Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Teater V drømmer om et genialt take på det digitale teaterformat

I foråret 2020 havde Teater V premiere på deres første digitale teaterforestilling under konceptet Future V. Nu har teatret lanceret en konkurrence om at skrive ny digital dramatik. Men hvad er det, den digitale dramatik særligt skal kunne? Det har ISCENE spurgt Teater Vs direktør Pelle Koppel om.

Forestillingen Safe Space skrevet af Dramatisk Debut-vinderen Nanna Berner, der havde premiere på Future V via Zoom i maj 2020, var blot den første i en – efter planen – lang række af digitale teaterforestillinger på Future V. “Vi drømmer om at finde et fuldstændigt genialt take og fortællermæssigt greb på dette nye format, som vil bringe teatret – og vores rejse med Digidramaer – et helt andet sted hen, end vi troede muligt,” siger Pelle Koppel.

På jagt efter noget overraskende

Da Teater V allerede har gjort sig en række relevante erfaringer med deres opsætning af Safe Space, har de nu et mere klart billede af, hvad de især kigger efter blandt de bud på ny, digital dramatik, de modtager gennem manuskriptkonkurrencen, Dramatisk Digi.

“Først og fremmest har vi til denne digi-konkurrence sammensat en jury bestående af syv forskellige, super kompetente mennesker med hver deres baggrund. Og en del af dem har ikke, ligesom vores jurymedlemmer plejer at have, baggrund i teatret, men har i stedet baggrund og erfaring fra andre kunstformer, såsom radio, film, tv, spil og animation,” fortæller Pelle Koppel. “Dette har vi valgt, netop for at åbne feltet op og forhåbentlig få nogle nye blikke i spil, der kan også se teatret lidt udefra. Dette kan forhåbentlig føre til nogle spændende og konstruktive diskussioner om, hvad der er vigtigt – både for publikum og for os hver især – og hvad vi tror på, kan fungere i dette nye mulighedsrum, som jeg oplever, at det nye kunstneriske format Digidramaet giver os”.

teater v digital dramatik teater
Pelle Koppel, direktør, Teater V. Foto: Daniel Buchwald

“Som udgangspunkt vil jeg stadig tro, at vi grundlæggende kigger efter i alt fald nogle af de samme ting. Personligt kigger jeg efter manuskripter, der er originale og opleves relevante og vedkommende. Det manuskript, som nærmest læser sig selv, og som jeg kan ikke kan lægge fra mig, fordi det rører mig. Og det kan der jo være mange forskellige grunde til. Det kan være spændende, det kan være sjovt, rørende, uhyggeligt, eller super trist. Alt andet end ligegyldigt! Og forhåbentlig kan det også være fængslende og fange mig ind i et unikt fortællerspind af grunde, som jeg ikke kan tænke mig til på forhånd”. 

Live-elementet i fokus

Vinderen af manuskriptkonkurrencens modtager 100.000 kr. samt en professionel produktion af den forestilling, som vedkommende har skrevet. Derudover er der også pengepræmier til både anden- og tredjepladsen samt en publikumspris. Der er altså andet og mere på spil for dramatikerne end blot æren af at vinde. Men hvad ønsker Teater V at finde gennem konkurrencen?

“Vi drømmer om at finde et fuldstændigt genialt take og fortællermæssigt greb på dette nye format, som vil bringe teatret – og vores rejse med Digidramaer – et helt andet sted hen, end vi troede muligt. For mig er det nuet, som er i centrum og det vigtigste parameter. Også i forhold til fortællingen. Altså, forstået på den måde, at det gør det en forskel for fortællingen, at den skal opføres live og foregå online. Forhåbentlig dukker der også noget op, som vi kan forløse inden for de begrænsede produktionsmuligheder vi jo desværre stadig har til rådighed i Valby,” tilføjer Pelle Koppel. 

Behov for økonomisk støtte

På Teater V ser de det digitale teater som en mulighed for at komme bredere ud, men også som en mulighed for at demokratisere teatret, så det bliver mindre elitært og mere bredt favnende over for den store andel af befolkningen, der ikke normalt kommer i teatret. Derfor er det også vigtigt at finde det helt rigtige manuskript til formatet. Men produktionen af det nye format er ikke uden økonomiske udfordringer.

