Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Mit juleønske til branchen…

Forleden var fejringens dag – og en sejr for kulturen, som flere bekendtgjorde på Facebook. For det var dagen, hvor både CPH STAGE og Applaus kom på finansloven. En stor sejr, ikke kun for dem, men for både branchen og publikum, som i den grad bliver styrket i fremtiden. 

Det hjælper at holde fast og insistere på, at scenekunst er vigtigt. Teatret er ”ej blot til lyst”, og det er den fagprofessionelle debat og kritik af scenekunsten heller ikke. 

Den fagstærke kritik og formidling er det afgørende bindeled mellem scene og sal. Den styrker samtalen om scenekunst, folder værkerne ud, reflekterer ikke bare over kunsten, men også over det at være menneske. Den perspektiverer tematikker, vækker inspiration og styrker den fremtidige scenekunst med fagstærk kritik og reflekteret feedback. 

Men den landsdækkende faglige kritik er efterhånden en truet race, som på de landsdækkende medier skal konkurrere om klik og kendisfaktor – og her taber samtalen om scenekunst ofte terræn og flytter sig derfor til mindre medier og fagstærke bloggere. 

Men som vi ved, koster det knaster at producere professionel formidling. Det ved politikerne også godt, og derfor er der i Danmark afsat 357 millioner kroner til Mediestøtteordningen. Den går bare ikke til kunstformidling eller fastansættelser af scenekunstskribenter, som derfor lever en prekær tilværelse med indkomst fra anmeldelse til anmeldelse, som kulturredaktøren bestiller. 

Tidsskriftstøtteordningen, som skal: ”Bidrage til at kvalitetssikre og styrke præsentation af, samt debat og samtale om kunst og kultur” har 1, 7 millioner at gøre godt med til de mindre kulturmedier i hele feltet af kunstformidling. Det kræver ikke stor talforståelse at se, at det holder lidt hårdt at producere professionel formidling til hele feltet for de moneter. Til sammenligning uddelte kulturrådet i Norge i september midler til kritik og tidsskrifter, hvor scenekunstmediet Scenekunst.no modtog 1.450.000, mens Shakespearetidsskrift til samme uddeling blev tildelt 1.150.000. Og det er blot deres scenekunstmedier i en pulje med flere millioner til en bred vifte af kunst- og kulturmedier. 

Nu er der jo medieforhandlinger i gang, og med den gode nyhed fra den vedtagne finanslov forleden er dette en opmuntring til jer som branche om at være med til at diskutere, hvilken samtale om scenekunst I vil have fremadrettet og om at stille krav til politikerne. Så kan vi sammen sikre en fagstærk dialog, gjort levedygtig i det store medielandskab, om den kunstart, vi alle er så passionerede omkring – hvad enten vi anskuer den fra scenen eller salen.  

Seneste

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven forestilling, der gentænker Shakespeares værk i en mere nutidig kontekst med referencer til danmarkhistoriske lokaliteter....

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende støtte som lille storbyteater i København. Teatrets to ledere, Pelle Nordhøj Kann og Christine Worre...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef for Den Jyske Opera, modtager H.C. Andersen Prisen 2024 for sit arbejde med H.C. Andersens...