Alt går for hurtigt, det samme gør sygeplejerskens detaljerede multiple choise-diagnosticering, der blot hensætter hende i dybere fortvivlelse, mens psykiaternes skumhoveder udsender svensk, volapyk og lægefaglige termer i en grød af ord så store som deres dehumaniserede hoveder.

Allerdybest nede
Yulia Lystbæk og Lucia Vinde Dirchsen i Allerdybest nede på Bådteatret, Foto Miklos Szabo.

En fremragende, hudløs præstation

Visualiseringen fungerer og skaber ligesom Simon Bobergs kompromisløse instruktion et univers, der på samme tid indeholder empati, afsky, afmagt og de nervøse smils distance. Han har i Lucia Vinde Dirchsen en scenisk kapacitet af bemærkelsesværdig skrøbelig determination, og hun fylder sin depressive karakter med det sammenstød af lammelse, angst og skam, som er en af måderne at indfange depressionens væsen på. Den søgende ømhed, hun holder sit jeg – den lille kopi – under hagen med er et skridt på vejen tilbage.

Annonce

Han har i Lucia Vinde Dirchsen en scenisk kapacitet af bemærkelsesværdig skrøbelig determination

Det er en fremragende, fuldstændig hudløs præstation, der accentueres af Jens Gotthelfs chokerede og distancerede samlever, Yulia Lystbæks akavede far og Marie Louise Wille som klog psykolog og omsorgsfuld, men rådvild mor. Vi ser dem gennem den depressives øjne, men inde i helvedet ved hun godt, at hun sårer dem, der er tæt på.

Den fuglefløjtende, kaffe to-go-drikkende slutning er således heller ikke forsonende, men løfter manuskriptet ved at være skræmmende på et andet niveau. Den depressive er ikke længere syg, men medicineret og velfungerende. ”Tjek, skat”, lyder hendes sidste ord, men noget er gået i stykker – indeni og i forhold til normalitetsverdenens lange liste af ting, man skal kunne.

Allerdybest nede
Marie Louise Wille, Yulia Lystbæk, Jens Gotthelf og Lucia Vinde Dirchsen i Allerdybest nede på Bådteatret, Foto Miklos Szabo.

At sige det usigelige

Allerdybest nede strejfer med sin tvetydige, pseudolykkelige slutning 1970’ernes anti-psykiatris udfordring af forholdet mellem gal og normal, men har primært sit fokus på den depressives manglende dømmekraft i sin værgen sig mod at få medicin – og medicin nok. Den dansende mindfulness-duo udgør samtidig i al sin latterlige optimisme en stærk kritik af new age-luftige svar på svære, kliniske sygdomme.

Stærkest står dog den fysisk mærkbare fremstilling af selve depressionen. Ubehaget kryber ind på os og er svært at være i. Væggene lukker sig om hende, hun snapper efter luft og fristes til at glide bort i det lokkende blå vand. Jonathan Hjorts enkle flisescenografi gemmer på låger og hemmeligheder, og forstærker sammen med Morten Kolbaks flimrende lysdesign og Jes Theede dystert-dirrende lydunivers oplevelsen af at være spærret inde i den krop og det sind, der hverken kan flytte sig eller lade være.

Forestillingen rammer sit tema universelt og lykkes med at vise det usynlige, det usigelige gennem sin kombination af det konkrete og det poetiske.

Sophie Zinckernagel har skrevet Allerdybest nede med afsæt i sin egen erfaring med depression. Det autofiktive anes kun i forestillingens slutning, og er også i princippet ligegyldigt, for forestillingen rammer sit tema universelt og lykkes med at vise det usynlige, sige det usigelige gennem sin kombination af det konkrete og det poetiske.

Seneste

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler af stærkeste kaliber på Revolverscenen på Teater Republique. Skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen spiller svidende nådesløst...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler at give traditionen moderne kant i deres sprudlende udgave af intrigekomedien OR, der med afsæt...