Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Hvordan kan kulturlivet bidrage til den lokale byudvikling?

Klaus Mygind fra SF og Niels Peder Ravn fra Konservative, der begge sidder i Kultur- og Fritidsudvalget under Københavns Borgerrepræsentation mødtes på Valby Kulturdage 2. september med Pelle Koppel fra Teater V og Ollie Skjoldan Engelbrecht fra talentlinjen Talent V-KG til en snak om det lokale kulturlivs betydning for en bydels udvikling. ISCENE lyttede med.

Moderator Lasse Marker kridtede debatten om det lokale kulturliv op i tre nedslag i henholdsvis det lokale på et mere generelt plan og i talentudvikling og digitalt teater, som er to af de konkrete greb, Teater V gør som lokalt, lille storbyteater.

Annonce

Klaus Mygind og Niels Peder Ravn var overordnet enige om, at kulturlivet spiller en rolle lokalt, men med lidt forskelligt fokus. Hvor SF prioriteter at få kulturinstitutioner ud i alle bydele, men også har fokus på at styrke vækstlagene i hele byen, understregede Niels Peder Ravn, ”at lokaludvalgene i de københavnske bydele ikke kun skal beskæftige sig med lokalplaner og infrastruktur, men også med kultur, for det binder også en bydel sammen”. 

Vi vil gerne forpligte teatrene på at arbejde med bæredygtighed

Det er ikke afgørende for hverken ham eller Klaus Mygind, hvad en lokal scene som Teater V sætter på plakaten. ”Det kan være Ukraine eller noget lokalt, det må Teater V om, vi har jo et armslængdeprincip. Men vi vil gerne forpligte teatrene på at arbejde med bæredygtighed,” sagde Klaus Mygind. Konservative vil ifølge Niels Peder Ravn ikke lægge den slags dogmer ned over kommunens kulturinstitutioner.

lokale kulturliv
Klaus Mygind (SF9, Pelle Koppel, Ollie Skjoldan Engelbrecht, Niels Peder Ravn og moderator Lasse Marker. Foto Valby Kulturdage.

Scenekunst er også et fag

Niels Peder Ravn vurderer, at et lille storbyteater som Teater V besøges af både lokale og andre, og Pelle Koppel supplerer med, at et lokalt fokus også kan være, at kunstnerne bag forestillingen kommer fra bydelen. ”Teater V er del af en fødekæde, og det kan vi arbejde med på forskellige måder,” siger han og uddyber:

En af teatrets overordnede udfordringer er, at det ikke længere prioriteres i folkeskolen

”En af teatrets overordnede udfordringer er, at det ikke længere prioriteres i folkeskolen. Kommer skolerne endelig i teatret, parkerer læreren ofte bare eleverne, og så kan de jo ikke engang tale sammen om forestillingen bagefter. Her kan vi som lille storbyteater samarbejde lokalt, og selvom det var en udfordring i starten, har vi nu fundet synergier med de lokale folkeskoler”.

For Ollie Skjoldan Engelbrecht er Teater V vigtig lokalt, men også fordi teatret laver relevante forestillinger for unge og sammen med det lokale Københavns Åbne Gymnasium driver det scenekunstneriske grundkursus Talent V-KG, som hun selv følger. Uddannelsen er ikke kun for gymnasieelever, men de udgør størstedelen af de studerende, der har undervisning tre gange om ugen i et bredt emnefelt fra skuespilteknik til lyssætning.  

Moderator Lasse Marker konkluderer, at scenekunst altså kræver lige så meget tid at dygtiggøre sig i som sport og musik, men ikke er anerkendt som fag på samme måde i folkeskolen. Klaus Mygind pointerer, at musikskolerne heller ikke er højt prioriteret i København, hvilket får Niels Peder Ravn på banen, da Kultur- og Fritidsudvalget har et forslag om øget bevilling til netop musikskoler med i årets budgetforhandlinger.

Talent V-KG
Talent V-KG-holdet, årgang 2022. Foto Teater V.

Kunstneriske fællesskaber giver trivsel

”Jeg er ny i udvalget og synes, der blev talt meget om idrætsfaciliteter, så forslaget er et forsøg på at flytte en smule penge fra idræt til kulturel dannelse, konkret til musikskolerne,” forklarer Niels Peder Ravn og peger også på, at det giver bedre trivsel at indgå i kunstneriske fællesskaber ligesom i sportslige.

For Pelle Koppel er førsteprioriteten at sprænge det kommunale støtteloft

Den lokale amatørforening Valbyspil var en af drivkræfterne bag muligheden for at spille teater i Prøvehallen, da denne åbnede i 2005. Siden rykkede Pelle Koppel og Teater V også ind i lokalerne, som dog aldrig har været tiltænkt til professionelt brug, da der hverken er produktionsfaciliteter eller skuespillergaderober i bygningen. Der har været både drømme og konkrete planer for at bygge bedre lokaler, men for Pelle Koppel er førsteprioriteten at sprænge det kommunale støtteloft på 5 millioner for små storbyteatre som Teater V.

”Selvom vi er lokale, er vores konkurrencesituation helt anderledes end egnsteatrene. Vi skal være på kunstnerisk niveau med teatre som Betty Nansen Teatret, hvis vi for alvor skal trække publikum hertil,” siger han.

Netop spørgsmålet om at centrere midlerne om færre små storbyteatre for at højne kvaliteten har Kultur- og Fritidsudvalget, der udpeger de små storbyteatre for fire år ad gangen, forpligtet sig på at tage. Klaus Mygind har ikke gjort sin stilling op, mens Niels Peder Ravn appellerer til at tænke langt og honorere teatre, der går nye veje.

LÆS OGSÅ: Københavns Scenekunstudvalg: ”Oplagt at spørge os til råds om udpegning af små storbyteatre og KSelekt”

Lokale kulturliv
Klaus Mygind fra SF i Københavns Borgerrepræsentation og Pelle Koppel i debat. Foto Valby Kulturdage.

I det digitale teater sidder alle midtfor

Han ser ikke et nyt teaterbyggeri i Valby i nærmeste fremtid, da der også er nyt bibliotek på vej i bydelen, men ”drømmen skal ikke lægges ned. Klaus og jeg vil arbejde på det,” lover han, og Ollie Skjoldan Engelbrecht opfordrer til at arbejde seriøst med projekter til gavn for både talentprogrammet og de professionelle, der har brug for blandt andet bedre garderobefaciliteter.

Teater V blev i år kåret af scenekunstbranchen som Årets Teater ved uddelingen af Årets Reumert, hvilket blandt andet blev begrundet med teatrets evne til at udvikle sig. Teater V var fx tidligt ude med digitalt teater, der ifølge Pelle Koppel fik tag i nogle af de publikumsgrupper, der ikke kommer på teatrene til daglig. Han peger på, at dokumentationen af dansk teaterliv har været stort set ikke-eksisterende, siden DR’s Tv-teatret blev nedlagt for 20 år siden.  

Både Ollie Skjoldan Engelbrecht og Niels Peder Ravn sværger til fysiske, stoflige oplevelse af at sætte sig i et plyssæde i teatret, mens Klaus Mygind ser en potentiel synergieffekt parallelt med den, Superligaen har oplevet, hvor interessen for at komme på stadion er steget proportionalt med antal transmissioner.

”I det digitale teater sidder alle midtfor, og da alle i dag bruger 4,5 time i snit på skærmen er potentialet stort,” pointerer Pelle Koppel og lukker dermed debatten med blikket rettet mod fremtiden.

Læs mere om små storbyteatre i ISCENEs reportage fra kommunalvalgkampen i 2021 her.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....
Annonce
Annonce