Ved Årets Reumert 2023 i Odeon i Odense søndag aften modtog skuespiller Tammi Øst Årets Hæderspris for sit mangeårige vigtige virke i dansk scenekunst. Lars Simonsen modtog Årets mandlige hovedrolle for sin indsats i rollen som Edgar i Strindbergs ægteskabsdrama Dødsdansen på Odense Teater, mens Årets kvindelige hovedrolle gik til Nanna Bøttcher for hendes præstation som Blanche i Omstigning til Paradis på Aarhus Teater. Årets forestilling gik til den næsten syv timer lange marathon-forestilling Arven på Det Kongelige Teater.
For tredje år i træk blev årets Reumertpriser uddelt i Odeon i Odense. Det var den unge værtsduo af skuespillerne Anne Laybourn og Nicolai Duckert Perrild, der med humoristisk samspil og charme, førte publikum gennem et festligt show med masser af gæster og indslag, instrueret og skrevet af instruktør Niels Erling og dramatiker Nanna Cecilie Bang.
Hoved- og ensembleroller
Odense Teaters ægteskabsdrama Dødsdansen blev en af årets store prismodtagere. Foruden Lars Simonsen, der modtog prisen for Årets mandlige hovedrolle i Dødsdansen, modtog Benjamin Kitter Årets mandlige ensemblerolle for sin diplomatiske Kurt i samme forestilling. Årets kvindelige hovedrolle gik til Nanna Bøttcher for hendes smukke og skrøbelige præstation i Omstigning til paradis på Aarhus Teater, mens Karla Rosendahl modtag Årets kvindelige ensemblerolle for sin rørende og pudsige Esther i Dødsbo på Pløjemarken på Aalborg Teater.
Årets særpris gik i år til Mikael Fock Productions og Aveny-T’s eksperimenterede AI-forestilling SKY66EN, mens Brancheprisen – Årets teater, den eneste pris som ikke nomineres og vælges af Reumertjuryen, men af Dansk Teaters medlemsteatre, gik til Teater V.
Hæderspris og nye navne
Tammi Øst har flere gange gennem tiden modtaget Årets kvindelige hovedrolle i både 1999, 2003 og 2009 ved Årets Reumert. Til aften modtog hun Hædersprisen, som gives til en scenekunstner, der gennem mange år har spillet en stor rolle for dansk scenekunst. En aktiv scenekunstner, der ikke bare i den forgangne sæson, men gennem en årrække på enestående vis har bidraget til en positiv udvikling af scenekunsten i Danmark.
Flere af priserne ved Årets Reumert 2023 gik til nye navne, som ikke tidligere har været blandt de nominerede. Det kom bl.a. til udtryk i Årets instruktør, der gik til Amanda Linnea Ginman og Sebastian Kloborg for Mørkt forår (Betty Nansen Teatret), og Årets dramatiker, som Johannes Lilleøre modtag for Kannibalen (Det Kongelige Teater og Blaagaard Teater). Derudover modtog Frederikke Dalum og Søren Knud Christensen prisen for Årets scenedesign/scenografi for Arturo Uis uhindrede vej til magten, (Vendsyssel Teater) og Kim Hammelsvang gik med prisen som Årets sanger for Miss Saigon (Det Ny Teater).
Årets talenter
Aarhus Teaters Frankly my dear I don’t give a damn udløste en talentpris til skuespiller Carla Eleonora Feigenberg. Desuden modtog danser Astrid Pauline Schmidt (Stamina, Ung Gnu, Aveny-T & Bora Bora – dans og visuelt teater), sanger Sophie Haagen (Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival), skuespiller Aviana Steinbacher (Jeg bærer min sjæl, Teater freezeProductions) og skuespiller William Halken (Farlige forbindelser, Det Kongelige Teater og Udenfor lands lov og ret, Parkteatret) også en af de fem talentpriser.
Det samlede overblik over årets prismodtagere
Hæderpris: Tammi Øst
Uddrag fra talen til Årets hædersprismodtager, afholdt af jurymedlem Anne Middelboe Christensen:
“Årets hædersprismodtager har et ansigt fyldt med hemmeligheder. Det er noget med munden. Og det er noget med læberne, der straks kan lyse op i et smil – eller vrænge sammen i en hån. Uforudsigeligt og præcist. Når man først én gang har oplevet denne scenekunstner, så er man fanget og forblændet – og formodentlig forført. Der er i hvert fald altid noget på spil med denne skuespiller. Følelserne blafrer altid frit, når hun giver sig hen til en rolle – og til et publikum. (…) uanset hvad du har spillet, så har du altid satset totalt: Tammi på scenen er lig med total indlevelse og total passion.”
