Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

Lufthavn i stykker: “Det er vigtigt, at publikum altid skal være lidt i tvivl om, hvorvidt de kan stole på det, de hører”

Da Covid-19 ramte Danmark i 2020, blev lufthavnene hårdt ramt. Det gav Andreas Liebmann fra Tårnby Park Studio en idé til en performance. En idé, der har udviklet og ændret sig meget siden, og som i denne uge munder ud i premieren på Lufthavn i stykker. Men hvad er det for en historie, denne performance skal fortælle?

Lufthavn i stykker er et portræt af den indvirkning, lufthavnen har på de mennesker, der lever i området omkring Tårnby, Amager og Dragør,” fortæller Andreas Liebmann fra Tårnby Park Studio, da ISCENE fanger ham på telefonen en uges tid før premieren.

Annonce

Lufthavn i stykker er iscenesat af Andreas Liebmann og udviklet i samarbejde med FUKK (Forenede Uafhængige Københavnske Kunstnere), performancekunstner David Sebastian Lopez, video- og maskekunstner Max Morris Doherty og kunstnerduoen Samling (Helle Egsgaard og Marie Boye Thomsen). Derudover deltager det lokale Ørestad Koret og amatør-performancegruppen Fremtidsklubben, der har både børn og voksne i alderen 6-78 år.

lufthavn i stykker tårnby park studio
Andreas Liebmann. Foto: Tårnby Park Studio

Covid-19 som igangsætter

I Andreas Liebmanns optik spiller Kastrup Lufthavn en central rolle på Amager. På godt og ondt en stor aktør i lokalområdet, der for mange også udgør ikke blot deres arbejdsplads, men også hele deres arbejdsmæssige identitet.

“Alle her på Amager bliver påvirket af lufthavnen. Det er én af Danmarks største arbejdspladser, men det er også en stor forurener. Det interessante er derfor komplikationerne mellem den økonomiske styrke og den økologiske påvirkning,” siger Andreas Liebmann. 

“Oprindeligt ville jeg lave et stykke om alle de mennesker, der mistede deres job, da Covid-19 ramte og Kastrup Lufthavn lukkede. Men da jeg nåede så langt i processen, at jeg havde skaffet midler og skulle begynde at tale med de involverede mennesker, viste det sig, at problemet var forsvundet og folk havde fået deres jobs igen”. 

Andreas Liebmann måtte derfor løbende justere sin tilgang til performancen, der nu – med hans egne ord – er endt som “et kaleidoskop af mennesker, der fortæller eller viser historien om lufthavnen”.

lufthavn i stykker tårnby park studio
Foto: Tårnby Park Studio

Et kamikaze-projekt?

Lufthavn i stykker var først planlagt til at spille i selve Kastrup Lufthavn i to terminaler, hvor publikum således ville blive de mange forbipasserende passagerer på vej til eller fra lufthavnen. Aftalen med lufthavnen blev indgået, og projektet igangsat.

“Den helt tidlige idé var en fire dage lang performance, hvor de mennesker, der netop havde mistet deres jobs i lufthavnen, skulle fortælle om det. Måske kunne jeg ikke realistisk skaffe dem alle, men så måske en del af dem. Men folk fik hurtigt andre jobs, og jeg måtte ændre ideen,” forklarer Andreas Liebmann, der ser den konstante udvikling og forandring af projektet som en ligeværdig del af performancen, der i hans optik ikke kun udgøres af slutproduktet. 

“Der var en, der tidligt i forløbet kaldte det for et kamikaze-projekt, og det gjorde det kun endnu mere interessant for mig,” griner Andreas Liebmann. Aftalen med Kastrup Lufthavn faldt da også til jorden. “De endte med at trække deres samtykke tilbage af frygt for negativ omtale og bekymringer for, at der ville dukke klimaaktivister op og overtage performancen som en demonstration. Flere af de medvirkende elsker lufthavnen og arbejder der, men fordi vi også har en enkelt klimaaktivist med blandt de medvirkende, turde lufthavnen ikke gennemføre”.

lufthavn i stykker tårnby park studio
Foto: Tårnby Park Studio

En performance med mange brikker

“For os har det været en interessant erfaring i, hvor langt vi kan gå. Lufthavnen er bygget op om sikkerhed – og en del frygt for klimaaktivisme. Jeg forstår naturligvis godt, at de har det sådan. Faktisk tænkte jeg også oprindeligt, at det var helt fantastisk, at de i første omgang overhovedet sagde ja til, at vi måtte optræde i lufthavnen. Det fortæller en del om mit arbejde, at jeg undervejs indsamler nye erfaringer om det område, vi arbejder på,” konstaterer Andreas Liebmann, der siden lufthavnen aflyste har indgået en ny aftale med Tårnby Hovedbibliotek, hvor performancen får premiere den 15. november.

“Performancen afvikles i stedet på biblioteket, hvilket giver god mening i forhold til mit ønske om at gøre teateroplevelsen tilgængelig for alle. Lufthavn i stykker er fortalt i brudstykker. Aftenen med performancen består af mange mindre dele, der samles ligesom et puslespil. Der er færdige dele midt i, men som helhed er det en performance i udvikling med åbne ender. En del er en koncert, en anden en film, en tredje et skyggespil, en fjerde en live-performance, og så er der en del, der minder lidt om speeddating, hvor publikum i mindre grupper rykker rundt og lytter til de forskellige historier”.

Skal sætte tanker i gang

I Lufthavn i stykker væves brudstykker af fortællinger sammen. Publikum kan møde bedemanden, der taler om sit job med at sende og modtage lig. Den 12-årige dreng, som fortæller om sin flysamling og sin drøm om at blive pilot. Her er miljøaktivisten, der deler historien om sin aktivisme og undren over statens manglende handling. Og der er samleren, som præsenterer sin imponerende samling af opkastposer.

lufthavn i stykker tårnby park studio
Udsnit af samlingen af opkastposer. Foto: Tårnby Park Studio

“På nogle punkter er Lufthavn i stykker klassisk, dokumentarisk teater, hvor de medvirkende taler om deres egne personlige oplevelser og erfaringer. Forestillingen skal give indblik i forskellige vinkler på lufthavnen og flytrafikken. Der er et ekstra lag, der ikke bare er dokumentarisk. Vi undersøger også, hvordan vi kan skabe et kunstnerisk sprog, der er nutidigt aktuelt og taler ind i det, som de lokale omkring Tårnby Park Studio interesserer sig for,” siger Andreas Liebmann og fortsætter:

“Jeg er personligt meget kritisk over for flyvning, men jeg anerkender også den positive betydning, lufthavnen har. Når man taler om klimaudfordringer, så findes der ikke bare en løsning. Vi kan ikke bare stoppe med at flyve, og så er alle problemerne væk. Vi ønsker at huske publikum på, at vi ikke bare er sandhedsdokumentarister, men vi er også performere, der ønsker at sætte tanker i gang. Det er vigtigt, at publikum altid skal være lidt i tvivl om, hvorvidt de kan stole på det, de hører”.

Lufthavn i stykker spiller på Tårnby Hovedbiblioktek 15. – 18. november 2023. Læs mere her.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...