Populært lige nu

Holdet er stjernen – Elisa Kragerup og Eva Præstiin takker af på Betty Nansen Teatret

Direktørduoen Elisa Kragerup og Eva Præstiin har siden 2019 arbejdet med kollektive tilgange til at skabe scenekunst på Betty Nansen Teatret under navnet BETTY...
Annonce

Hermed en opfordring til en fortsat fagstærk dialog om kritik

På ISCENE bringer vi omkring 300 anmeldelser om året. Derfor er vi også af og til i dialog med kunstnere om vores kritik og blikke på scenekunsten. I denne uge fik ISCENE kritik på Facebook. En kritik, som udover at være uenig med anmelderens vurdering af værket, også rejste en række mere generelle spørgsmål.

Annonce

Det førte til en kommentar, hvor vi på ISCENE spurgte retorisk: “Må kritikken kun forholde sig til kunstnerens intention?” Mens vi som modsvar fik “Ønsker teaterkritikken ikke en dialog om scenekunst?” 

Debatten blev også grebet af andre brancheaktører, bl.a. koreograf og performer Marie Topp, der italesætter en relevant problematik, som hun skriver i en kommentar på ISCENEs Facebook-side: ”At en kunstner kritiserer en anmelder, er stort set altid en tabt sag. Men i hvilket forum skal kritikken af anmeldelsen eksistere? (…) Det ville være så gavnligt for hele branchen, hvis ISCENE kunne skabe et fagligt-funderet forum, hvor også anmeldelser og kritik kunne udfordres fagligt.” 

På ISCENE ønsker vi ikke, at det skal være en tabt sag at kritisere anmelderen. Vi ser anmeldelsen som en del af scenekunstens økosystem, som et bindeled mellem publikum og forestilling og som en faglig respons til kunstnerne.

Debatten er allerede i gang. På Kulturmødet på Mors havde ISCENE sammen med SceNet en debat om kritik og anmeldelser. Vi havde flere forskellige synspunkter i panelet – og hvor var det dog fedt! For hvor er det sjældent, at vi mødes og udveksler meninger om kritikken af den scenekunst, vi trods alt alle sammen bruger det meste af vores tid og tanker på. 

Annonce

Nu kører der en aktuel debat på ISCENE, der kan udfoldes med mange nuancer. ISCENE vil gerne facilitere et fagligt funderet forum for en udviklende samtale. Så hermed en opfordring til at byde ind med forslag til, hvordan vi skaber et forum for en fortsat fagstærk dialog om kritik og anmeldelser.

Seneste

På vej til KLAP-festival 1

Om 14 dage starter KLAP-festival med scenekunst for børn...

Fællesskab, samskabelse og scenekunst – interview med Teaterhusets bestyrelse

Teaterhuset er Danmarks største forening for unge samskabere af...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

På vej til KLAP-festival 1

Om 14 dage starter KLAP-festival med scenekunst for børn...

Fællesskab, samskabelse og scenekunst – interview med Teaterhusets bestyrelse

Teaterhuset er Danmarks største forening for unge samskabere af...

Det skal du se på KLAP-festival 2025

KLAP-festival
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør for udvikling og ISCENE Live. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er juryformand for Årets Reumert.
Annonce

På vej til KLAP-festival 1

Om 14 dage starter KLAP-festival med scenekunst for børn og unge. I år er festivalen placeret i Kolding, så vi spurgte Merete Due Paarup,...

Fællesskab, samskabelse og scenekunst – interview med Teaterhusets bestyrelse

Teaterhuset er Danmarks største forening for unge samskabere af scenekunst. Den frivillige forening har 2-300 medlemmer i alderen 15-35 år og kæmper lige nu...