Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

★☆☆☆☆☆ Vildvejen er et vildskud

Vildvejen i teatret Østre Gasværks foyer er en sanseflad, digital bagatel, der lover mere end den holder.

”Totaloplevelse for alle seks sanser”, lokker teksten på Gasværkets hjemmeside og frister videre med at ”Det lange græs kilder vådt mellem dine tæer, og der er en duft af blod”.
Det lyder fedt, men er desværre en sandhed med modifikationer, for der er hverken vådt græs eller duft af blod i den ultrakorte 3D-tur på Vildvejen.

Oplevelsen er ikke en del af forestillingen Vildheks, men en separat forlystelse, der kan købes billet til før og efter forestillingen.

Med et par VR-briller, et sæt hovedtelefoner og på strømpesokker, påbegynder publikum den få meter korte 3D-tur ind på Vildvejen.

Herinde mødes publikum af et digitalt forsimplet univers, der udover lidt klippeland, skov og et vandfald ikke byder på mange detaljer. En ramponeret træbro forbinder vildvejen over en dyb kløft, og da publikum passerer broen, falder der pludselig et bræt i afgrunden.
Lider man af højdeskræk giver det nok et sug i maven, men ellers er det en noget sanse-fattig tur. Vel over broen går turen tilbage igen – med samme effekt, og udover en flaksende sort engel og lidt fygende fuglefjer er det, hvad der tilbydes på ”rejsen”.

Strukturerne i underlagets gulvbrædder kan mærkes gennem strømperne, og understøtter helhedsoplevelsen med fin sanselig effekt, men der er langt op til ”en totaloplevelse og stimulering af alle seks sanser”.
3D-turen tilfører ikke fortællingen noget nyt, og det er ren utopi at børn ned til ni-årsalderen skal nå at ”føle sig som hovedpersonen” i forestillingen i de få minutter, man har 3D-masken på. Den endimensionelle sanseoplevelse af højdeskræk, er ikke specifikt knyttet til fortællingens Vildveje og kunne være en effekt i et hvilket som helst fantasy-univers, her føles det helt malplaceret.

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...