Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Hunger – dragende lydbillede i råt værk om sult

Sultens vanvid driver en karakter til ekstremer i ULK Productions visuelt og musikalsk foruroligende Hunger, der ikke ligner meget andet på landets scener, men moderniserer forbindelsen til teatrets rod, det rituelle.

I mørke hører vi toner med kinesisk klang. I glimt ser vi en skikkelse sparke og slå omkring sig. Så sænker roen sig i lydbilledet, og de smukke lamper i sære former lyser mat op over skikkelsen, der omgærdet af røg falder til ro og kaster fiskesnøren ud.

Hunger
Emil Veber Rasmussen i HUNGER på Aveny-T. Foto Kim Mai Tich Nguyen Thordsen.

Sulten flår i tarmene 

Ulk Productions laver sære, næsten ordløse fortællinger, der bæres af visuel prægnans, et fortættet lydbillede og en ekspressiv spillestil af Emil Veber Rasmussen, der også i Hunger er karakteren i midten. Denne gang drevet af sult. Konkret sult, der ikke bare river og flår i mandens tarme, men også får ham til at skrælle et stykke af sin egen hud, da ingen fisk bider på hans krog.

Snart den ene vej, snart den anden i et ekstatisk tempo

Huden bekommer ham ikke, men lyden af et lille dyr sætter fut i en ny dansende jagt, der fører videre til en form for tohovedet, rituel danse macabre med masker på begge sider af hovedet. Snart den ene vej, snart den anden i et ekstatisk tempo med armene som vinger mod et sted mellem kroppens profane fremtrædelse og det guddommelige, der skoggerler horrordystert bag ham. 

Hunger
Emil Veber Rasmussen i HUNGER på Aveny-T. Foto Kim Mai Tich Nguyen Thordsen.

Æder sig selv og verden op 

Bønnen bliver hørt og en fisk så stor som Jonas’ hval materialiserer sig. Farveblinkende og fyldt med store ben, der kan suttes med ømhed og siden arrangeres som overmodets krone. Hans sult stilles og et kort moment af empati indtræder, før egoismen sætter ind i et kvalmende voldsorgie mod den forkrøblede tigger, der kredser omkring festmåltidet. 

Derfra bliver det kun mere syret i et ælte af blod, weilske valsende toner, opkast og kastration

Derfra bliver det kun mere syret i et ælte af blod, weilske valsende toner, opkast og kastration, der vrider indersiden ud på det kæmpende menneske, der i et lag af fortælleniveauer åd sig selv og verden op. Tilbage er kun den blide latter og den ildevarslende latter fra åndernes ansigt. 

HUNGER
Emil Veber Rasmussen i HUNGER på Aveny-T. Foto Kim Mai Tich Nguyen Thordsen.

Mesterlige excesser

Hunger er en symfoni af stemninger mere end en fortælling. Det skyldes ikke mindst det dragende lydbillede, de tre musikere, Frederik Bak, August Korsgaard og Kim Mai Tich Nguyen Thordsen, svøber os i fra optaktens spinkle slag til slutningens dunkende trommer med referencer, der trækker vod gennem (film)musikhistorien til et helt eget univers af smerte, der ligesom Emil Veber Rasmussens kropssprog veksler mellem uhyre præcise trin og frygtens og frisættelsens anarkistiske krumspring. 

Det skyldes ikke mindst det dragende lydbillede, de tre musikere svøber os i

Hunger er et tidligere værk og fremstår ikke helt så skarp som sidste sæsons Salute Solitude, der også rummede en sart medmenneskelighed, som er svær at finde i dette mere rå værk. Men det er også en kvalitet i sig selv at give sig hen til excessen, og ULK Productions må siges at være mesterlige i den disciplin. Deres værker ligner ikke meget andet på landets scener, men moderniserer forbindelsen til teatrets rod, det rituelle. 

LÆS OGSÅ: ISCENEs anmeldelse af Salute Solitude

Seneste

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører er fundet og fastansat. Claus Nørgaard Poulsen, der har været midlertidig direktør siden februar, bliver...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...