Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt ud af ordningen og der blev ikke plads til nye ansøgere i denne omgang.

Der bliver færre københavnske storbyteatre i perioden 2025-2028, hvor 11 teatre er kommet med i ordningen mod 14 i sidste periode. Teatergrad, der kom ind sidste gang, har ikke fået bevillingen fornyet, mens Grønnegårds Teatret og Teatret Zeppelin, der tidligere har været klassificeret som små storbyteatre, er ude af ordningen, men bibeholder deres støttemidler i en fireårig periode, midlerne er fundet i anden pulje.

Reduktionen i antal betyder, at flere af de større teatre i ordningen har fået øget deres støttemidler markant, mens de mindre teatre har bibeholdt deres støtte. Københavns Kommune står over for generelle besparelser på alle områder, men havde dog afsat stort set samme sum til små storbyteatre som i sidste periode, nemlig 45,8 millioner.

Flere af de større teatre i ordningen har fået øget deres støttemidler markant

Tyve ansøgere havde samlet søgt for 85,8 millioner, så det stod klart, at der ikke kunne findes midler til alle. Derfor var der brug for radikale valg, som Anne Liisberg skrev forleden på ISCENE: ”Kommunalpolitikerne må vise mod og give de valgte teatre en bæredygtig økonomi, der sikrer deres kerneformål”.

Flere har fået mere

Der blev prioriteret denne gang, og det betyder helt konkret, at Husets Teater og Sort/Hvid modtager 1.5 mio. mere end sidste gang, så de nu støttes med 6,5 millioner hver. Teater V får 6 millioner, hvilket er en million mere end sidst, mens Blaagaard Teaters bevilling øges med 400.000 til 5,4 millioner og ZeBUs øges med 600.000 til 3,6 mio.

Et lille aber dabei er, at merbevillingen til flere teatre i høj grad vil gå til finansiering af teatrenes tårnhøje huslejeudgifter mere end til at fremme den kunstneriske udvikling. Det er udgifter, som er med til at fastholde storbyens skyhøje boligpriser og for flere af teatrenes vedkommende går direkte retur til Københavns Kommune, der ejer de bygninger, teatrene lejer sig ind i. Dermed løfter merbevillingen desværre ikke kunsten i helt samme grad, som det umiddelbart ser ud til med de nye merbevillinger.      

De mindre teatre er fastholdt på samme støtteniveau og kommer derfor fortsat til at arbejde hårdt med fundraising til udvikling og produktion af forestillinger. Glimt Amager, Anemonen, Sydhavn Teater, Teater Hund & co, Teatret ved Sorte Hest og Det Lille Teater & Marionetteatrets bevillinger er således kun reguleret med marginale beløb.

Medlemmerne af København Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg er selv tilfredse med aftalen. Andreas Keil fra Socialdemokratiet siger: ”Vi er glade for, at vi i aftalen om små storbyteatre har styrket fyrtårnene og sikret bredden for den københavnske teaterscene.”

Kun ét fyrtårn er børneteater

Det kan måske undre lidt, at der ud af de elleve udvalgte storbyteatre kun et af de såkaldte fyrtårne, der har fået øget bevilling, er et børneteater, når en tredjedel af de 11 småstorbyteatre er børneteatre. Trods de økonomiske udfordringer og skævvridningen mellem voksen- og børneteater er det dog samlet set glædeligt, at støtteniveauet fastholdes, så bredden sikres med relativt mange små storbyteatre i København.

Kun et af de såkaldte fyrtårne, der har fået øget bevilling, er et børneteater

Direktør for Dansk Teater, Peter Mark Lundberg, er yderst tilfreds med fordelingen af støtte: ”Vi synes, det ser rigtig fornuftigt ud og glæder os over, at politikerne har lyttet til teatrenes kritik fra sidste runde. Vi har tidligere sagt, at der ikke er råd til at drive så mange teatre. Så det er en glæde, at politikerne i Kultur- og Fritidsudvalget alligevel har prioriteret at øge støtten til flere teatre, så København fortsat har et bredt og levende scenekunstlandskab. Det er selvfølgelig enormt trist, at Teatergrad ikke er med i ordningen – det havde de virkelig fortjent – men vi er også klar over, at kommunen står overfor store besparelser på det øvrige kulturområde, men alligevel har valgt at prioritere teatrene. Ovenikøbet fortæller kulturborgmester Mia Nyegaard, at yderligere en scenekunstpakke er på vej.”

På ISCENE håber vi, at Kultur- og Fritidsudvalget vil prioritere de supplerende midler til de mindre teatre, så deres økonomi gøres mere bæredygtig til gavn for deres fokus på produktion og udvikling.

Læs indstillingen her.

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...