Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Kære Joy Mogensen: Teatrene er havnet i en slem kattepine – de må gerne spille, men går konkurs, hvis de gør det

”Jeg skal i teatret” hedder en Facebook-begivenhed oprettet af Dansk Teater, som til dags dato har fået knap 1000 interesserede tilkendegivelser. Og vi var mange, der ikke kunne få armene ned af begejstring, da det kom frem, at teatrene kunne genåbne langt før forventet.

Men med Grønnegårds Teatrets aflysning i dag viser det sig så bare, at virkeligheden er en ganske anden. For det er muligt, man fra ministeriet siger, at teatrene gerne må åbne, de går bare konkurs, hvis de gør det. Som det fremgår af pressemeddelelsen fra Grønnegårds Teatret, der ”…er nødsaget til at aflyse sommerens forestilling, fordi de ikke kan overleve, når der kun kan spilles for et begrænset antal publikummer.

En problematik, som også Mungo Park teatrets direktør Anna Malzer påpegede i sidste uge, da teatret lancerede genåbningen d. 8. juni med ordene: ”Vi genåbner – men burde holde lukket, fordi det er nemlig langt fra økonomisk rentabelt.” Eva Præstiin, direktør på Betty Nansen Teatret, støtter op om den udtalelse på Facebook, hvor hun skriver ” Regnestykket er simpelt: jo færre publikummer, vi må have i salen – jo større underskud”. 

Så hvad nu? 

Skal vi alligevel ikke glæde os til teater i den nærmeste tid? Retningslinjerne fra regeringen giver ikke megen slinger i valsen.

Der må maksimalt tillades et publikum på op til 500 personer. Ved forestillinger, hvor publikum sidder med ansigtet i samme retning, skal hvert 2. sæde være tomt, eller der skal sikres 1 meters afstand mellem publikum, mens der maksimalt må tillades adgang for 1 publikum pr. 2 m2 gulvareal i salene. At de regler for længst er undermineret i det offentlige rum, den offentlige transport og ikke mindst indkøbscentrene er så en helt anden sag. Kunsten og kulturen har hele vejen gennem krisen stået bagerst i køen, så hvorfor skulle det ændres nu? 

Og så snakker vi slet ikke om, hvad det er, vi skal se med de nye retningslinjer, hvor der: ”Ved aktiviteter med kraftig udånding, hvor dråber dannes og slynges længere væk fra personen end ved normal tale, f.eks. ved sang, råb, skuespil, fysisk anstrengelse m.v. skal der holdes 2 meters afstand.” Og der i ”situationer hvor det er vanskeligt eller umuligt at overholde afstandsanbefalinger eller regulere afstand til andre, er det vigtigt at reducere antallet og varigheden af kontakter særligt ift. ansigt-til-ansigt kontakter.”  

Hvordan fremtidens scene-arrangementer tager sig ud, må vi vente og se. Som situationen er nu, overskygger de økonomiske problemer de kunstneriske udfordringer. 

Så tilbage er kun at håbe, at de mange scenekunstneriske organisationer kan stå sammen endnu engang og forklare ministeren, at der er brug for endnu en runde hjælpepakker som rækker længere ind i fremtiden, så vi forhåbentlig snart kan komme tilbage til den scenekunst, vi så inderligt savner og længes efter.   

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...