Årets kvindelige hovedrolle: Nanna Bøttcher, Omstigning til paradis, Aarhus Teater
Hendes sjæl var evigt flakkende mellem selvbedrag og længslen efter fortidens rigdom. Imens vaklede hun rundt som beregnende offer i sydstatsvarmen – sitrende smuk, men dødsensfarlig for alle, der nærmede sig hendes sultne krop. Ubærligt skrøbelig, uforglemmeligt magisk.
Årets mandlige hovedrolle: Lars Simonsen, Dødsdansen, Odense Teater
Strindbergs distingverede kaptajn viste sig at være en manipulerende kærlighedskannibal – småsadistisk i sin omgang med sandheden. Var hans hjerteanfald og dødsangst ægte? Selv i de mest vulgære øjeblikke ville han hellere føre kniven end blotte struben for sin kvinde.
Årets kvindelige ensemblerolle: Karla Rosendahl, Dødsbo på pløjemarken, Aalborg Teater
Hendes lille, pudsige Esther forsøgte ihærdigt at gøre det sindige nordjyske sprog lidt mere fortryllende med sin dybe, nasale stemme og tillærte shaman- udtryk. En rørende outsiderskikkelse, hvis åndedrag smittede og fik os til at falde til ro ude under træerne.
Årets mandlige ensemblerolle: Benjamin Kitter, Dødsdansen, Odense Teater
Som et intetanende offerlam trådte Kurt ind i værtsparrets dystopiske ægteskab. Imødekommende, servil og ubekvem ved situationen blev han belejret af ægtefællerne på skift. Diplomat og sjælesørger på pinefuldt overarbejde, indtil han tumlede bort. Forrået og forslået.
Årets danser: Tobias Praetorius, En skærsommernatsdrøm, Det Kongelige Teater
Han gjorde Shakespeares drilske alf uimodståelig med sine smidige muskler. Han sprang op og hang længere i luften, end det egentlig er muligt. Så gjorde han øjnene smalle. Smilede og strakte et ben ud langs gulvet – og drejede en fejlfri piruette. Flabet musikalsk.
Årets sanger: Kim Hammelsvang, Miss Saigon, Det Ny Teater
Hvor langt kan en stemme strækkes? Omtrent så langt som hos hans skruppelløse og opportunistiske natklubejer. Bag den manisk omskiftelige vokal hørtes den hensynsløse drift efter at komme væk fra Vietnam-krigen og skuffelsen over at være efterladt. Dristigt og drevent.
Årets instruktør: Amanda Linnea Ginman og Sebastian Kloborg, Mørkt forår, Betty Nansen Teatret
Iscenesættelsen af Unica Zürns lussing af en roman om pubertetsbegær og faderkomplekser var båret af visionært mod. Helt oppe fra stigens øverste trin blev replikker og bevægelser flettet sammen til en gryende seksualitet. Et hovedspring ud i begæret og dødsdriften.
Årets scenedesign/ Årets scenograf: Frederikke Dalum og Søren Knud Christensen, Arturo Uis uhindrede vej til magten, Vendsyssel Teater
Med livevideo, avanceret kamerateknologi og røgmaskiner skabte scenedesignet forestillingens fremdrift. En intelligent og krævende leg, hvor mafiaens skumle skure og blinde vinkler gjorde os rundtossede af teatrets illusioner og verdens kynisme. Verfremdung 2.0!
Årets dramatiker: Johannes Lilleøre, Kannibalen, Det Kongelige Teater og Blaagaard Teater
Kan man forstå det uforståelige? Ud af to mænds kannibalistiske projekt voksede en bevægende historie om længslen efter blot én gang at blive forenet med et andet menneske. Mørket forløste tekstens insisterende poesi og åbnede os mod det, vi ellers må tage afstand fra.
Årets børne-/ungdomsforestilling: Duften af Betlehem, Teaterhuset Filuren
Sanserne smilede over den poetiske totaloplevelse af dufte, danse og sjælfulde ord. Frit efter Juleevangeliet sad vi, både små og store, som stjernekiggeren i bjælkehytten i den natmørke sandørken og drømte om lyset, der skulle fødes. Om hænder og næstekærlighed. Smukt.
Årets musical/musikteater: Dracula, Aarhus Teater og Den Jyske Opera
Mystikken bredte sig, så den gamle gyserfortælling blev til en æstetisk vampyrmesse for blodhungrende skuespillere og dødslokkende korsangere. Dirigenten styrede alt i tågen, mens kroppene kom i trance. Overraskende musikteater om at lade sig lokke af blodrus – og sex.
Årets opera: Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival
I et hjemsøgt højhus forvandledes de stakkels beboere til dæmoniske planter og bestialske mordere. Komponist Matias Vestergård og librettist Lea Marie Løppenthin skabte finurlige klange og befippet dialog, sunget som hvirvelvinde af morbid komik og syret følsomhed.
