Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en tid endnu, og på Dansekapellet har kommunen forhøjet lejen af teaterscenen så meget, at flere kompagnier ikke længere har råd til at spille i salen.

Det er noget rigtig møg for dansen og dens udøvere, men godt nok også for alle os publikummer, som holder af dans. For dans og fysisk teater kræver rum, plads og gerne en scene. Et krav, som omfatter det meste af scenekunsten, men særligt berører dansen, hvor ”…rummet er en afgørende faktor, når kunsten skal udvikles. Rummet er altid under bearbejdning, og rammerne definerer, hvad der er fysisk muligt at gennemføre. Kvadratmeter er et råstof, og det er fuldstændig afgørende for, hvilke typer af værker og produktioner, der kan skabes,” som danser og koreograf Marie Topp tydeliggør i dag i en kommentar på ISCENE. 

LÆS OGSÅ: “Bora Bora er en vigtig partner i dansens skrøbelige økosystem”

Og lige nu er dansen i den grad truet af mangel på rum og kvadratmeter og af meningsløse rokader. Men man kan ikke bare proppe dans i mindre lokaler og flytte rundt på institutioner uden konsekvenser. Det er ikke givet, at de kan genetableres med samme kunstneriske kaliber som før. Når institutioner rives op ved rode, skal de først finde plads i et nyt system – om det så er Dansehallerne, Bora Bora eller danseuddannelsen, som nu skal finde fodfæste i Holstebro. Det kan tage årevis at finde sig til rette – uden garanti for, at det nogensinde vil lykkes. Og i al den tid kan kostbar scenekunsterfaring og årelang publikumsopbygning falde fuldstændig fra hinanden og – i værste fald – helt forsvinde. 

Branchen er selv bekymret: ”Dans er en pladskrævende kunstart. Her kan man ikke hugge en hæl og klippe en tå for at det kan være der,” lyder det fx fra Aaben Dans i Roskilde på deres Facebook-profil. Mens den finske danser og koreograf Taneli Törma, i et interview til ISCENE, siger:  

”Man kan ikke bare flytte noget, som fungerer, til et andet sted – ligesom man ikke bare kan fælde en masse træer og tro, at skoven så automatisk vil vokse et andet sted. (…) Politikerne tror, at hvis man nedlægger eller flytter et dansehus for at vinde nogle hurtige penge, kan det bare genopstå i andre lokaler eller andre byer. De har ingen tanke for kunstens økosystem.”

LÆS OGSÅ: Leder af Teaterhuset: “Skal vi have en bæredygtig fødekæde i scenekunstbranchen, er det afgørende at prioritere alle fødekædens led”

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst blandede sig også i debatten, da de kommenterede Aarhus Kommunes spareforslag, herunder flytningen af Bora Bora, og sagde:

”Vi ser os nødsaget til at udtrykke vores stærke bekymring for de langsigtede konsekvenser, besparelserne vil få for scenekunsten. ikke bare lokalt i Aarhus, men også i hele landet. (…) Det tager mange år at opbygge et stærkt, fagligt miljø også på scenekunstområdet, og hvis institutioner lukker ned, så vil det tage mange år at bygge op igen. Beslutningerne vil derfor have konsekvenser, der rækker mange år ud i fremtiden, og derfor vil tage mange år at rette op på.”

Så kære kommuner og kommende regering, støt op om scenekunsten. Det er så let at spare penge, men så utrolig dyrt at bygge op igen – både økonomisk, kunstnerisk og mentalt. 

Seneste

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...