Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

Leder af Teaterhuset: “Skal vi have en bæredygtig fødekæde i scenekunstbranchen, er det afgørende at prioritere alle fødekædens led”

Så står vi her igen. Med Aarhus Kommunes netop offentliggjorte sparekatalog er det atter en gang ikke blot vækstlaget og unges muligheder og udviklingsrum i teater- og scenekunstfeltet, der står for skud, det er også et helt essentielt hjørne af kulturlivet i Aarhus, der går tabt. Hvordan kan vi som branche én gang for alle gøre det klart, at prioriteringen af en bæredygtig fødekæde er en livsnødvendig forudsætning for et diverst, mangfoldigt og nytænkende scenekunstfelt?

Med en de-facto lukning af Teater Katapult, en uhyre uhensigtsmæssig lokaleflytning af Bora Bora og en nedlægning af bl.a. Aarhus Teaters teaterpædagogiske projekt Ej blot til lyst, indsnævner man ikke blot børn og unges muligheder og veje ind i kulturlivet, man giver også den alternative, progressive og ungeskabte scenekunst et alvorligt hug. Og det i en tid, hvor kunst- og kulturbranchen fortsat kæmper for at komme ovenpå efter langvarige nedlukninger de seneste år og inflationen, der præger både udgifter og besøgstal.

Annonce

LÆS OGSÅ: Teaterpædagogiske tilbud kan noget ganske særligt, som børn i folkeskolen har brug for

På hjemmesiden for Kultur- og Borgerservice, en af Aarhus Kommunes seks magistratsafdelinger, kan man læse visionen om, at Aarhus skal skabe et bredt kultur- og fritidsliv ved bl.a. at gå i front for at styrke talentudvikling og med et øget fokus på børn og unges udvikling og muligheder. Men med de netop varslede besparelser i kommunen tydeliggøres endnu engang en mangel på anerkendelse af den fødekæde af aktører, der skaber og gøder et udviklingsrigt og bredt appellerende scenekunstlandskab.

LÆS OGSÅ: Aarhus Kommunes spareplaner rammer kulturen dobbelt hårdt – også på børne/ungeområdet 

Skal vi have en bæredygtig fødekæde i scenekunstbranchen, er det selvsagt afgørende at prioritere alle fødekædens led, også der hvor det hele starter. I forrige weekend afviklede vi Teaterbattle for fulde sale i Teaterhuset, Danmarks største vækstlagsforening- og teater, og i weekenden afholdes Quonga Fest på det lukningstruede Teater Katapult. To af Danmarks største vækstlagsfestivaler, der årligt samler branche og publikum om ny, dansk scenekunst. Skal vi have et alsidigt og attraktivt scenekunstfelt, er det afgørende at prioritere eksperimenterende platforme og ungemiljøer, kendetegnet ved tilgængelighed, udviklingsmuligheder og nysgerrighed for at skabe. Der skal ressourcer og lokaler til for at unge, aspirerende kunstnere kan undersøge og skabe ny scenekunst uafhængigt af og som konstruktivt og gensidigt inspirerende alternativ til de etablerede teatre og institutioner. Alternativet er en branche og et felt, hvor færre unge og publikummer har adgang, og hvor kun de få, større teatre og skoler har monopol på talentudvikling og på, hvad der opsættes på landets scener. Og så kan vi endnu en gang stille spørgsmålet, om et sådant monopol er givtigt for en divers og mangfoldig kunstart?

LÆS OGSÅ: Opråb fra vækstlaget: Der er en seriøs skævvridning i det nuværende teatersystem, hvor dét at tænke anderledes og kritisere det etablerede mangler!

Hvad ville der ske, hvis vi i stedet så mod nye veje og mod brede indsatser og samarbejder på tværs af branchens aktører? Teater Katapults Katapult Akademiet er et godt eksempel på et sådant initiativ. Et samarbejde mellem Region Midt, Danske Dramatikere, DDSKS og en række andre partnere omkring et center for ny dansk dramatik, baseret i Aarhus. Et foregangseksempel på at skabe et springbræt og en platform for undersøgelse og udvikling for unge via en bred organisering. Et initiativ på tværs af branchen, der ikke ikke blot skaber flere muligheder for flere unge scenekunstnere, men også gavner og fordrer en udvikling af scenekunsten generelt.

Bliver de varslede besparelser til virkelighed, må Katapult Akademiet også lukkes ned. Hvis vi skal skabe og varetage et tilgængeligt, nytænkende og diverst scenekunstfelt i fremtiden, må og skal vi tage alle fødekædens led alvorligt, og hertil forbundetheden og forudsætningerne ledene imellem. Fra vækstlag til det frie felt, til skoler og udviklingsplatforme, til de etablerede teatre og institutioner. Vi skal investere i både de etablerede og eksperimenterende led, ikke kun internt i branchen men i særdeleshed også kulturpolitisk.

LÆS OGSÅ: Teater Katapult truet på livet efter kommunalt overraskelsesangreb

For som Torben Dahl skriver det (Ritzau), risikerer vi med sådanne besparelser at miste fødekæden både lokalt og nationalt, når både ny dansk dramatik, men også trappetrinnet mellem vækstlag og det professionelle, nedprioriteres eller fjernes helt. Hvis vi fortsætter den generelle kulturpolitiske tendens om at nedprioritere de led, initiativer og platforme, hvor inspirationen og udviklingen til at blive professionel starter og dannes, så har vi på sigt ikke nogen fødekæde. Og ingen fødekæde, ingen kunst.

Aarhus Kommune har nu muligheden for at vise, at de vil leve op til deres vision om at gå forrest og styrke unges muligheder og talentudvikling på kulturområdet, også i krisetider. Med en bred anerkendelse og prioritering på scenekunstområdet kan de således bane vejen for en fremtidig både lokal og national organisering og oprustning af scenekunstens fødekæde generelt. På vegne af vækstlaget, håber jeg de griber den mulighed.

LÆS OGSÅ: Bora Bora: Flytning til Godsbanen er umulig eller uhørt dyr

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Sasja Tjerrild
Sasja Tjerrild
Daglig og kunstnerisk leder af Teaterhuset i København.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...