Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Brancheprogrammet Waves Xtra er ikke sædvanlige konferencer, men menneskemøder

Under den ugelange Waves festival i Vordingborg er der tilrettelagt et omfattende program for branchefolk, Waves Xtra. Her kan danske kunstnere, producenter og festivalarrangører mødes med deres udenlandske kollegaer ansigt til ansigt. I år drejer det sig ikke kun om at få inspiration fra udlandet, men også om at udveksle erfaringer og lære, hvordan der arbejdes inden- og udenfor landets grænser med festivaler. ISCENE har bedt to program-tilrettelæggere om at folde Xtra-programmet ud.

”Waves Xtra er ikke sædvanlige konferencer, men menneskemøder,” fortæller Maria Westh Hage, festivalproducent fra Cantabile 2. Hun har tilrettelagt det ekstra program for branchefolk, uanset om de arbejder på, foran eller bagved scenen. Og – som noget nyt – er der inviteret fagfolk fra andre kulturproducerende brancher, der også beskæftiger sig med årets fokus: Det publikumsinddragende element. ”Fra mandag til fredag kan man både nemt og billigt komme til mange forskellige typer menneskemøder og dele sine professionelle does and dont’s generøst med andre,” fortæller programtilrettelæggeren.

Waves Xtra
”Muljil” af Koreanske Elepants Laugh, der spilles på Waves Festival 2019. PR foto

Vi vil stille et mekka til rådighed

”Vi har en festival, som er et mekka af ressourcer, og det vil vi udnytte, og gøre det allerbedste med,” fortæller Maria Westh Hage og uddyber: ”De internationale kompagnier kommer med dygtige kunstnere, instruktører og producenter. Dét, de kan, vil vi gerne folde ud.” Hun opfordrer derfor de danske kollegaer til at opleve gæstespillene, for at få mest ud af Waves Xtra-brancheprogrammet. Også det rekordstore skoleprogram Skvulp!, hvor nogle af gæsterne spiller, bliver anbefalet.

Waves Xtra-brancheprogram er ambitiøst og for alle i branchen. Både studerende, scenekunstnere, selvproducerende, videreuddannede, artister, festivalarrangører og uafhængige scenekunstnere. I år er der derfor indgået et større samarbejde med Den Danske Scenekunstskoles efter- og videreuddannelse og Udviklingsplatformen for Scenekunst, der bl.a. varetager uafhængige scenekunstnere og producenters interesser. Maria West Hage er meget glad for samarbejdet: ”Det har gjort det muligt at præsentere både talks, hands-on workshops og erfaringsudvekslinger på flere niveauer,” siger hun og fortsætter: ”Det breder platformen ud, så den bliver til større gavn og glæde for flere mennesker. Det kvalificerer programmet, så der kommer det, der er efterspørgsel på. Og det betyder at deltagerne kan sprede det ud i deres netværk. Vi gør det her for at komme ud til flere,” oplyser Maria Westh Hage.

”The Charmin Jay” af Jisoo Park byder på tryllekunst for alle aldre og spiller på Waves Festival 2019. PR foto

Xtra til alle, der interagerer

Waves Xtra er tilrettelagt for folk, der med Maria Westh Hages ord, “har med interaktion at gøre i det hele taget. Xtra er ment som et mødested, ikke en konference.” Derfor er der også andre fagligheder end de scenekunstneriske inviteret, fx kulturformidlere på biblioteker.

”Uanset om det er hands-on workshops, netværksarrangementer eller oplæg, så trækker vi deltagere ind som ikke nødvendigvis optræder. Vi vil have at folk møder hinanden og hører om hinandens erfaringer og muligheder. Også i de uformelle rum. Frokosten indtages i festivalrestauranten, hvor også kompagnierne spiser. Vi bevæger os sammen og ser forestillingerne sammen. Og vi opfordrer artisterne til at komme der, så vi deler oplevelserne,” fortæller Maria Westh Hage.  

Waves Xtra i Danmark

Waves Xtra ligger i Danmark modsat en del andre internationale fora, argumenterer programtilrettelæggeren. ”IETM er et netværk, som man skal rejse langt til eller tilmelde sig, ligesom CINARS i Canada. Der er det ikke oplagt, at man kommer til at mødes. Men her bor folk tæt sammen. Vi har kun ét sted, vi alle sammen spiser. Og når vi går til forestillingerne, er alle samlet og ser de samme forestillinger,” lover Maria West Hage om den internationale festival, som hun mener kan give udsyn og indblik til verden. Inspireret af noget, der er anderledes og utraditionelt. 

”I år har vi nogle hands-on arrangementer – det er noget nyt. Arbejde på gulvet for eksempel, så de ikke kommer til at tale om deres arbejde, men arbejder med det. Det giver helt konkrete professionelle redskaber.”

