Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Fra kontor til besøgssted

Udviklingsplatformen for Scenekunst kunne efter flere års søgen endelig byde indenfor i Baldersgade, hvor de frit producerende aktører og kompagnier nu får et møde- og prøvested. ISCENE har talt med nogle af de involverede om perspektiverne i de nye, faste lokaler.

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) slog 1. september dørene op til deres nye lokaler i Baldersgade på Nørrebro i København. Dagen blev fejret med taler og optræden af flere aktører fra det frie felt, som nu har fået et nyt samlingssted med både prøvefaciliteter og mødelokaler i København.

Michael Thouber, direktør for Kunsthal Charlottenborg, er formand for UP’s bestyrelse. Han glæder sig over, at åbningen blev en god start for UP’s nye lokaler.

”En del af formålet med UP er at være et prøve- og mødested for det frie felt, så vi håber selvfølgelig, at branchen på sigt vil føle, at Baldersgade bliver deres sted. Vi oplevede heldigvis, at der var stort fremmøde ved åbningen, og der er også godt gang i bookingen af lokalerne, så det tyder jo på, at stedet allerede gør en forskel for nogle i miljøet,” siger han.

Fra kontor til besøgssted
Åbningsreception hos Udviklingsplatformen for Scenekunst. Foto Martin Høyer.

Vi skal tage den nødvendige tid til udvikling

Jagten på nye lokaler har ifølge Michael Thouber også fyldt meget i bestyrelsesarbejdet med forhandlinger med flere udlejere gennem de sidste år. ”Hver gang har vi skullet vurdere, om lokalerne var egnede, og om der var en realistisk økonomi. Vi tror på, at vi kan finde den rette balance på Baldersgade, men det er klart, at udgifterne til at drive sådan et sted er store, og derfor også kræver flere indtægter. Så økonomien kommer fortsat til at fylde en del på bestyrelsens bord,” fortæller han og peger også på, at bestyrelsen vil have fokus på at understøtte overgangen fra kontor til besøgssted:

”Jeg ved selv, hvor hårdt det er at drive et sted med store ambitioner, så vi vil i bestyrelsen passe på, at det lille team i UP ikke slider sig selv op. Bestyrelsen vil derfor forsøge at sikre, at UP ikke vil for meget på én gang, men tager den nødvendige tid til at udvikle stedet, aktiviteterne og organisationen,” afrunder han bestyrelsens nye fokus.

Læs mere om Udviklingsplatformen for Scenekunsts aktiviteter her.

Fra kontor til besøgssted
Sunniva Byvards performance til åbningsreceptionen hos Udviklingsplatformen for Scenekunst. Foto Martin Høyer.

Det giver os et go-to

Cirkusartist Sunniva Byvard optrådte ligesom kompagnierne MYKA og Livingstones Kabinet til åbningen, og hun regner også med at komme til at bruge det største lokale til udvikling og prøver og ser samtidig lokalerne som et nyt mødested.

”Det kan blive et samlingspunkt for os i det frie felt, både mentalt og i de fysiske rammer. Det giver os et go-to, som indtil nu har været meget sporadisk og til tider tilfældigt, hvor vi bare har ringet rundt og håbet, at der er nogle, der har et lille hjørne og hvor det ikke koster en bondegård,” forklarer hun.

Sunniva Byvard ser lokalerne som prøvelokaler, der grundet deres størrelse er særligt egnede til sharings og work in progress. Hun understreger, at der skal etableres muligheder for rigging, hvis det store lokale skal bruges af cirkusartister, da mange artister arbejder i luften. Hun håber samtidig, at lejepriserne holdes lave, så alle kan være med, og at open calls som Tid i rum, der giver mulighed for fordybelse i nye ideer, fortsat bliver udbudt.

Derimod løser lokalerne ifølge hende ikke problemet med manglen på scener til det frie felt. ”Jeg talte med mine kollegaer om det forleden, og der var der bred enighed om, at det gør det ikke. Det frie felt har stadig brug for en scene,” appellerer Sunniva Byvard. Det behov kan måske gribes af Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Tidligere udgaver af udvalget har på forskellig vis sat midlertidige løsninger i søen, men en fast scene er det endnu ikke blevet til.

