Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Jesper de Neergaard takker af som kunstnerisk leder for Bora Bora

Ved udgangen af juni stopper Jesper de Neergaard efter godt ti år som kunstnerisk leder af Aarhus’ dansescene Bora Bora. En markant ildsjæl i det aarhusianske kulturliv i mere end 20 år, som fremover også vil stå i scenekunstens tjeneste. 

Det er med et tydeligt aftryk i Aarhus’ kulturliv og især inden for dansen i Danmark, at Jesper de Neergaard stopper som kunstnerisk leder af Bora Bora ved udgangen af juni. Den kunstneriske leders kontrakt udløber 30. juni, og han har valgt, at han vil afslutte sin tid på Bora Bora. 

De Neergaard har, sammen med sit team, i ti år udviklet teatret til den helt særlige position som Bora Bora har i dag – både lokalt, nationalt og internationalt – som et teater med fokus på dans og performance.

“Det har været en lang og fantastisk rejse for Bora Bora i de sidste snart 11 år. Vi har arbejdet på den forholdsmæssigt tomme hylde, som samtidsdans indtager i Danmark. Men tegn i sol og måne tyder på, at dansen breder sig. At flere scener i landet viser dans og flere publikummer er interesserede i kunstarten. Det er vi glade for, og jeg mener, Bora Bora går en spændende tid i møde,” siger de Neergaard.

Fra arkæologi til scenekunst

Jesper de Neergaard, der er uddannet som først forhistorisk arkæolog i 1983 og senere sceneinstruktør i 1988, startede i det aarhusianske kulturliv, som leder af Entré Scenen fra 2000 til 2011. Den lille baggårdsscene i Grønnegade udviklede sig under Jespers ledelse til en scene for eksperimenterende taleteater, performanceteater og samtidsdans.

Da dansescenen på Brobjergskolen blev ledig i 2011, søgte og fik teamet på Entré Scenen med Jesper i spidsen, ansvaret for at drive byens dansescene, som de gav navnet Bora Bora.

“Arkæologi og scenekunst er faktisk ikke så forskelligt. Begge ting er et spørgsmål om dramaturgi. Hvilken fortælling er den vigtigste? Indicier og hård research giver dig svar, der ligger så tæt på sandheden, du kan komme. Indtil man senere bliver endnu klogere,” siger de Neergaard.

Sceneinstruktør i ind- og udland

Før Entré Scenen var Jesper de Neergaard freelance sceneinstruktør og lavede forestillinger i Danmark, Frankrig og en enkelt i Sverige.

“På Entré Scenen var der ikke brug for mine iscenesættelser, men der var brug for rum til alle de hjemløse scenekunstnere i Aarhus og resten af landet, der havde et fuldt hjerte og en ordentlig bunke talent. Det behov tog vi også hensyn til på Bora Bora,” fortæller han.

Uden at afsløre alt for meget bekræfter de Neergaard, at han fremover også vil stå i scenekunstens tjeneste.

“Det handler om at diskutere kunst, dramaturgi, kunstneriske strategier som mentor, facilitator og ‘feedback-person’ i mentorordninger og i prøvelokalerne. Primært i udlandet, men senere også i Danmark,” fortæller de Neergaard.

Jesper de Neergaard bliver efterfulgt af Lotte Kofod Ludvigsen, der fra august er ny teaterchef på Bora Bora. Læs mere her.

Kilde: Pressemeddelelse, Bora Bora

Seneste

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...
Annonce
Annonce

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...