Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

Ny bog sætter fokus på kulturlivets arbejde med publikumsudvikling

Det er svært men nødvendigt at arbejde med publikumsudvikling. Center for Kunst og Interkultur og RasmussenNordic er gået sammen om at skabe antologien Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling, der samler op på arbejdet med publikumsudvikling i et nordisk perspektiv. 

Kulturlivet har fået en lang række nye udfordringer de seneste år i forhold til publikum – tænk blot på Covid-19-pandemien og de afledte økonomiske konsekvenser af krigen i Ukraine. Det er alt sammen vilkår, der har stor betydning for, hvordan og hvorfor kulturlivet skal arbejde med at forholde sig til publikum.

Annonce

Derfor er Center for Kunst og Interkultur og RasmussenNordic er gået sammen om at skabe en antologi, der skal samle op på arbejdet med publikumsudvikling i et nordisk perspektiv. 

Et svært felt

Antologien, som har titlen Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling, rummer helt nye artikler fra forskere, praktikere, kunstnere og fagfolk med speciale i at arbejde publikumsfokuseret. Udgivelsen ligger i forlængelse af en norsk og en svensk antologi om samme emne. Antologien samler dermed trådene i det skandinaviske arbejde med publikumsudvikling og kulturelt demokrati ud fra perspektiver som ledelse, kulturpolitik, programlægning, diversitet og arbejdet med publikum i dagligdagen.  

De fleste artikler peger på, at det kan være svært at arbejde med publikumsudvikling. Kulturinstitutionerne er ofte fanget i et krydsfelt, hvor de generelt har brug for at være meget bevidste om, hvad det vil sige at forholde sig til publikums ønsker og behov, samtidig med at der skal skabes unikke oplevelser og enestående kunst.

Derfor trækker kulturlivet på mange nye redskaber fra andre brancher, når forholdet til publikum skal udvikles og gøres til daglig praksis. Så der er også masser af inspiration at hente for kulturlivet i de mange fortællinger, som bogen folder ud i de 15 artikler.

15 faglige fortællinger

Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling tager fat i emner som digital kunstformidling, politik, musik i skolen, adgang og inklusion, indsamling og anvendelse af data, ledelse, planetær designtænkning, og repræsentation. 

Artiklerne udtrykker hver især et kritisk fokus på forfatternes egen praksis, og sætter emner til debat til inspiration for aktører på tværs af kulturbranchen. Alle bidragsyderne har en relevant faglighed, og alle skribenter står over for publikumsrelaterede valg og dilemmaer i deres daglige arbejde. 

Bidragene er skrevet af Mikkel Bogh, Heather Maitland, Ingrid Handeland, Gry Worre Hallberg, Esben Danielsen & Åsmund Kverneland, Bjarki Valtysson, Sidsel Bech-Petersen, Gitte Abildtrup & Dorthe Damgaard, Moussa Mchangama & Frederik Larsen, Marcin Poprawski, Åsa Bernlo, Anja Mølle Lindelof, Nina Gram, Johanna Hagerius og Sargun Oshana. 

Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling, der er udgivet med støtte fra Augustinus Fonden, er frit tilgængelig og kan downloades her.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...