Fra kontor til besøgssted
Mikkel Harder, leder af Udviklingsplatformen for Scenekunst, byder indenfor. Foto Martin Høyer.

Det er alfa og omega med de nye lokaler

Lige nu gælder det dog UP’s nye lokaler, som PUS finansierer sammen med Bikubenfonden som led i begge parters langsigtede strategi for at sikre platformens arbejde.

Gitta Malling, leder af PUS, er glad for samarbejdet med Bikubenfonden. Begge parter arbejder med bæredygtige visioner, der for PUS’ vedkommende kan række ud over de fire år, udvalget sidder ad gangen. ”Det er spændende for os at samarbejde med fonde, for de kan være mere agile og handle anderledes end os,” fortæller hun og peger også på, at lokalernes placering i Baldersgade giver mulighed for et miljø med god synergi med Bikubenfondens egne lokaler nærved, hvor platformen HAUT også holder til. 

Det frie felt er PUS’ hovedfokusområde, og UP har ifølge Gitta Malling udviklet sig til en institution med en bred vifte af kompetencer, der kan styrke netop det frie felt som et mentoragtig mellemled, der fx kan hjælpe med PUS’ eget støttesystem. Derfor er det også alfa og omega for Gitta Malling, at de nye lokaler nu er en realitet. ”Der mangler producenter, så tit sidder man som kunstner med mange kasketter på, og særligt som ung kunstner kan det være svært at have styr på alt det, man også skal kunne ud over at være kunstner. Så er det godt at kunne mødes og sparre med andre i et fællesskab”.

Fra kontor til besøgssted
Livingstones Kabinets performance til åbningsreceptionen hos Udviklingsplatformen for Scenekunst. Foto Martin Høyer.

Vi vil skabe bedre rammer for kunsten

Dina Vester Feilberg, kunstchef i Bikubenfonden, fokuserer især på UP’s potentiale for at udvikle og nyskabe muligheder for kunsten og kunstnere, der passer godt sammen med Bikubenfondens overordnede strategi og formål. ”Vi vil gerne være med til at skabe bedre rammer for kunsten. Så vi samarbejder simpelthen, fordi vi kan se store potentialer for at indfri fælles strategiske ambitioner,” fortæller Dina Vester Feilberg og fortsætter:

”Når vi sammen med Statens Kunstfond er dybt engageret i Udviklingsplatformen for Scenekunst, er det for at bakke op om den iderigdom og kvalitet, der findes i det frie felt. Det gør vi, fordi vi gerne vil bidrage til at skabe rum for eksperimenter og nytænkning – som også kan bane vejen for kunstnerisk udvikling. Det er en langsigtet indsats og UP har sammen med andre i feltet en vigtig rolle i det fællesskab, der udvikler scenekunsten. Vi har været involveret med UP siden etableringen i 2016, og i fællesskab har vi besluttet at fortsætte vores gode samarbejde fremover.”

Fra kontor til besøgssted
MYKAs performance til åbningsreceptionen hos Udviklingsplatformen for Scenekunst. Foto Martin Høyer.

Lokalerne skal leve og ånde i hverdagen

Dina Vester Feilberg blev senest under Waves Festivalen i august bekræftet i, at det frie felt ser UP’s og andres prøvelokaler som vigtige tiltag. ”Vi ved, at behovet er stort og det virker allerede til, at feltet er klar til at bruge de nye muligheder,” fortæller hun og peger selv blandt andet på mulighederne for at netværke og lave arrangementer, der kan stille skarpt på både kunstnerisk udvikling og international udveksling uden i første omgang at skulle fokusere på faktorer som billetsalg og publikumsbelægning. Hun glæder sig ”til at følge, hvordan Baldersgade 6 udvikler sig, når det i hverdagen lever og ånder med de mennesker, stedet og UP er sat i verden for.”

Det samme gør Michael Thouber, der også glæder sig til at se residency-projektet Moving Identities udfolde sig. ”Det vil jo være dejligt, hvis lokalerne kan medvirke til at sætte danske kunstnere mere i spil internationalt, og hvis UP kan blive et naturligt stop for udenlandske kunstnere, når de er i København,” afslutter han med et af de nye udviklingsspor, der nu har fundet fast base på Baldersgade.

UP logo 2023

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Udviklingsplatformen for Scenekunst med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...