Men der er også to hele dage, hvor det er tankerne og visionerne bag, der er i fokus.   

Waves Xtra
”Mú – Cinematique des Fluides” performance på orden og i luften af Transe Express, spiller på Waves Festival 2019. PR foto

Problemstillingen som producenter og kunstnere har

Lene Bang, som selv er international producent og dramaturg, har sat tirsdagens program sammen – Active Knowledge – from festivals to fairs i samarbejde med Udviklingsplatformen for Scenekunst. En dag, der handler om formidling for og med fagnørder, som hun siger: ” Det er en mulighed for at dykke ned i de problemstillinger, som producenter og kunstnere har, og aktivere den viden, man allerede har,” oplyser hun.

På Waves Xtra er det målsætningen, at der ligger nogle nedslag fra CINARS i Canada, hvor også Cantabile 2 deltog. CINARS er med Lene Bangs ord, en global platform for scenekunstnere med 2000 deltagere, der viser scenekunst, taler om og flytter scenekunsten og distributionen af den. Derfor mener Lene Bang, at det giver god mening at branchedagen afholdes under Waves i netop Vordingborg fordi, som hun siger: ”Det peger tilbage på de gode festivaler, der er i Danmark med netop internationalt niveau og lokal forankring. Det er et spændende spændingsfelt, som man altid skal forholde sig til.”

Aktivér dig selv

En af de vigtigste årsager til at deltage tirsdag, ifølge Lene Bang, er, at der ikke findes en decideret producentuddannelse i Danmark. ”Det betyder, at man derfor skal aktivere sig selv. Og her er et fora, hvor man kan møde nye kollegaer, mødes på tværs af generationer og dele viden, som er enormt vigtigt, fordi forskellige stemmer vil komme i spil.”

De aktører, der sidder i panelet forholder sig til festivaler. Det er Viktor Gracia fra Spanien og Vadim Kasparov fra Rusland. ”De vil kunne fortælle, hvad det betyder at sidde i Rusland, i Spanien og præsentere lokalt og turnere internationalt. Den danske Lene Boel fra Next Zone er lykkedes med det samme, oplyser Lene Bang.

”Det er med stor respekt, at jeg går ind i det forum, og stiller spørgsmål, som ikke kun er relateret til deres produkter, men også for at få ord på, hvordan de arbejder. Hvordan de kan genkende kvaliteter og match, før de når deres publikum.”

Waves Xtra
Performanceforestillingen “Bodies in the dark” spiller på Waves Festival 2019. Foto: JANG Seokhyeon

Detektivarbejde i at aktivere egen viden

”Allerede når folk sætter sig i bussen tirsdag morgen, begynder det faglige forløb. Det er der, man bliver vågen,” fortæller Lene Bang, og forklarer: ”Scenekunsten handler jo om samarbejde. Det er derfor en oplagt måde, at blive bevidst på – at lave en fælles refleksion.”

Ikke rocket-science

”Nogle gange er tingene ikke rocket-science, det handler bare om at få tingene gjort og blive bedre til at tænke langsigtet og strategisk, så man finder en vej, hvor kernen i det, man vil dele med sit publikum, bliver tydelig,” mener Lene Bang, og nævner det danske produktion- og promotion kompagni Wildtopia, hvis fokus er det internationale udsyn. ”De to aktive producenter fra Wildtopia, Karen Toftegaard og Gitte Nielsen tager deres research fra Edinburgh Festival Fringe og i New York med hjem til Danmark, og det bliver delt med branchen.” Den videns-opsamling bliver forankret med de folk, der er til stede tirsdag på Xtras branchedag, og på Udviklingsplatformen for Scenekunst, oplyser Lene Bang, og tilføjer: ”Man giver noget værdi ved at deltage – en festival bliver kun bedre af, at man deltager.”

Lær ude, inviter hjem og giv tilbage

”Når man tager af sted ud i verden, så handler det ikke kun om at afsætte sine produkter, men også om at invitere tilbage,” fortæller Lene Bang og uddyber: ”Vise den styrke, som danske scenekunstnere har. Det arbejder festivaler som fx Danish+, Aprilfestivalen, Passage Festival og CPH Stage også på. Når vi placerer en branchedag om festivaler på Waves Xtra, giver det mulighed for at spørge: ved jeg nok om, hvordan mine danske kollegaer arbejder? Hvad er deres mission? Og hvor vil de hen?” lyder det som afslutning fra Lene Bang.

LÆS OGSÅ: Waves Xtra et overflødighedshorn af branchetilbud

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...
Annonce
Nanna Rohweder
Nanna Rohweder
Nanna Rohweder er cand. mag. dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun er kulturformidler og CEO ved Audience Development. Har formidlet scenekunst for både Politiken, Peripeti og Urban.
Annonce

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...