Del

I Natten fra 2018 forvandler MYKA de urolige nætter med babyer til et magisk, interaktivt sanseunivers set fra barnets perspektiv. MYKA arbejder målrettet på at skabe sanselige, kunstneriske rum til familier, og nu kan forestillingen som den første forestilling for børn opleves på Det Kongelige Teater som del af K:Selekt, der præsenterer for scenekunst fra Det Frie Felt.

”Jeg oplever, at der er et ekstremt pres på vores familieliv i den vestlige verden. Der er så lidt tid til nærvær netop i de år, hvor vi danner familie. Det er et chok for mange forældre, der med en nyfødt skal håndtere søvnmangel og stress, så jeg fik lyst til at skabe en forestilling, der gør det stik modsatte. Jeg vil løfte alt det magiske i nattehimlens stjerner frem for at skabe ro og omsorg for baby og forældre”, siger My Grönholdt, da jeg fanger hende en tidlig morgen på telefonen.

Et kunstnerisk rum for familier

Hun har ofte tidligere udtalt sig om det pres, der ligger på børnefamilier generelt, og som får en særlig drejning, når man arbejder som udøvende kunstner og koreograf i det frie felt. Med Natten bearbejder hun tematikken fra en kunstnerisk vinkel som koreografisk installationskunst skabt til babyer. My Grönholdts inspiration til formatet blev vakt på turneen med den interaktive installationsforestilling Baby Space (2011) på Aaben Dans i 2015 lige efter My Grönholdts første barsel i 2014.

Hun studerede siden på forestillingens koreograf Dalija Acin Thelanders kursus Choreographic practice for babies på Stockholms Konstnärliga Högskola, og Dalija Acin Thelander har været hendes koreografiske mentor i DUKE (Den Unge Kunstneriske Elite 2020-22) under Statens Kunstfond. My Grönholdt etablerede efterfølgende kompagniet MYKA med det formål at skabe særlige, kunstneriske rum for familier.

Myka K:Selekt
Natten af MYKA er del af K:Selekt-repertoiret 2022-2023. Foto: Morten Arnfred.

Se med barnets øjne

”Fra et filosofisk perspektiv handler det om at lade babyerne være aktive i universet på lige fod med danserne. Det kan være fint at se på seje dansere, men i dette univers vil vi noget andet. Vi ændrer hierarkiet og bakker op om et barnesyn, hvor man ser fra barnets perspektiv og hvor de nye små mennesker får lov at være aktive og udforske ting”, forklarer My Grönholdt, der selv savnede scenekunst under sine tre barsler.

”Der er babyrytmik og babysvømning, så jeg tænkte, om man ikke kan trække nogle af de sanselige elementer over i scenekunsten. Babyer vil jo gerne sanse med hele kroppen. Røre. Putte i munden. Så jeg ville specialdesigne noget, der er på deres præmisser, og hvor der er plads til, at babyerne kan blive ammet undervejs, og hvor de trygt kan kravle rundt i et babysikkert univers”.

Natten er et magisk natteunivers, hvor man på puder og bløde tæpper kan hengive sig til stjernehimlen og de to lysende dansevæsener, der sammen med publikum undersøger det sanselige rum skabt af scenograf Mie Riis. Publikum har ifølge My Grönholdt været meget opslugte af værkets æstetiske tilgang til krop og fysik, hvor de ser deres børn på en ny måde og bliver overraskede over at se verden fra en babys øjne.

My Grønholdt fortæller, at hendes egne børn, der er født i 2014, 2017 og 2019 også har inspireret og udfordret hende til både privat og professionel selvudvikling og på den måde har været en integreret del af den kunstneriske research og i at lære målgruppen til Nattten at kende.

Myka K:Selekt
Natten af MYKA er del af K:Selekt-repertoiret 2022-2023. Foto: Morten Arnfred.

