Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Jesper de Neergaard takker af som kunstnerisk leder for Bora Bora

Ved udgangen af juni stopper Jesper de Neergaard efter godt ti år som kunstnerisk leder af Aarhus’ dansescene Bora Bora. En markant ildsjæl i det aarhusianske kulturliv i mere end 20 år, som fremover også vil stå i scenekunstens tjeneste. 

Det er med et tydeligt aftryk i Aarhus’ kulturliv og især inden for dansen i Danmark, at Jesper de Neergaard stopper som kunstnerisk leder af Bora Bora ved udgangen af juni. Den kunstneriske leders kontrakt udløber 30. juni, og han har valgt, at han vil afslutte sin tid på Bora Bora. 

De Neergaard har, sammen med sit team, i ti år udviklet teatret til den helt særlige position som Bora Bora har i dag – både lokalt, nationalt og internationalt – som et teater med fokus på dans og performance.

“Det har været en lang og fantastisk rejse for Bora Bora i de sidste snart 11 år. Vi har arbejdet på den forholdsmæssigt tomme hylde, som samtidsdans indtager i Danmark. Men tegn i sol og måne tyder på, at dansen breder sig. At flere scener i landet viser dans og flere publikummer er interesserede i kunstarten. Det er vi glade for, og jeg mener, Bora Bora går en spændende tid i møde,” siger de Neergaard.

Fra arkæologi til scenekunst

Jesper de Neergaard, der er uddannet som først forhistorisk arkæolog i 1983 og senere sceneinstruktør i 1988, startede i det aarhusianske kulturliv, som leder af Entré Scenen fra 2000 til 2011. Den lille baggårdsscene i Grønnegade udviklede sig under Jespers ledelse til en scene for eksperimenterende taleteater, performanceteater og samtidsdans.

Da dansescenen på Brobjergskolen blev ledig i 2011, søgte og fik teamet på Entré Scenen med Jesper i spidsen, ansvaret for at drive byens dansescene, som de gav navnet Bora Bora.

“Arkæologi og scenekunst er faktisk ikke så forskelligt. Begge ting er et spørgsmål om dramaturgi. Hvilken fortælling er den vigtigste? Indicier og hård research giver dig svar, der ligger så tæt på sandheden, du kan komme. Indtil man senere bliver endnu klogere,” siger de Neergaard.

Sceneinstruktør i ind- og udland

Før Entré Scenen var Jesper de Neergaard freelance sceneinstruktør og lavede forestillinger i Danmark, Frankrig og en enkelt i Sverige.

“På Entré Scenen var der ikke brug for mine iscenesættelser, men der var brug for rum til alle de hjemløse scenekunstnere i Aarhus og resten af landet, der havde et fuldt hjerte og en ordentlig bunke talent. Det behov tog vi også hensyn til på Bora Bora,” fortæller han.

Uden at afsløre alt for meget bekræfter de Neergaard, at han fremover også vil stå i scenekunstens tjeneste.

“Det handler om at diskutere kunst, dramaturgi, kunstneriske strategier som mentor, facilitator og ‘feedback-person’ i mentorordninger og i prøvelokalerne. Primært i udlandet, men senere også i Danmark,” fortæller de Neergaard.

Jesper de Neergaard bliver efterfulgt af Lotte Kofod Ludvigsen, der fra august er ny teaterchef på Bora Bora. Læs mere her.

Kilde: Pressemeddelelse, Bora Bora

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...