Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

“København er forankret i historien, men optimistisk og åben mod fremtiden”

Den belgisk-australske koreograf Joanne Leighton er lige nu aktuel med to performances på Metropolis Festival. Den ene er massekoreografien Made in Copenhagen, der sammen med indbyggerne tegner et portræt af byen, den anden er det meditative danseritual 9000 Steps, som i kommende uge blandt andet kan opleves i solnedgangen på Amager Strand. ISCENE mødte hende til en snak om byen, dansens kollektive natur, og det at fokusere på det simple.

Hvordan forholder du dig til byen, når du ankommer til en ny metropol, og hvordan har den indflydelse på dine performances?

“Det er mit tredje besøg i København inden for de seneste seks måneder, på invitation af Metropolis, og hver gang har jeg mødt en masse forskellige mennesker og besøgt forskellige dele af byen. Jeg har også brugt enormt meget tid på at gå igennem København både om dagen og om natten. Den handling, det er at gå, er en del af min egen personlige praksis, og det har været en vigtig komponent i at lære byen og de mennesker, der bor her, at kende. Som udgangspunkt er jeg en, der observerer, men over tid og gennem denne proces har jeg fået en relation til byens indbyggere.

Min koreografiske research baserer sig på at skabe værker med fokus på mobilitet, lethed og frihed. Det simple kunstneriske greb at genskabe hverdagshandlingen at gå og efterlade spor handler om sted, lokalitet, tid, afstand og måling.

Mit dansekompagni og jeg selv er i København i ca. to uger. Først har vi været optagede af at genskabe Made in Copenhagen, en storskala koreografi, der involverer lokale borgere (opført mere end 40 gange i byer over hele verden red.). Den efterfølgende performance 9000 Steps udspiller sig over seks dage ved solopgang og solnedgang tre forskellige steder omkring København: I skoven, i byen og på stranden.”

9000 Steps. Joanne Leighton.

Hvad oplever du som essensen af København?

“København virker som en by, der er utrolig let at leve i. Der er en direkte forbindelse til naturen i de omkringliggende områder og til kulturen. Byens energi føles effektiv, let og mobil. København er tydeligvis forankret i historien, men føles samtidig optimistisk og åben mod fremtiden.

Der er noget her i byen, som synes at stemme overens med mine visioner for mit dansekompagni, kaldet WLDN, der både er et projekt og en filosofi. Titlen refererer til den berømte bog Walden – livet i skovene af Henry David Thoreau (1817-1862), en amerikansk forfatter, filosof og naturelsker. I romanen, der udkom i 1854, beskriver Thoreau de to år, hvor han levede alene i naturen ved søen Walden, og bogen har siden haft stor indflydelse på mange filosofiske skoler og tjent som referenceramme for dem, der søgte at finde tilbage til de mere basale værdier. Vores dansekompagni WLDN kan beskrives som en form for transcendental striptease, der repræsenterer en venden tilbage til en fundamental essens og en simplificering, det at afklæde sig det unødvendige, men også at gå tilbage til det elementære, de mest primitive aspekter ved dansen, bevægelsen og stedet.”

Hvordan lader du kroppen genskabe byens rum i værket Made in Copenhagen?

“Made in Copenhagen er en masse-performance, en koreografi for folk i alle aldre, og den udforsker den specifikke arkitektur på stedet. Værket er opstået som et portræt af byen, der skabes i et stort, bevægeligt menneskeligt landskab, designet til et specifikt udendørsrum og i dette tilfælde til Blågårds Plads på Nørrebro i København. Gennem værkets tilgængelighed engagerer det en masse indbyggere, alle ikke-professionelle i forskellige aldersgrupper, der tager del i værket sammen.

Made in Copenhagen af WLDN / Joanne-Leighton. Foto: Simon Carnovoli

Made in Copenhagen refererer til kunstformen Land Art i brugen af organiske former og naturlige materialer og bevægelser. Rummet for performancen skabes af en scenografi med store oppustelige strukturer, der spejler byen, og et lydbillede, der komponeres og mixes live af Peter Crosbie. Værket tager højde for den forbipasserende og er dermed i sagens natur forbundet til byen og dens indbyggere.

Samværet, nærheden og det at være en del af noget er en essentiel del af værket Made in Copenhagen. Vi søger at aktivere en form for arkitektonisk menneskelighed, hvor mennesker er midt i ‘handlingen at være sammen’, et kollektiv af uadskillelige individer i konstant forandring. De deltagende klumper sig sammen, bryder fri, opløses og forsvinder ned i jorden for senere at komme til syne igen. Gruppen pulserer og sætter sig selv og publikums blik i bevægelse, indtil det øjeblik, hvor alting stopper og verden står stille.”

Made in Copenhagen af WLDN / Joanne-Leighton. Foto: Joanne Leighton

Værket 9000 Steps foregår både i naturen og i byen. Hvilke relationer opstår her mellem kroppen og landskabet?

“9000 Steps er baseret på handlingen ‘at gå’, og værket danses på en scene, der er dækket af jord, salt og sand til Steve Reichs Drumming, den minimalistiske musiks pionerværk fra 1971.

Over seks dage performes 9000 Steps ved solopgang og solnedgang på tre forskellige steder omkring København: I skoven (Naturpark Amager), i byen (Ofelia Plads) og på stranden (Amager Strand). Kurver og cirkler, inspireret af geometriske og matematiske systemer som fx Fibonaccis talrække og Det gyldne snit, bliver langsomt arbejdet ind i stedet, gennem dansernes bevægelser. Danserne krydser ind over hinanden, forsvinder, kommer tilbage og mødes igen. Deres trin sidestilles, sammenflettes i et væld af kombinationer, og vores fantasi sættes fri til at fortolke forbindelsen mellem danserne: Udfordrer de hinanden, er det solidaritet, forførelse, et tilfældigt møde eller noget helt andet?”

9000 Steps
9000 Steps. Joanne Leighton.

Læs også ISCENEs guide til Metropolis Festival her

“Vores performances Made in Copenhagen og 9000 Steps er stedsspecifikke værker, der er opstået fra en dybdegående undersøgelse og de er udtryk for en stedspecifik praksis. Værkerne centrerer sig om det særlige ved ‘stedet’ og dets evne til at sætte performancen i en ny kontekst, ligesom performancen kan gentænke, hvordan vi oplever stedet. Stedet former det færdige værk og omvendt, stedet formes også af værket, på en måde som ingen teaterforestilling former teatret. Et teater forbliver det samme efter en forestilling, og det forbliver det samme uanset om aftenens performance var en kabaret, en cirkusforestilling eller en solistkoncert.”

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...
Annonce
Annonce

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med en generel bekymring over, at kulturen ikke får mere plads i medierne. Der bringes ikke...