Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Koreograf Tina Tarpgaard: “Man har jo for fanden lyst til at skrige”

Koreograf Tina Tarpgaard er aktuel med intimforestillingen Petroleum på Sydhavn Teater. En forestilling, som sætter fokus på olie og begæret efter råstoffets privilegier og undersøger dets fortsatte problematikker.  

Tina Tarpgaard er koreograf og kunstnerisk leder af Sydhavn Teater. I flere år har hun arbejdet med biokunst og været optaget af forbundetheden mellem materiale og mennesker. Fokus har tidligere været mødet mellem danser og scenografi. 

Annonce

I performanceværket MASS – bloom explorations (2017) mæskede tusindvis af melorme sig i scenografiens flamingomateriale, mens danseforestillingen As I Collapse (2019) bød på millioner af mikroskopiske alger, som viste et lysende billede af menneskets aftryk på planeten. 

Tina Tarpgaard. Koreograf og kunstnerisk leder af Sydhavn TEater. Foto: Jonas Jongejan
Tina Tarpgaard. Koreograf og kunstnerisk leder af Sydhavn Teater. Foto: Jonas Jongejan

Forlæg fra August Strindberg og Ida Marie Hede 

I Tina Tarpgaards nyeste værk Petroleum er fokus flyttet. Det handler om krop, karakter og tekst i en fortælling om olie og begær efter de privilegier og afsavn, som råstoffet afføder. ”Jeg har ikke arbejdet så meget med tekst tidligere, men er optaget af kombinationen af dans, tekst og karakter. En tekst kan flytte fortællingen 1000 år på to sætninger på en helt anden måde end koreografi,” fortæller hun.

Petroleum er skrevet af dramatiker Miriam Boolsen, der tidligere har skabt Skyd snehvide til Sydhavn Teater. Forlægget for historien i Petroleum er baseret på Ida Marie Hedes tekst Inferno, der er en gendigtning af August Strindbergs roman af samme navn. 

En tekst kan flytte fortællingen 1000 år på to sætninger

Som en pendant til Strindbergs mandlige alkymist har Ida Marie Hede skabt en kvinde, der vil genskabe det sorte guld med sin egen krop. Det er hende, vi møder i Petroleum. ”Teksten er satirisk og skarp med masser af kapitalisme- og patriarkatkritik,” fortæller Tina Tarpgaard.  

En fysisk refleksion over olien

Skuespiller Maria Carmen Lindegaard spiller den kvindelige forsker, der er drevet af et begær efter at redde verden. Hun vil udvinde olie af sin egen krop,og inkarnerer dermed et psykologisk portræt af, hvordan vi er formet af olien. Som modspil optræder koreograf og danser Hilde I. Sandvold i sin egen koreografi. 

”Hilde I. Sandvold skaber en fysisk refleksion over olien, som spejler forskerens psykologiske udvikling. Begge kunstnere skaber et rumligt værk, men på hver deres lokation. Publikum oplever værket, mens de går rundt i de forskellige rum. Hilde og Marias karakterudvikling kontrasterer hinanden, så Marias forsker går fra subjekt til substans, mens Hildes karakter går fra kropslig substans til subjekt,” forklarer Tina Tarpgaard.

Pr-foto for Petroleum, Sydhavn Teater.
Pr-foto for Petroleum, Sydhavn Teater.

Miniperformancevandring i teatrets egen sal og lejlighed

Forestillingen udspilles som en intim forestilling på Sydhavn Teaters Performance Hub P44. Der kan være tolv publikummer pr forestilling, og de guides rundt i de enkelte rum. 

”Jeg er optaget af olie som element. Af hvordan den er flettet fuldstændig sammen med os som væsner. Olien er med til at skabe katastrofer. Men olien har også givet livet en lethed og komfort, som præger den vestlige verdens forventninger til tilværelsen. Vi har haft en uendelig frihed. Den æra slutter snart. Kloden er ved at kollapse, og olien og dens biprodukter er en stor del af årsagen. De problemer, vi står i, starter og stopper med de handlinger, vi alle sammen gør. Men vi vil stadig have mere. Det at begrænse sig er svært. Jeg er nysgerrig på, hvilket begær det er, som driver os,” lyder det fra Tina Tarpgaard.

Olien er med til at skabe katastrofer. Men olien har også givet livet en lethed og komfort

Forbinder os til problemet

For Tarpgaard er det vigtigt, at kunsten kan vise potentielle handlemuligheder. Det er derfor afgørende, at vi føler en forbundethed til problemet for at finde rum for handlemuligheder. Dermed ikke sagt, at der findes en given løsning. 

”På et tidspunkt er der et ur-skrig i forestillingen. Man har jo for fanden lyst til at skrige, for vi ved jo ikke, om der findes en løsning. Olien er en del af vores fælles kultur og den livsstil, vi har. Vi kan ikke afskrive den som et problem, der findes andre steder. Det er ikke udelukkende olieselskaberne, der er de store syndere. Ved at forbinde os til problemet er der en handlemulighed. Jeg tror på, at vi kan ændre meget med mikrohandlinger. Der findes et potentiale til at forbinde os. Og det håber jeg, vi kan være med til vise med vores værk,” lyder det som afrunding fra Tina Tarpgaard, der skal i gang med dagens prøver. 

Petroleum spiller på P44, Sydhavn Teater 7. – 23. marts 2024. Læs mere her.

sydhavn teater logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Sydhavn Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere...

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere...

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for Blaagaard Teater den 1. januar 2025. Det skriver Blaagaard Teater i en pressemeddelelse. Alexander Mayah Larsen...