Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

CPH Stage er skudt i gang!

CPH Stage 2018 gik i luften i høj sol med et flot og velbesøgt åbningsprogram, der gav intens festivalstemning fra start og lover godt for et ambitiøst forestillings- og aktivitetsprogram over de næste 10 dage.

CPH Stage blev grundlagt på Husets Teater for 6 år siden og det klæder festivalen at være tilbage i Kødbyen. ”I år får I betonklodser, anarkistisk skilteskov og hotdogs”, proklamerede festivalleder Morten Krogh fra toppen af den interimistiske scene midt i festivalcentrum på Kvægtorvet. Sidste år lå centrum i Skuespilhuset og sådan viser ikke bare festivalen, men også dens centrums placering bredden i dansk voksenteater.

CPH STAGE 2018. Foto: Frida Gregersen

Det samme gjorde dagens tilskuerskare, hvor de fleste grene af dansk teater, teaterorganisationer og teaterjournalister var repræsenteret under den bragende sol. Nytiltrådte Kultur- og Fritidsborgmester Niko Grünfeld åbnede festivalen og hans ligeledes nytiltrådte, frederiksbergske kollega Formand for kultur- og fritidsudvalget på Frederiksberg, Simon Aggesen, bød også festivalen velkommen. De glædede sig begge til teaterfesten, men mangler nok lige et par år på den politiske bag og tilskuerrækkerne, før de kan give taler med så stor kærlighed til kunstarten, som deres forgængere præsterede sidste år.

Der blev klappet behørigt og så gik turen rundt til de tre internationale forestillinger kurateret af festivalens Miriam Frandsen i samarbejde med Kødbyens tre værtsscener. De tre forestillinger stak fint i hver sin retning som en forlængelse af de tre teatres forskellige profiler.

På Warehouse9 kombinerer den Glasgowbaserede performancekunstner FK Alexander støjrock og øjenkontakt med Judy Garland i (I Could Go On Singing) Over The Rainbow. I tre timer gentager hun sangen iført Judys små røde sko, mens tilskuerne på skift står ansigt til ansigt med hende. Det er intenst og blidt på samme tid og viser i al sin enkelhed styrken i repetition og 1:1 publikumsinddragelse. De rå rammer i Warehouse9’s staldbygning passer kontrapunktisk perfekt til intimiteten i oplevelsen og de to stoiske musikere fra Okishima Island Tourist Association, der akkompagnerer FK Alexander.

Wir wollen plankton sein. Foto: Thomas Garvie

Wir Wollen Plankton Sein fra Schauspiel Köln spiller på Husets Teater. Det er en fortælling om kedsomhed, meningsløshed og weltschmerz i den særligt moderne, tyske Verfremdungsvariant, hvor man ikke blot er fanget i eget liv, men er determineret af replikkerne. Den aldrende mor, hendes søn og hendes elsker kredser om hinanden i en stime af begyndelser, påhit, ideer, følelser og konfrontationer uden at rykke sig et skridt ud af den scene, det hele udspiller sig på.

Rabih Mroués I RIDING ON A CLOUD. Foto: Joe Namy

Forholdet mellem liv og scene – eller mere præcist repræsentation – er også centralt i libanesiske Rabih Mroués I RIDING ON A CLOUD, Rabih iscenesætter sin bror Yassers liv i et krydsfelt mellem virkelighed, minder, fakta og fiktion.

CPH STAGE 2018. Foto: Frida Gregersen

Yasser, der har mistet evnen til at bruge ord efter at være blevet ramt af en snigskytte i den libanesiske borgerkrig, står – eller rettere sidder selv på scenen, hvor han sindrigt, ja næsten pedantisk fletter en rørende fortælling med kassettebånd, DVD’er, verdenslitteratur, vidnesbyrd fra børnehaven, familiefotos og blandt mange andre Ella Fitzgerald på lydsiden.

Håndholdt og måske, som Yasser hævdede, ordinært. Ikke desto mindre en tyst snigende, gribende afslutning på åbningsprogrammet.

Solen var varm, hotdogsene gode, åbningsprogrammet smalt, men alligevel bredt. CPH Stage er på banen. Tjek programmet, der er teater til alle smagsløg.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...