“Al produktion koster penge, og når man går nye veje, som vi har valgt at gøre det ved at fokusere på det nye danske digidrama, så koster det flere penge, hvis man skal betale folk en ordentlig løn – og det skal vi jo selvfølgelig. Derfor, håber vi, at det vil lykkes at få nogle støttegivere til at forstå, at det på sigt vil være gavnligt for hele branchen, hvis de vælger at støtte op om dette digitale udviklingsarbejde. Både nu og på længere sigt,” siger Pelle Koppel. “Samtidig er jeg stadig så naiv, at jeg ikke kan lade være med at tro på, at hvis de manuskripter, vi får ind, er gode nok, så skal vi nok lykkes med at få skrabet penge sammen til at få produceret mange flere af disse på længere sigt”.

future v teater v digital dramatik
Bag om optagelserne til Safe Space, Future V. Foto: Teater V

“Konkurrencen er ikke slutpunktet. Vi er stadig kun på de første stadier af rejsen ind i Fremtidens Teater, og næste gang, i 2023, vil Digi-konkurrencen forhåbentlig blive international og på engelsk. Inden da får vi forhåbentlig også mulighed for at få produceret yderligere et par Digidramatiske forestillinger i Valby. Man siger jo, at det tager minimum tre år at etablere et nyt koncept i folks bevidsthed, og få dem til at få øjnene op for et helt nyt tiltag. Vi har endnu ikke været i gang i et år, så der er et godt stykke vej igen. Men vi insisterer og bliver med at tro på det, og så vil tiden forhåbentlig vise, at vi så rigtigt”.

Trækker på erfaringerne fra første forsøg

Den igangværende manuskriptkonkurrence ligger i naturlig forlængelse af den talentudvikling, som Teater V de sidste ti år har haft fokus på med debutantkonkurrencen Dramatisk Debut for klassiske teatermanuskripter.  Forskellen er, at manuskripterne i Dramatisk Digi-konkurrencen ikke skal være klassiske teatermanuskripter, men derimod skabes med henblik på at spille live online.

“Vi satser selvfølgelig på, at de erfaringer vi tager med os fra den første produktion, vil gøre, at vi er lidt bedre forberedte denne gang. Men eftersom vi jo på en måde alligevel starter forfra hver gang, fordi vi ikke aner noget om, hvad det manuskript, der ender med at vinde konkurrencen, indeholder, så er digi-formatet stadig så nyt for os, at vi ikke på forhånd ved, hvordan vi skal løse tingene,” siger Pelle Koppel. “Jeg oplever, at rejsen med vore første Digidrama Safe Space viste os, at nærmest alle de ting, vi på forhånd havde tænkt og håbet på, kunne komme i spil i forbindelse med dette koncept. Hele drømmen om, at vi kunne skabe et nyt, afgrænset, intimt mulighedsrum for et møde i et fælles nu sammen med publikum om en live-opført fiktionsfortælling på tværs af byer, regioner og landegrænser, lykkedes!”

digital dramatik future v teater v
Manuskriptkonkurrencen løber frem til 8. marts 2021

Adspurgt, hvad de konkret ønsker at tage med fra Safe Space og ind i den næste produktion, svarer Pelle Koppel: “Begejstringen over at være på vej et nyt sted hen, og åbenheden over for undersøgelsen af alle de nye muligheder, som dette koncept åbner op for. Vi skal huske, at vi ikke kender svarene på forhånd, da vi betræder nyt land, og derfor stadig har meget begrænsede erfaringer at læne os op ad. Men dette betyder jo samtidig, at der ikke på forhånd er nogle grænser for, hvad vi kan, at der derfor som udgangspunkt er grænseløse muligheder. Det skal vi huske at nyde og forsøge at udnytte til vores fordel”. 

LÆS OGSÅ: Ny rapport giver indsigt i publikums oplevelse af digital scenekunst

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...