Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det prisvindende franske dansekompagni Libertivore. Brøl er blevet til gennem co-produktioner med flere aktører og havde premiere den 26. januar i Marseille. Gennem poetiske og sanselige udforskninger af forførelsens kunst danser de cirkusuddannede artister ubesværet rundt i træer og på gulvet med stort nærvær og kontrol.

Scenografien åbenbarer sig i takt med, at øjnene vænner sig til mørket. I en svagt blålig haze ses aftegninger af forskellige træer og pæle fra gulv til loft, mens blade og glitter blinker i lysskæret på gulvet. En danser sidder med ryggen til, andre ligger på gulvet, mens to langsomt glider ned af pælene fra loftet.

De dansende akrobater bevæger sig organisk og ubesværet med stor kontrol, uanset om de glider med hovedet nedad i et træ, hænger vandret på en pæl eller bevæger sig samlet som én, stor organisme hen over skovbunden. Der er små historier om relationer og samhørighed, om at være en del af en gruppe og om at være udenfor. De fascinerende, magiske bevægelser som dyr og organismer bringer umiddelbar latter frem hos de yngste publikummer.

Brøl, Cantabile 2 og Libertivore. Foto: Per Rasmussen
Brøl, Cantabile 2 og Libertivore. Foto: Per Rasmussen

Samhørighedens sprog

De mest primitive organismer præsenteres til klikkende, elektronisk musik, der understreger bevægelsesmønstret. En kvinde skubber sig afsted på maven ved at løfte og sænke bækkenet og glide afsted med hagen i gulvet og ansigtet oplyst. Et insektlignende dyr samler og spreder arme og ben i forskellige abrupte formationer. Mikrodyrelivet har sjove blikretninger og skaber forbindelser med omverdenen. 

En organisme slipper fri og famler sig ud i livet på egen hånd og op i et træ. Gregory Cosenzas elektroniske kompositioner er varierede i instrumentation og udtryk og ledsages momentvist af båndede sætninger som ”the infinite degree of separation…when I stopped looking for me, I found you”. 

Dansernes bevægelsessprog skabes ikke mindst ved kontaktimprovisation med langsomme og organiske, næsten plastiske, bevægelsesmønstre. De frembringer selv dyrelyde, mens de danner forskellige par og grupper. Romane Cassards kostumer er cowboybukser og bluser i farver som som bordeaux, kobber, brun, blå og grøn, der skaber æstetiske og genkendelige karakterer. 

Brøl, Cantabile 2 og Libertivore. Foto: Per Rasmussen
Brøl, Cantabile 2 og Libertivore. Foto: Per Rasmussen

Forførelsens strategier

Der er fokus på diversitet i de forskellige pardannelser, hvor vi ser alle tænkelige konstellationer. Det samme gælder styrkeforholdene, hvor mænd løfter hinanden i et organisk, kontrolleret flow af teknikkrævende stunts. Snart står også tre dansere på skuldrene af hinanden til lyden af pulserende slagtøj, og formationerne opstår ud af sanselig nysgerrighed gennem dansen og historiefortællingen.

En mand og en kvinde diskuterer med intenst gestikulerende hænder. Imponerende velartikulerede trods det afsindigt høje tempo. Kvinden holdes senere udenfor og udfører en vanvidsdans med groteske spræl. En mand forsøger at give de andre et kram, men de falder sammen mellem hænderne på ham. To dansere står hoved mod hoved, som gevir mod gevir, og skaber mere brunst i skoven til vibrerende musik.

Referencerne til naturen vises også i en nådesløs jagt på en mand. Gruppen tager trøjen af ham og afslører en glimmerbluse, der henviser til naturens flotte fjer og farver. Thierry Capéran understreger naturen med magisk lys, der både giver indtryk af naturligt lys, og samtidig er fortættet af stemning og poesi. En danser hænger i et gevir fra loftet i lav belysning, der giver skyggeeffekter.

Brøl, Cantabile 2 og Libertivore. Foto: Per Rasmussen
Brøl, Cantabile 2 og Libertivore. Foto: Per Rasmussen

Fransk poesi

Det sidste lille kvarter af forestillingen er mere ujævnt dramaturgisk og bærer præg af, at forestillingen er kortet ned siden premieren. Når dansere løber rundt om scenografien, er inspirationen løbet tør, selvom der er en smuk lyd af klarinet og slagtøj til at videreføre de ellers tætvævede små fortællinger. Slutningen får samlet lidt af energien op igen, men uden den samme fortløbende logik som i begyndelsen.

Libertivore er dygtige på det poetiske og udtrykker sig med raffineret humor og detaljerige, velartikulerede bevægelser. Kontaktimprovisation klæder artisterne og fremhæver deres unikke styrke i det opmærksomme partnerarbejde, der ikke mindst er afgørende i de mere vovede stunts. Det er fascinerende at se alle kropsdele lige artikulerede – om det er hænder, fødder eller kroppens store muskler. 

Brøl er en sammenvævning af dans og artisteri med sjæl og poesi, og publikum ned til 8 år suges ind i et finurligt og opfindsomt univers af de til tider groteske, billedlige fremstillinger af forførelsens kunst. 

Instruktion, koreografi og scenografi: Fanny Soriano. Konsulterende Koreograf: Anne-Gaëlle Thiriot. Komponist: Gregory Cosenza. Scenografisk konsulent: Domitille Martin. Lys: Thierry Capéran. Kostumer: Romane Cassard. Produktionsleder: Vincent Van Tilbeurgh. Instruktørassistent: Noémie Deumié. Producent: Cantabile 2. Co-producent: Cie Libertivore.

Medvirkende: Antonin Bailles, Hector Diaz Mallea, Erika Matagne, Nilda Martinez, Joana Nicioli, Johnson Saint-Felix, Laura Terrancle, Céline Vaillier

Spiller på Vordingborg Teater 17. – 19. marts 2023.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...