“Vi var med til at opdrage folk til at tro, at kunst bare er gratis. Det er noget, vi laver for sjov”, skriver Trine Gadeberg i denne kommentar om at finde alternative opgaver som freelance skuespiller under Corona-pandemien.
Som skuespiller og ikke mindst iværksætter, har coronaen åbnet andre døre, som vi ikke havde forudset skulle åbnes. Vi brugte de første 14 dage på at male paneler og andet forefaldende arbejde i huset. Men da det blev mere og mere tydeligt for enhver, at coronaen var kommet for at blive, var vores normale arbejde ikke længere en mulighed.
Podcasten Den hvide dame
Kasper (Kasper Le Fevre, red.) og jeg startede derfor Den Hvide Dame. En podcast om danske herregårde og slotte, deres historie men også om alt det, der spøger. Vi researchede i alverdens bøger og artikler og skrev hver uge et nyt afsnit. Med andre ord fordybede vi os i en ny genre. Nemlig at udkomme på lyd.
Vi købte podcastudstyr og lærte os selv at lave lydsiden. Det vil sige at klippe podcasten sammen og klistre med musik og stemningsangivende lydeffekter. Vi kunne nu få lidt af den elskede kontakt med vores publikum tilbage – hjulpet godt på vej af vores fortællertrang.
Dette gjorde vi også samtidig med, at vi havde et lønsikkerhedsnet under os, fordi vi begge fik lønkompensation fra de arbejdspladser, vi skulle have været en del af. Så vi var godt sikret, og vi gik sommeren i møde med ro i maven.
LÆS OGSÅ: Banebrydende revy i det nordjyske
Et værdifuldt fag som alle andre
Men sikkerhedsnettet slap op og vi besluttede os for, at folk frivilligt kunne betale for podcasten. Noget vi skulle have gjort fra starten. For uden at tænke over det, kom vi jo med vores gratis variant til at underbyde andre podcast.
Vi var så at sige med til at opdrage folk til at tro, at kunst bare er gratis. Det er noget, vi laver for sjov. Men vi er jo som kunstnere også hele livet omgivet af kommentarer som: ”Men du kan jo li’ det, du laver”, ”Kan du ikke sige noget sjovt?”, ”Udover det med at synge og spille teater, hvad lever du så af ved siden af?” eller ”Kommer du ikke og synger til vores bryllup på lørdag, så kan du få alt det, du kan spise?”
Sagt på en anden måde har vores fag har ikke den samme værdi som det at være bilhandler, revisor eller kioskejer. Det er simpelthen noget, vi laver for sjov for to flasker rødvin.
LÆS OGSÅ: Hvordan er det at være kærester og kolleger på revyscenen?
Du betaler også for mælken i Netto
Og ja, jeg kan lide mit arbejde. Det håber jeg sandelig også, at bilhandlere kan. Men jeg tager altså penge for det, jeg laver – også online. Jeg handler ikke med møtrikker eller heste. Jeg handler med underholdning.
Vi fik en kommentar fra en lytter om, at nu stoppede vedkommende med at høre på os, fordi det kom under en betalingsmur. For vedkommende betalte af princip ikke for podcast. Betaler vedkommende så af princip heller ikke for mælken i netto? Underholdning er ikke gratis. Det er et tilbud, du kan sige ja eller nej tak til. Ligesom det skal stå dig frit for, om du vil købe mælk eller ej. Du kan ikke bare tage det uden at betale.
Jeg tvinger ikke nogen til at støtte det, jeg laver. Det er helt frivilligt. Ligesom det er frivilligt, om du vil købe en billet til teatret eller biografen. Lige nu er al fysisk kultur umuligt, og derfor finder du mig og min vare online. Det møder jeg heldigvis stor forståelse for!
Du finder Trine Gadeberg og Kasper Le Fevres podcast Den Hvide Dame her.