Del

“Repræsentation har en stor betydning for alle mennesker, ikke kun for sorte og andre People of Color”, skriver skuespiller og iværksætter Marie-Lydie Nokouda, der står bag det nye kunstnerkollektiv Black To Normal, som kan opleves på readingfestivalen Afro to the future på Teater Grob i juni.

Hvorfor Black To Normal?

Black To Normal blev til, fordi jeg var træt af at høre mig selv gentage mig selv til debatter og interviews om manglende repræsentation af etniske minoriteter i scenekunsten. At sidde og tale i al evighed om et givent problem, har aldrig været min stil og det får ikke problemet til at forsvinde. Den repræsentation, vi alle sammen ønsker, har været en mangelvare, længe før jeg vidste, hvad teater er.

At være sort kvinde i et generelt hvidt, mandsdomineret scenekunstmiljø er svært at navigere i. Det er svært at finde sin stemme, og svært at tage sin plads. Hvis man lavede en statistik over sorte, arbejdende kvinder inden for dansk scenekunst, tror jeg, man vil opdage, at de næsten ikke findes. Ligeså med mængden af historier, der handler om den sorte kvinde i kunsten. I denne andedam, hvor vi grundlæggende tænker, at der er plads til alle, må jeg skuffe og sige nej, det passer ikke! Jeg kræver og tager min plads og skaber rum til flere som mig. Det er tanken bag Black To Normal! 

Afro to the Future – hvorfor og hvordan?

Jeg mener, at den danske scenekunst har behov for en new wave, en nybølge, der smider om sig med spirende, sorte dramatikere, sorte instruktører, sorte sceneteknikere, skuespillere m.m., ellers har jeg svært ved at se, hvordan der kommer balance i, hvem der skriver, producerer, instruerer og iscenesætter dansk teater. Der skal sågar indtænkes mangfoldighed i det personale, teatrene ansætter i deres forhuse. Jeg er af den overbevisning, at massiv synliggørelse af talenter blandt etniske minoriteter på disse områder på længere sigt beriger scenekunsten.

Skabelsen af readingfestivalen Afro to the Future er skabt ud fra en tanke om at møde sit publikum i øjenhøjde. Da jeg samlede deltagere til eventet, var det ikke et krav, at de skulle kende synderligt meget til teater eller til at skrive dramatik. Det var vigtigt for mig at finde nogle mennesker, der generelt har en passion for at skrive. I mødet med dem ligger et kæmpe potentiale og et ansvar, synes jeg, i at gøre folk opmærksomme på deres adgang til de kunstneriske fag og så frø derfra, hvor de står. Jeg håber selvfølgelig, at nogle af dem vil søge ind på dramatikeruddannelsen eller videreudvikle deres talenter.

Marie-Lydie Nokouda black to normal
Marie-Lydie-Nokouda. Foto: HEIN Photography / Anders Heinrichsen

Afro to the Future, Writer’s Lab

Writer’s Lab er den første kunstneriske proces i skabelsen af Afro to the Future. Her samles de skrivende deltagere med en konsulent. De har haft én-til-én samtaler med konsulenten, samt fælles samtaler, hvor alle lytter og nogle gange læser deres tekster højt for hinanden. Det har været sårbart og konsulenternes vigtigste opgave var at hjælpe dem med at skrive ud fra et individuelt ståsted.

De otte skrivende på dette års Afro to the Future har sat barren højt. Jeg er lykkelig over den klang og energi, de med deres tekster har bidraget til projektet med.

Hvad er det der afrofuturisme?

I Danmark er der ikke mange, der har stiftet bekendtskab med begrebet og filosofien bag afrofuturisme. I andre dele af verden, såsom Afrika og USA, er begrebet blevet mere mainstream. Som sort kunstner er jeg draget af afrofuturisme, fordi det selvsagt vækker noget genkendeligt i mig, og fordi det er empowering.

Til sin kerne er afrofuturisme kendetegnet ved at bruge den sorte oplevelse og galvanisere energien fra historien for at komme nærmere, hvad forestillingen om fremtiden skal være. Afrofuturisme bruges til at anskue den sorte oplevelse, mystik, metafysik, identitet. Det er en ramme, jeg finder kreativt frigørende, og det er enormt befriende.

Læs mere om Afro to the Future og Black To Normal her.