Populært lige nu

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ren teaterpoesi på Riddersalen

Æblet falder ikke langt er en finurlig, sansevarm og billedsmuk familie-cabaret.

Min seksårige ledsager kunne næsten ikke stoppe med at klukle, da den tavse cirkusartist endnu engang lod sin lede-løse krop folde sig i et poetisk artisteri. Denne gang mens han snoede sig omkring en medspiller, i et finurligt jonglør-nummer med raslende frugter.

Annonce

Der er skruet op for teatermagien i Riddersalens musikalske familie-cabaret, som byder publikum indenfor med hjertevarme og teaterpoesi.

Æblet falder ikke langt
Æblet falder ikke langt på Riddersalen. Foto: Dennis Westerberg

Rammehistorien, som de mange smukke optrin udspilles omkring, handler om en mester, der skal forme fremtidens mennesker. Vi ser den nyfødte Samuel komme til verden, ”født” af et æble, hvorefter vi følger hans opvækst og møder hans stamtræs-fædre fra fortiden. Der er vel egentlig tale om et tidsligt kollaps og teksten er også ganske vrøvlet og skæmmes af alt for mange banale æble-metaforer og lommefilosofiske postulater, som punkterer fortællingen. Men det er heldigvis ikke en historiebåren fortælling, som holdet på Riddersalen har på hjertet. Derimod er det en hjertevarm hyldest til teatrets poesi og magiske verden.

Og sikke dejlige numre, der gemmer sig bag rammefortællingen, ikke mindst for de yngste. Her kan de virkeligt få syn for teatermagien når historiens tavse dreng (Samuel Gustavsson), lader kroppen fortælle mens han elegant jonglerer med ringe og frugter eller trækker et tørklæde frem og tilbage i trøjens mange lommer. Og børnene sidder som tryllebundet, for Samuel optræder med en perfektion og timing som fænger og tør tage sig den tid, der skal til, så børnene når at forstå numrene, og de selv begynder at digte med – ”det ligner et skæg, et sværd og en trappe” begyndte de lidt ældre drenge bag mig forsigtigt at byde ind, da Samuel var i gang med et rytmisk klods-artisterinummer.

Æblet falder ikke langt
Æblet falder ikke langt på Riddersalen. Foto: Dennis Westerberg

Så pokkers med alle de dramatik-døde ord, for rækken af billedsmukke og melodiske optrin er skønne. Her er tipoldemor i lyserødt tyl, som hvisker fortællinger til en snegl, en baggrund så dyb-rød, at vi sanser kærlighedens varme i dukketeater-mødet mellem Samuel og kusinen i Konstantinopel. Her er stemnings-stærke mågeskrig, sømandssang og ”gemmeleg” i salen, herlige Storm P.-agtige maskiner og abrikos-varme lyssætninger. Her er nye kompositioner med behagelige melodier, musikalske skuespillere som mestrer instrumenter og sangstemmen i legende kontakt med børnene og et billedskønt univers, hvor artisteri folder sig ud i et duvende tempo, som giver plads til børnenes meddigtende fantasi. Og når de ordrige mellemspil bliver for flyvske, kan man, som min 6-årige ledsager, jo altid rykke lidt i sin rokketand og samle spænding til de næste sansemættede optrin. For det er helt enkelt, dejlig teaterpoesi i børnehøjde.

Seneste

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen løber af stablen 21.-23. april i Rønde og Ebeltoft på Djursland. Men årets program byder...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger død over sin mor, er på Det Kongelige Teater blevet til en scenisk tung, men...