Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en tid endnu, og på Dansekapellet har kommunen forhøjet lejen af teaterscenen så meget, at flere kompagnier ikke længere har råd til at spille i salen.

Det er noget rigtig møg for dansen og dens udøvere, men godt nok også for alle os publikummer, som holder af dans. For dans og fysisk teater kræver rum, plads og gerne en scene. Et krav, som omfatter det meste af scenekunsten, men særligt berører dansen, hvor ”…rummet er en afgørende faktor, når kunsten skal udvikles. Rummet er altid under bearbejdning, og rammerne definerer, hvad der er fysisk muligt at gennemføre. Kvadratmeter er et råstof, og det er fuldstændig afgørende for, hvilke typer af værker og produktioner, der kan skabes,” som danser og koreograf Marie Topp tydeliggør i dag i en kommentar på ISCENE. 

LÆS OGSÅ: “Bora Bora er en vigtig partner i dansens skrøbelige økosystem”

Og lige nu er dansen i den grad truet af mangel på rum og kvadratmeter og af meningsløse rokader. Men man kan ikke bare proppe dans i mindre lokaler og flytte rundt på institutioner uden konsekvenser. Det er ikke givet, at de kan genetableres med samme kunstneriske kaliber som før. Når institutioner rives op ved rode, skal de først finde plads i et nyt system – om det så er Dansehallerne, Bora Bora eller danseuddannelsen, som nu skal finde fodfæste i Holstebro. Det kan tage årevis at finde sig til rette – uden garanti for, at det nogensinde vil lykkes. Og i al den tid kan kostbar scenekunsterfaring og årelang publikumsopbygning falde fuldstændig fra hinanden og – i værste fald – helt forsvinde. 

Annonce
JOB UNderside 2

Branchen er selv bekymret: ”Dans er en pladskrævende kunstart. Her kan man ikke hugge en hæl og klippe en tå for at det kan være der,” lyder det fx fra Aaben Dans i Roskilde på deres Facebook-profil. Mens den finske danser og koreograf Taneli Törma, i et interview til ISCENE, siger:  

”Man kan ikke bare flytte noget, som fungerer, til et andet sted – ligesom man ikke bare kan fælde en masse træer og tro, at skoven så automatisk vil vokse et andet sted. (…) Politikerne tror, at hvis man nedlægger eller flytter et dansehus for at vinde nogle hurtige penge, kan det bare genopstå i andre lokaler eller andre byer. De har ingen tanke for kunstens økosystem.”

LÆS OGSÅ: Leder af Teaterhuset: “Skal vi have en bæredygtig fødekæde i scenekunstbranchen, er det afgørende at prioritere alle fødekædens led”

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst blandede sig også i debatten, da de kommenterede Aarhus Kommunes spareforslag, herunder flytningen af Bora Bora, og sagde:

”Vi ser os nødsaget til at udtrykke vores stærke bekymring for de langsigtede konsekvenser, besparelserne vil få for scenekunsten. ikke bare lokalt i Aarhus, men også i hele landet. (…) Det tager mange år at opbygge et stærkt, fagligt miljø også på scenekunstområdet, og hvis institutioner lukker ned, så vil det tage mange år at bygge op igen. Beslutningerne vil derfor have konsekvenser, der rækker mange år ud i fremtiden, og derfor vil tage mange år at rette op på.”

Så kære kommuner og kommende regering, støt op om scenekunsten. Det er så let at spare penge, men så utrolig dyrt at bygge op igen – både økonomisk, kunstnerisk og mentalt. 

Seneste

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Christian Lollike stopper som direktør for Sort/Hvid

Efter mere end 10 år på posten som kunstnerisk...

Holberg goes black – seriøst sjov, sproglig energiudladning

Sikke et brag af en afslutning på Dansk Teater...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars Dammarks familiedrama Ophav, der handler om en families forretningssucces på bekostning af familielivet. Jørgen Böllugaze er...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i Skuespillet på Det Kongelige Teater fra sæson 2023/24. Anna Balslev er særligt kendt for sine sanselige,...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot en teaterforestilling. Det er en totaloplevelse, der fanger og stimulerer alle barnets sanser i en...