Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ TR!P – original opløsning af virkeligheden

TR!P på Blaagaard Teater er sæsonens foreløbig mest originale forestilling. I et filtunivers, der mimer børne-tv’ets scenografi udforsker tre elskelige, men uforudsigelige karakterer trippets væsen med kulsort humor og sitrende smerte.

Emil Rostrup har en ting med kæmpestore masker. Det så vi på Aveny-T sidste sæson, hvor han som huskunstner med humor og fandenivoldskhed dekonstruerede karakterer og begreber fra det klassiske, græske teater. På Blaagaard Teater gælder det trippet som begreb, og maskerne er det ideelle greb til at forskyde virkeligheden og opløse personligheden.

Annonce
TR!P
Joen Højerslev, Alexander Bryld Obaze og Ludmilla Freja Faber Striim i TR!P på Blaagaards Teater. Foto: Emil Rostrup.

Som i Euphoria?

Personlighed er der nu masser af hos de tre karakterer, Ørn, Trold og Annelotte med de store filthoveder. De materialiserer sig omkring bordet i køkkenet i dukkehuset bygget af lægter og filt, der minder om en (børne)tv-scenografi. Først som stumme kroppe, der strækker sig mod filturet på væggen. I næste klip midt i en animeret metadebat om en forestilling om trip på et teater, der hedder Blaagaard.

En animeret metadebat om en forestilling om trip på et teater, der hedder Blaagaard

Øv, hvor det irriterer Ørn, at man bruger taletid på det emne. “The world is fucking burning,” som han jævnligt fastslår. Han kan forestille sig mange elendige måder, stoffet kan præsenteres på, men må begrænse sig til en top tre, da de to andre jævnligt afbryder ham med hjælpsomme ideer. “Som i Euphoria, ikke?”, spørger Annelotte, mens Trold foreslår at give publikum svampe.

TR!P
Joen Højerslev, Ludmilla Freja Faber Striim og Alexander Bryld Obaze i TR!P på Blaagaards Teater. Foto: Emil Rostrup.

Fugl Fucking Føniks

De pludrer henrivende ud over over stepperne. Af og til brydes snakken af et blackout. Et par dansetrin. Orange, blå, lilla. Morgen, dag, aften. Så genoptages snakken med nye lister. Hvor vil vi ikke trippe? I Netto, hos tandlægen og værst af alt i Horsens.

Ørn går på arbejde med sin lille mappe i hånden og en danse-syngende bog om psykedelia visualiserer doktorafhandlingen, en af de dårlige måder at tilgå stoffet. Denne afhandling med det aggressivt-rytmiske omkvæd “genopstå som Fugl Fucking Føniks” går dog sin sejrsgang over scenen, inden depressionen melder sig, og hjerter rives ud af kroppe, hoveder synker ned i toilettet, nakkeskud leveres, månen besynges og rummet imploderer i mærkelig og målrettet dekonstruktion.

TR!P
Alexander Bryld Obaze, Joen Højerslev, og Ludmilla Freja Faber Striim i TR!P på Blaagaards Teater. Foto: Emil Rostrup.

En original overraskelse, der går planken ud

Emil Rostrup og holdet har skabt et helt guddommeligt univers, der river os rundt med al sin naivt-rasende energi og ejendommelighed. For verden brænder, men netop den desperate afmagt ligger også implicit i trippets væsen, som vi kigger ind i på de fleste af alle de elendige måder, stoffet kan tilgås på. I krydsfeltet mellem tableauer, metasnak, populærkulturelle referencer, dansetrin og omgang med våben og tungt værktøj finder vi ind i trippet og rører en flig af, hvad det kan.

TR!P er en original overraskelse, der langt hen ad vejen lykkes overmåde godt

Joen Højerslevs fatalistiske Ørn, Ludmilla Freja Faber Striims dansevorne Trold og Alexander Bryld Obaze elskeligt-gakkede Annelotte (ja, den Anne og Lotte) er nok formummede, men transcenderer forklædningens filter og rammer os med kulsort humor og sitrende smerte.

Forestillingen er lidt for lang og taber intensitet i den sidste tredjedel, men TR!P er ikke desto mindre en original overraskelse, der langt hen ad vejen lykkes overmåde godt med sin insisteren på at gå planken ud.

Iscenesættelse: Emil Rostrup og holdet. Research: Sigurd Hartkorn Plaetner. Scenografi: Mikkel Rostrup. Lysdesign: Thora Eriksen. Lyddesign: Kevin Eagle Oliver. Kostumer: Mikkel Rostrup og Ellen Ahnfelt-Rønne.

Medvirkende: Ludmilla Freja Faber Striim, Alexander Bryld Obaze og Joen Højerslev.

TR!P spiller 16. september – 14. oktober 2023 på Blaagaard Teater.

Seneste

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere...

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere...

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for Blaagaard Teater den 1. januar 2025. Det skriver Blaagaard Teater i en pressemeddelelse. Alexander Mayah Larsen...