Årets danseforestilling: Plejer er død – Kalinka, Uppercut Danseteater
Stunts og beskidte tricks var logikken ved stemmeboksene i Stephanie Thomasens originale danseprotest mod fascisme og tvangsvalg. Svinehunden vandt og lod sig hylde i en lysekrone af grisevarmelamper og landede i årets stærkeste headspin. Jam og dansevold på turbo!
Årets særpris: SKY66EN, Mikael Fock Production og Aveny-T
Et nysgerrigt menneske og en lunefuld kunstig intelligens mødtes i et smukt og uforudsigeligt billeddigt. Med 3D-briller blev vi suget ind i Luise Kirsten Skovs vilde teaterleg med robotten. Dialogen afslørede uhyggelige perspektiver. For hvem har magten i cyberspace?
Årets forestilling: Arven, Det Kongelige Teater
Med enestående varme og scenisk generøsitet fortalte newyorker-bøsserne den gribende historie om livet og fordommene i skyggen af AIDS. Nænsomt samlede skæbnerne sig til et storværk om kærlighed og solidaritet. Otte timer i modige mænds selskab. Ikke et minut for langt!
Brancheprisen – Årets teater: Teater V
Altid fremadstormende med mod på at prøve nyt og undersøge scenekunstens mangfoldige muligheder med nye talenter og i fængende formater. Her favnes teatret bredt med klassikere i børnehøjde, prisvindende ungdomsproduktioner, voksenteater med kant og indspark fra hele landet, med fede forestillinger som får Københavnerpremiere.
De er med egne ord et ”bydels-teater” og har med snart 20 års erfaring prøvet umådelig meget for at udvikle mest muligt. Her er manuskriptkonkurrencer for debuterende dramatikere, digidrama som skal favne de nye digitale strømninger og møde fremtidens mangfoldige publikum på deres digitale platform Future V. De har, i den grad, været med til at styrke scenekunsten lokalt og nationalt, og fortsætter udviklingen med en grundlæggende insisteren på, at scenekunsten skal ud i verden, rundt i landet og møde så bredt og mangfoldigt et publikum som muligt. Brancheprisen Årets Teater går til Teater V.
Årets talenter:
Skuespiller, Carla Eleonora Feigenberg (2021), Frankly my dear I don’t give a damn, Aarhus Teater
Skuespiller Carla Eleonora Feigenberg er uddannet fra Scenekunstskolen i København i 2021. Med store flirtende øjne og lækker sangstemme åd hun frygtløst sit publikum. Man troede, hun var en bly viol, men pludselig forvandlede hun sig til en ublu hundjævel. Med komisk timing, godt humør og en diktion, der er parat til masser af replikker fremover.
Danser, Astrid Pauline Schmidt (2020), Stamina, Ung Gnu, Aveny-T & Bora Bora – dans og visuelt teater
Danser Astrid Pauline Schmidt er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2020. Hun kan stikke en lussing og sparke så højt, at man får lyst til at dukke sig. Hun er ikke bange for at bruge sine sejlivede muskler – liggende, løbende eller i balance højt på en stige. Først til allersidst smiler hun et trodsigt smil. Det lover godt.
Sanger, Sophie Haagen (2021), Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival
Sanger Sophie Haagen er uddannet fra Operaakademiet i 2021. Sjældent har en sanger myrdet nogen så grundigt, som da denne glødende mezzosopran gennemhullede mandebarnet Ra med teltpløk og gummihammer. Hendes kraftfulde stemme imponerede ikke bare i forvandlingen fra introvert læsehest til frådende hævnerske. Den var også fuld af fremtidsløfter.
Skuespiller, Aviana Steinbacher (2021), Jeg bærer min sjæl, Teater freezeProductions
Skuespiller Aviana Steinbacher er uddannet på Skuespillerskolen ved Grønlands Nationalteater i 2021. Følsomheden lyser ud af hende i rollen som en grønlandsk pige, der sætter ord på overgreb, hun ikke længere kan fortrænge. Hun har stille stemme, men rolige arme. Til sidst danser hun glæden frem. Som et stærkt symbol på unge, der nægter at give op.
Skuespiller, William Halken (2021), Farlige forbindelser, Det Kongelige Teater og Udenfor lands lov og ret, Parkteatret
Skuespiller William Halken er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2021. I en vild sæson var han bl.a. den naive yngling i Farlige forbindelser, en hormonkalv på græs, der kunne mere end at sparke bagud. Men også hans angrende morder i Udenfor lands lov og ret var psykologisk raffineret og dybt troværdig. Sikken dramatisk spændvidde!