Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Mit juleønske til branchen…

Forleden var fejringens dag – og en sejr for kulturen, som flere bekendtgjorde på Facebook. For det var dagen, hvor både CPH STAGE og Applaus kom på finansloven. En stor sejr, ikke kun for dem, men for både branchen og publikum, som i den grad bliver styrket i fremtiden. 

Det hjælper at holde fast og insistere på, at scenekunst er vigtigt. Teatret er ”ej blot til lyst”, og det er den fagprofessionelle debat og kritik af scenekunsten heller ikke. 

Den fagstærke kritik og formidling er det afgørende bindeled mellem scene og sal. Den styrker samtalen om scenekunst, folder værkerne ud, reflekterer ikke bare over kunsten, men også over det at være menneske. Den perspektiverer tematikker, vækker inspiration og styrker den fremtidige scenekunst med fagstærk kritik og reflekteret feedback. 

Men den landsdækkende faglige kritik er efterhånden en truet race, som på de landsdækkende medier skal konkurrere om klik og kendisfaktor – og her taber samtalen om scenekunst ofte terræn og flytter sig derfor til mindre medier og fagstærke bloggere. 

Men som vi ved, koster det knaster at producere professionel formidling. Det ved politikerne også godt, og derfor er der i Danmark afsat 357 millioner kroner til Mediestøtteordningen. Den går bare ikke til kunstformidling eller fastansættelser af scenekunstskribenter, som derfor lever en prekær tilværelse med indkomst fra anmeldelse til anmeldelse, som kulturredaktøren bestiller. 

Tidsskriftstøtteordningen, som skal: ”Bidrage til at kvalitetssikre og styrke præsentation af, samt debat og samtale om kunst og kultur” har 1, 7 millioner at gøre godt med til de mindre kulturmedier i hele feltet af kunstformidling. Det kræver ikke stor talforståelse at se, at det holder lidt hårdt at producere professionel formidling til hele feltet for de moneter. Til sammenligning uddelte kulturrådet i Norge i september midler til kritik og tidsskrifter, hvor scenekunstmediet Scenekunst.no modtog 1.450.000, mens Shakespearetidsskrift til samme uddeling blev tildelt 1.150.000. Og det er blot deres scenekunstmedier i en pulje med flere millioner til en bred vifte af kunst- og kulturmedier. 

Nu er der jo medieforhandlinger i gang, og med den gode nyhed fra den vedtagne finanslov forleden er dette en opmuntring til jer som branche om at være med til at diskutere, hvilken samtale om scenekunst I vil have fremadrettet og om at stille krav til politikerne. Så kan vi sammen sikre en fagstærk dialog, gjort levedygtig i det store medielandskab, om den kunstart, vi alle er så passionerede omkring – hvad enten vi anskuer den fra scenen eller salen.  

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...