Giv tid til forundring

”Babyer har en anden tidsfornemmelse og den genskaber vi i forestillingen, hvor vi bruger lang tid på at zoome ind på lyde eller glitrende stof. Det er sjældent, vi giver os tid til at fordybe os på den måde, og jeg kan mærke, hvordan der falder ro på, når vi giver plads til forundring og til at gå på opdagelse,” fortæller hun og uddyber de æstetiske greb således:

”Det er jo et meget lille rum, så vi kan ikke danse stort, men må gøre fysikken endnu mere præcis, mere defineret og virtuos. Så vi leger med at justere koreografien, så den ud over børnefamilierne også kan henvende sig til vuggestuer, som har svært ved at komme ud og ikke kan have en voksen pr. barn, som konceptet jo ellers er. I begge grupper betyder det meget, at børnene ikke skal fastholdes, men kan slippes fri, at man slipper for den frustration som voksen”.

Et andet koreografisk fokus

Forestillingens udtryk afspejler sig også i prøveforløbet, hvor My Grönholdt og den anden danser fra det originale cast, Julie Rasmussen, arbejdede med en dansepraksis, body work, hvor kroppen gøres blød og åben.

”For at komme derhen skal man tage tid. Det kræver nærvær. At arbejde med vejrtrækning og at være sammen i rummet. Det er det samme, vi gør i værket, hvor vi er i et meget lille rum tæt sammen. Når man laver en forestilling for voksne, der sidder stille, har man ét koreografisk fokus, her er det noget andet, fordi der kravler babyer rundt, så vi har også skullet forholde os til, hvad vi gør, hvis et barn græder under forestillingen,” forklarer hun.

Hun understreger dog samtidig, at selvom intentionerne er der for at spejle værkets udsagn om ro i arbejdsprocessen, er det svært i holde balancen i en branche, der ofte må komprimere processerne pga. økonomi, så der var run på produktionsprocessen og forestillingens bygger måtte fx arbejde hele natten for at få scenografien klar til premieren.

KSelekt annoncerer ny sæson
Natten af MYKA er del af K:Selekt-repertoiret 2022-2023. Foto: Morten Arnfred.

Børneteater skal ligestilles med scenekunst for voksne

Natten har turneret siden 2018, også under Corona med nedsat publikumsantal, og My Grönholdt er glad for nu at kunne præsentere den på K:Selekt.

”Det giver kompagniet synlighed og anerkendelse at spille på landets største scene. Det er et flot spillested og det er nemt for barselsforældre at komme dertil,” siger hun med et smil og uddyber så: ”K:Selekt åbner andre muligheder for det frie felt. Det gør en stor forskel at komme ind i andre rum, især efter at meget har været aflyst under corona. Vi oplevede, at det ofte var første gang, babyerne mødte andre babyer til vores forestilling. Der har været så meget angst og frygt i lang tid, men nu har verden åbnet sig, og Natten er en helende forestilling, der kan rumme frygten”.

My Grönholdt har søgt tre gange om at komme med på K:Selekt. ”Det er virkelig vigtigt, at de faste scener får det samarbejde med det frie felt og Natten er den første børneforestilling, der kommer med. Det er et godt signal, for der er ikke meget plads til børneteater generelt rundt på festivaler, der ikke er direkte dedikeret til det felt.

Jeg ønsker at løfte børneteatret op, så det bliver ligestillet med det voksne teater, så jeg håber, at der kommer flere børne-/ungeforestillinger på både K:Selekt og festivaler, som der fx er på den finske festival Ice Hot Nordic Dance. Vi skal tænke scenekunst for børn ind i økosystemet og inkorporere det bedre i uddannelserne, for det er en spændende gruppe at arbejde med. K:Seleket er et løft for den vej at gå,” afrunder My Grönholdt, inden hun haster videre til prøver på en ny forestilling.

Læs mere om årets K:Selekt-program her.

KSelekt logo

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med K:Selekt med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Natten spiller som en del af K:Selekt. K:Selekt er et samarbejde mellem Det Kongelige Teater og Statens Kunstfond om at styrke udviklingen på tværs af strukturer, genrer og til gensidig inspiration i det danske scenekunstmiljø.

Natten spiller 19. - 25. september 2022 på Det Kongelige Teater på tre familievenlige tidspunkter dagligt.