Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Specialklassen rider på bølgen – pænt sjovt fjol for penge

Specialklassen ruller atter på landevejene med deres særlige aftapning af impro-genren. Onsdag lagde de Roskilde ned ad flere omgange med charme, professionalisme og musikalitet i krop og stemme.

Det er virkelig længe siden, jeg har set impro-teater. Ja, faktisk forbinder jeg nok mest genren med 80-90’ernes variant i et pastelfarvet tv-studie og noget med sedler i en hat. Nå, men det er jo tydeligvis mit tab, for jeg grinede, så tårerne trillede, da jeg tjekkede ind til Specialklassens tidlige show i Roskilde – deres andet stop på en månedlang turné.

Kasper Gattrup, Kasper Le Fevre og Rasmus Søndergaard har gået specialklassen om i over ti år, og er da også sammenspillede som det gamle ægtepar, de sammenligner sig selv med. De læser hinanden på et splitsekund og fuldender per refleks hinandens sætninger. De har selvfølgelig også en efterhånden godt fyldt værktøjskasse af tricks og replikker, der kan kastes ind ad hoc. Men frem for alt har de også stadig gnisten, og hver scene fremstår aldeles frisk fra fad.

Morbid madlavning med foodprocessor

Den faste figur Palle fra Kalundborg slår tonen an på voice-overens Nationen-telefonen. Han sammenligner landets kulturpolitik med en pixibog, hvor siderne er klistret sammen af lort. Så er vi ligesom varmet op til trekløverets entré på scenen. De krammer os på en samtykkende måde, og tester, om vi er med på konceptet, med en perlerække af korte scener på tilråb af location fra publikum. Klinikklovnen hos tandlægen peakede skarpt forfulgt af De Radikales årsfest, som tilskueren fik sagt med et eget Freudian slip.

Specialklassen 2021
Specialklassen rider på bølgen. Illustration: Specialklassen.

Så går det over stok og sten med jødisk jule-musical, dramatisering af et publikumpars første møde – “sådan lidt Prop & Berta-agtigt” – lydeffekter med to andre tilskuere, lidt skamløs selvpromovering, og på toppen af det hele skønne sangnumre. Først ud fra tilråbet ”Det lyder som en sang,” hvor vi første gang møder bookeren Andreas, der holder af at klæde sig nøgen. Han vender (frygteligt) tilbage, ligesom andre figurer, gestus og replikker, for herrerne forstår at turnere gensynets glæde. Første del af showet kulminerer med et topmusikalsk R&B-nummer, hvor det lykkes at omsætte en facebook-opdatering til et hofteroterende kvad om morbid madlavning med foodprocessor.

Døvetolken leviterer

Efter pausen kommenterer Mor og René, også gamle kendinge i salen, showet, inden der uddeles elektriske stød for smil og ordet Ja. Det er usandsynlig dumt, men også virkelig morsomt. Og sådan er der meget, der er i Specialklassen, der selv beskriver deres kunster som ”fjol for penge”. Top 3 fra en fynsk lokalradio understreger dog atter et musikalsk talent langt over fjolleniveau. Det swinger som bare fanden og på forunderlig vis lykkes det også at få de improviserede rim til at give en form for mening – næsten hver gang.

Mod slutningen kommer den satiriske brod også frem, da en dansker uden ringeste sans for politisk korrekthed får kaldt en venlig nordmand fjeldabe én gang for meget. Point for både norsk accent og maksimal krænkelsesiver. Showet kulminerer – som vist forventet af de indviede – med Rasmus Søndergaards døvetolk, som faktisk er født lang tid før corona. Denne gang gælder det en træg samtale om glæden ved yoga, som i Søndergaards krop næsten leviterer. Mageløst.

Specialklassen rider fortjent på bølgen af klapsalver. Impro-comedy er måske ikke satirens dybeste variant, men spidder med stor menneskeforståelse livets små genvordigheder, der i værste fald kan løftes med et udbrud i sang. Genren lever i bedste velgående i dette superprofessionelle og meget lidt pastelfarvede show, hvor det ikke er tilfældigt, at det tilfældige i momenter bliver genial humor.  

LYT OGSÅ: Specialklassen på Radio4

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med en generel bekymring over, at kulturen ikke får mere plads i medierne. Der bringes ikke...