Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ Ren teaterpoesi på Riddersalen

Æblet falder ikke langt er en finurlig, sansevarm og billedsmuk familie-cabaret.

Annonce

Min seksårige ledsager kunne næsten ikke stoppe med at klukle, da den tavse cirkusartist endnu engang lod sin lede-løse krop folde sig i et poetisk artisteri. Denne gang mens han snoede sig omkring en medspiller, i et finurligt jonglør-nummer med raslende frugter.

Der er skruet op for teatermagien i Riddersalens musikalske familie-cabaret, som byder publikum indenfor med hjertevarme og teaterpoesi.

Æblet falder ikke langt
Æblet falder ikke langt på Riddersalen. Foto: Dennis Westerberg

Rammehistorien, som de mange smukke optrin udspilles omkring, handler om en mester, der skal forme fremtidens mennesker. Vi ser den nyfødte Samuel komme til verden, ”født” af et æble, hvorefter vi følger hans opvækst og møder hans stamtræs-fædre fra fortiden. Der er vel egentlig tale om et tidsligt kollaps og teksten er også ganske vrøvlet og skæmmes af alt for mange banale æble-metaforer og lommefilosofiske postulater, som punkterer fortællingen. Men det er heldigvis ikke en historiebåren fortælling, som holdet på Riddersalen har på hjertet. Derimod er det en hjertevarm hyldest til teatrets poesi og magiske verden.

Og sikke dejlige numre, der gemmer sig bag rammefortællingen, ikke mindst for de yngste. Her kan de virkeligt få syn for teatermagien når historiens tavse dreng (Samuel Gustavsson), lader kroppen fortælle mens han elegant jonglerer med ringe og frugter eller trækker et tørklæde frem og tilbage i trøjens mange lommer. Og børnene sidder som tryllebundet, for Samuel optræder med en perfektion og timing som fænger og tør tage sig den tid, der skal til, så børnene når at forstå numrene, og de selv begynder at digte med – ”det ligner et skæg, et sværd og en trappe” begyndte de lidt ældre drenge bag mig forsigtigt at byde ind, da Samuel var i gang med et rytmisk klods-artisterinummer.

Annonce
Æblet falder ikke langt
Æblet falder ikke langt på Riddersalen. Foto: Dennis Westerberg

Så pokkers med alle de dramatik-døde ord, for rækken af billedsmukke og melodiske optrin er skønne. Her er tipoldemor i lyserødt tyl, som hvisker fortællinger til en snegl, en baggrund så dyb-rød, at vi sanser kærlighedens varme i dukketeater-mødet mellem Samuel og kusinen i Konstantinopel. Her er stemnings-stærke mågeskrig, sømandssang og ”gemmeleg” i salen, herlige Storm P.-agtige maskiner og abrikos-varme lyssætninger. Her er nye kompositioner med behagelige melodier, musikalske skuespillere som mestrer instrumenter og sangstemmen i legende kontakt med børnene og et billedskønt univers, hvor artisteri folder sig ud i et duvende tempo, som giver plads til børnenes meddigtende fantasi. Og når de ordrige mellemspil bliver for flyvske, kan man, som min 6-årige ledsager, jo altid rykke lidt i sin rokketand og samle spænding til de næste sansemættede optrin. For det er helt enkelt, dejlig teaterpoesi i børnehøjde.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Søren Møller: Anmeldelser er en afgørende del af det økosystem, som udgør hele teaterbranchen

Direktør for Østre Gasværk Teater Søren Møller talte om...

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Søren Møller: Anmeldelser er en afgørende del af det økosystem, som udgør hele teaterbranchen

Direktør for Østre Gasværk Teater Søren Møller talte om vigtigheden af anmeldelser til Foreningen Danske Teaterjournalisters årlige prisuddeling på Folketeatret i sidste uge....